SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OPBS4S013A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S011A, OPBS4S012A
Is co-requisite for: OPBS4S012A, OPBS4S011A
Annotation -
The student examines the issues of the life of people with physical disabilities, orients himself in the issue of (barrier-free) public environments and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal caregivers of persons with limited mobility, it reflects the obvious and latent obstacles in the lives of persons with primary or secondary limited mobility.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav.

Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Literature - Czech

Povinná:

HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s. ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd

Doporučená:

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0.

KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184.

MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6.

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s. ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Last update: Kuželková Anna, Mgr. (13.10.2021)
Syllabus - Czech

Přednášky:

1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie.

2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti.

3.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života.

4.     Sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, legislativní zakotvení práv tělesně postižených, Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025.

5.     Základy biomechaniky a omezení pohybu. Hodnota motoriky a mobility, imobilizační syndrom.

6.     Trendy v oblasti speciálněpedagogické podpory osob po amputacích končetin. 

 7.     Neformální péče. Práce s rodinou s tělesně postiženým členem.

 8.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. Problematika poúrazových stavů v somatopedii - edukační a socializační důsledky.

9.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním.

10.   Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Learning outcomes - Czech

 Studující popíše cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie, definuje tělové schéma a interpretuje různé způsoby přijetí  tělesné odlišnosti. Charakterizuje na konkrétních příkladech sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, průběh socializace, léčby a vzdělávání osob s centrální poruchou hybnosti, s progresivním nervosvalovým obemocněním či vzácným onemocněním. Dokáže popsat rozdíly v situacích osob s vrozeným a získaným tělesným postižením.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html