SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Multiple Handicap I - OBPS18910
Title: Sppg znevýhodněného člověka s KP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OBSP18710
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS18999
Interchangeability : OBPS18015
Is pre-requisite for: OBPS18920, OBPS18916, OBPS18919, OBPS18918, OBPS18917, OBPS18914, OBPS18915
Is interchangeable with: OBPS18115, OBPS18015
Annotation -
Integrity of a person, and combined disability, multiple impairments, accessory impairment, symptomatic impairment. Terminology, model of perception of persons with multiple disabilities. Institutional and educational conduct, social support. Changes in cognitive and emotional development of individuals with multiple disabilities. Special education diagnosis of people with multiple disabilities, followed by a creation of individual educational plans. Possibilities of communication of combined handicapped individual. Influence of multiple disabilities to quality of life of an individual and his/her family. Role of special educator, family, and other professionals at team work. Program of Guided Reflection is a part of classes.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Literature - Czech

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: VUP, 2005.

JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X.

VÍTKOVÁ, M. Těžké postižení dětí / žáků jako trvalé pohrožení života. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, s. 325-332. ISBN 80-7315-071-9.

VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. 2. vydání, s. 152-174. ISBN 80-86633-22-5.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace® pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy (praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách). 2015. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-904668-9-0.

literatura týkající se problematiky osob s hluchoslepotou.

práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.02.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html