SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Intellectual Disability - OPBS4S012A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S011A, OPBS4S013A
Is co-requisite for: OPBS4S013A, OPBS4S011A
Annotation -
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující

  • charakterizuje mentální postižení (poruchu vývoje intelektu)
  • uvede jednotlivá pásma mentálního postižení a popíše jejich specifika
  • popíše a vysvětlí formy vhodné podpory člověka s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením  
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 139 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 43 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Povinná účast na cvičeních min. 70 %. Absolvování zkoušky - testu, v případě neúspěchu dva opravné pokusy. 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literature - Czech

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.
2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).
3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.
4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.
5. Komunikační specifika mentálního postižení.
6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.
7. Faktory sociálního začleňování.
8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.
9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7568

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • uvede a vysvětlí základní terminologii v oblasti mentálního postižení/poruchy vývoje intelektu
  • charakterizuje etiologii mentálního postižení 
  • charakterizuje jednotlivá pásma mentálního postižení a související psychosociální specifika člověka s mentálním postižením 
  • navrhne vhodné formy vzdělávání dítěte s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu v předškolním věku
  • navrhne vhodné formy vzdělávání žáka s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu ve školním věku 
  • navrhne vhodné způsoby podpory člověk s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením v dospělém věku
  • charakterizuje základní práva lidí s mentálním postižením a uvede vybrané postupy na podporu práv lidí s mentálním postižením 

 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html