SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social Psychology - L0244
Title: Sociální psychologie
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Pre-requisite : L0246
Is pre-requisite for: L0262, L0264, L0263
Annotation - Czech
1. Sociální psychologie jako vědní disciplína a její předmět. 2. Metody sociální psychologie. Sociometrie, SO-RA-D, sémantický diferenciál. Způsob zpracování sociometrických dat a porozumění sociometrickým výstupům. 3. Sebepojetí, self, odcizení, sociální deviace, anomie. Vulnerabilita a resilience. 4. Bronfenbrennerův ekologický model. 5. Rodina jakožto primární socializační prostředí. Citová deprivace, raná vazba, alexitymie. Nefunkčnost rodin. 6. Druhy sociálního učení. 7. Sociálně psychologický pohled na výukovou komunikaci. 8. Sociální skupina. Dělení, struktura a dynamika. Normy, role a status. Školní třída a její sociální klima. 9. Pedagog a syndrom vyhoření.
Last update: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (29.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast ve výuce. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky. Prostudování základní literatury (Helus, Z.: Základy sociální psychologie) a materiálů z MOODLE pod webovou adresou [https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11558] a schopnost tyto poznatky aplikovat na různé sociální a výukové či vzdělávací situace.
Předpokladem pro studium sociální psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie osobnosti).
Účast v prvním týdnu výuky je nutná pro ty, kteří chtějí letos předmět absolvovat.

Last update: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.01.2025)
Literature - Czech

Povinná:
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3.
Dále studijní materiály k tématům, které nejsou zpracované v knize "Helus: Sociální psychologie pro pedagogy", které najdete na stránkách MOODLE pod webovou adresou [https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11558].
Doporučená:
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Grada, 2009. 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
HEWSTONE, M. - STROEBE, W. Sociální psychologie - moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 80-7367-092-5.
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele, vybraná témata. Praha: Karolinum, 2002. 125 s. ISBN 80-246-0436-1.
JANOŠOVÁ, P. Šikana a vyčleňování na základních školách. Liberec: TU, 2011. 58 s. ISBN 978-80-7372-779-6.
JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. Psychologie školní šikany. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3. (Kapitoly 3, 4, 5, 8, 13 a 14.)
JEŽEK, Stanislav, ed. Psychosociální klima školy I. Brno: [Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie], 2003. ISBN isbn80-86633-13-6.
JEŽEK, Stanislav, ed. Psychosociální klima školy II. Brno: MSD, 2004. ISBN isbn80-86633-29-2.
JEŽEK, Stanislav, ed. Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005. ISBN isbn80-86633-45-4.
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.
ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. - ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, 292 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 80-246-0181-8.

Last update: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

(1) Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada, 2007 (či pozdější další vydání).
(2) Doplňující studijní materiály k tématům, které nejsou zpracované v knize "Helus: Sociální psychologie pro pedagogy", najdete na stránkách MOODLE pod webovou adresou [https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11558].

Last update: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.01.2025)
Syllabus - Czech

V tomto předmětu studenti získají znalosti o sociálním kontextu dětí a dospívajících školního věku, o socializačních mechanismech a skupinových procesech souvisejících se školním i s rodinným prostředím a o jejich proměnách z hlediska věku. Pozornost bude zaměřena také na vývoj vrstevnické skupiny, na skupinovou identitu a na implicitní sociální faktory, které se projevují v individuálním a skupinovém jednání (teorie sociálních domén, mechanismus morálního vyvazování). Budeme se věnovat problematice sociálních postojů, sociální percepce (implicitní teorie osobnosti, schematizace, favoritismus apod.), problematice komunikace a komunikačních chyb. Porozumíme principům a možnostem sociálně psychologických metod (včetně základních psychometrických ukazatelů), abychom dokázali samostatně interpretovat takto nashromážděné nálezy. Během výuky je věnován čas na společnou diskusi o jednotlivých tématech. Budeme navzájem sdílet své zkušenosti a postoje týkající se dané oblasti a hledat optimální sociálně psychologický přístup k žákům. Znalosti získané v předmětu sociální psychologie  pomohou rozpoznávat jednotlivé sociálně psychologické jevy v profesním i osobním životě (KR 2.3.2). S využitím výzkumných poznatků v podobě statistických nálezů se naučíme interpretovat tyto výstupy v kontextu konkrétních skupin a specifik rolí jednotlivých (typů) žáků v nich. Jednotlivá témata budou provázána těmito ukázkami z výzkumů i z osobních zkušeností studentů. 

Ve výuce budeme využívat platformy Moodle pro prezentace a doplnění informačních podkladů k jednotlivým výukovým tématům. Moodle zároveň poskytuje souhrninformací o informačních zdrojích, které jsou nezbytné pro složení zkoušky.  

Last update: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html