SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2011/2012
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Physical Handicap II - OBSP18715
Title: Sppg znevýhodněného člověka s TP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011 to 2012
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: 50 / 48 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OBSP18705, OBSP18725
Interchangeability : OK0218212
Is pre-requisite for: OBSP18720
Is interchangeable with: OK0218212, OBSP18212
Annotation -
Classes are divided into four thematic blocks: 1. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis, craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance, symptomatology, types, pursuing and recording] 2. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill member, health disadvantage at school]
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
Literature - Czech

DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha: GradaPublishing, 1999.

HÁJKOVÁ,V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., A KOL. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty.Brno: Paido, 2006

HÁJKOVÁ, V.( ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2009

Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
Syllabus - Czech

Absolvování výuky - přednášek , seminářů s povinností písemné seminární práce.

Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html