SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Physical Handicap I - OBSP18705
Title: Sppg znevýhodněného člověka s TP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Co-requisite : OBSP18799
Interchangeability : OK0218112
Is co-requisite for: OBSP18799
Is pre-requisite for: OBSP18715, OBSP18722, OBSP18723, OBSP18790, OBSP18724, OBSP18721
Is interchangeable with: OK0218112, OBSP18112
Annotation -
Classes are with the following content - problems of physical diversity: body scheme, self concept and psychosocial image of persons with physical impairment, cognitive processing of physical diversity, cognitive disonance, social evaluation of people with physical impairment, social approach stereotypes, mechanism of disadvantage minority development and its characteristic, problems of hipokinesia, objective and subjective motor assessment within ontogenesis, immobility syndrom, problems of central motor impairments, communication aspects of physical impairment, disadvantage in movement as a question of rights, declarations and legislation of rights for people with physical impairment, socialization of persons with physical impairment, self-determination of life, life autonomy, self- sufficiency, quality of life of persons with physical impairment, assistance, new trends of self-sufficiency support, palliative care, hospice care.
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2014)
Aim of the course - Czech

Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice inkluzivního vzdělávání osob s tělesným postižením. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Literature - Czech

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. 

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka ,třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (09.08.2016)
Teaching methods - Czech

Vstupní instruktáž, diskuze postupu a sebezkušenostní aktivita ve vybraném školním zařízení. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Requirements to the exam - Czech

Odevzdání záznamového archu s přehledem fungování osoby s tělesným postižením ve školním prostředí. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Syllabus - Czech

Skupinové ( párové) provedení průzkumu fungování osob s tělesným postižením ve školním prostředí. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html