SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Child and mathematics II - OKMN0M170A
Title: Dítě a matematika II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Pre-requisite : OKMN0M158A, OKMN0M162A
Interchangeability : OPMN0M170A
Annotation -
The course follows on from the previous semester and adds to it other perspectives on didactics of mathematics, expands mathematical knowledge and enriches students with new techniques.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětuje prohloubit didaktické myšlení. To se v kurzu realizuje s oporou o analýzy, komprarace a rozvoj vztahového myšlení v kontextu: matematika - kognitivní a vývojová psychologie, český jazky, speciální pedagogika a didaktiky výchov.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Descriptors - Czech

12 hodin přímé výuky, 38 h příprav a 40 h závěrečná práce s diskusí

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Course completion requirements - Czech

100% účast (neúčast náhradou)

domácí příprava na výuku a zapojení do diskusí v seminářích

závěrečná práce dvě části:a) analýza společně sledované hodiny; b1) návrh IS v matematice pro nemocného žáka 3.r. s pevně stanovenou diagnózou nebo b2) odůvodněné popsané a zdůvodněné minimum toho, co by měl žák zvládnout nakonci prvního stupně z matematiky, aby byl schopen navázat na druhém stupni, nebo b3) odzkoušená a analyzovaná série alespoň 10 úloh vhodných pro skupinovou práci v matematice ve 4.r. ZŠ

forma prezentace závěrečné práce: kolokvium ve skupinách po 5

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Literature - Czech

Učebnice matematiky pro 1. st. ZŠ

Péterová, R. Hra s nekonečnem

Kaslová, M.  (Pre)leogické myšlení

Slavík, J. a kol. Multidisciplnární komunikace

Kaslová Group work (sboník SEMT - apendix)

Populárně naučná literatura:

Atalay, B. Matematika a Mona Lisa

Mrázek Taje matematiky

Opava Matematika kolem nás

Koval Kamarádi čísla

Adla Čísel hra kouzelná

 a další

Bc a D práce:

Např. Borecký, Z. Fraktály jako motivační prvek

RVP ZV

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Teaching methods - Czech

V seminářích: Prolínají se přednáškové vstupy s dílnou, sledování praxe s analýzou

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Other recommended courses - Czech

Nadprůměrný žák v matematice

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Syllabus - Czech

1) Aktivity: rozvíjející, diagnostické, terapeutické. Úvod k práci ve skupinách, druhy spolupráce ve skupině a problematika složení skupin v hodinách matematiky

2) Úlohy a počty řešení; setkání s nekonečnem; práce s nadprůměrným žákem ve vybrané situaci; komunikační kódy a jejich transformace; transformace a jejich význam

3) Stimulace logického myšlení a hodnocení žákových myšlenkových postupů; argumentace a nástroje na zlepšení; úroveń na konci  1. stupně ZŠ

4) Analýza výukových materiálů a jejich komparace vzhledem k pevně stanoveným objektivně posouditelným kritériím

5) Vývoj žáka a jeho popis;

6) Standardy pro "relativně snadný" přechod na druhý stupeň ZŠ; nová RVP ZV

7) Analýza společně sledovaných vyučovacích hodin (1. stupeňa 6. ročník) se zaměřením na kooperaci, komunikační kódy včetně otázek, klíčová slova, strukturu hodiny.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Learning resources - Czech

Moodle, který bude doplňován tématy dle zájmu a aktiálních potřeb studentů; v případě online výuky bude podpora přes Microsoft Teams, Tým DaM  https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae11559e10c964f099078699c4ddd2f44%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=d6db68a7-a627-45c9-a293-340449e94d6d&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující na konci kurzu v souladu s jeho cíli jsou schopni hlouběji se zamýšlet nad didaktickými situacemi a a uvažovat nad učitelstkými strategiemi, pracovat s přesahy a slouhodobým cílem alespoň dílčím způsobem.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Entry requirements - Czech

uzavření ZS Dítě a matematika I

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html