|
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
Cangelosi S. J. Strategie řízení třídy Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 1994. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993. Hudáková, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, roč. 16, 2006, č. 9-10, s. 21-22. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál. Kasíková, H., Vališová, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha : Institut sociálních vztahů, 1994. Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. Pedagogika pro učitele (aktuální otázky pedagogiky konce 20. st.). Plzeň, 1994. Petty, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. Průcha, J, Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník, Praha : Portál, 2003. Průcha, J. Alternativní školy. Praha : Portál, 2004. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. Spilková, V., Vyskočilová, H., Tuček, A., Uhlířová, J. K současnému pojetí didaktiky základní školy. Praha : Karolinum, 1994. Tonucci, F. Vyučovat, nebo naučit? Praha : PedF UK, 1991. + další knihy nakladatelství Portál + předpokládá se, že studenti již mají přečtenou veškerou dostupnou českou literaturu o vzdělávání neslyšících (z předmětů Výchova a vzdělávání neslyšících)
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon č. 155/1998 Sb, o znakové řeči. Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon č. 563/2004 Sb, o pedagogických pracovnících. Vzdělávací programy Základní škola, Národní škola, Obecná škola, Zvláštní škola, Pomocná škola. Učební plány a osnovy pro školy pro sluchově postižené (základní škola, zvláštní škola, pomocná škola, experimentální bilingvální vzdělávání), Standard základního vzdělávání
Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy. Časopisy Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika. |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Vyučující: Lenka Okrouhlíková Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, referát, seminární práce, pedagogický výstup, alespoň 50% účast na exkurzích, ústní pohovor o probrané látce nad seznamem přečtené literatury.
Vyučující: Marie Komorná Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, úspěch u průběžných testů, ústní referát, seminární práce (třetí verze práce musí být verze definitivní; více verzí práce nebude akceptováno), vytvoření výukového materiálu zaměřeného na rozvíjení čtení a psaní žáků (studentů) s vadami sluchu, alespoň 50% účast na exkurzích. Rozhovor o probrané látce nad seznamem přečtené literatury. |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Vyučující: Lenka Okrouhlíková Poznatky z předmětů Výchova a vzdělávání neslyšících budou v kursu konkretizovány informacemi o specifických postupech uplatňovaných ve vzdělávání dětí se sluchovou vadou. Jazyková politika a legislativní rámec vzdělávání neslyšících: školský zákon, vzdělávací programy ? rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, učební osnovy, učební plány, učebnice a učební pomůcky. V návaznosti na platnou legislativu budou probrána témata vztažená k problémům výchovy a vzdělávání obecně a výchovy a vzdělávání neslyšících. Tyto informace budou začleněny do širokého rámce informací o předpokladech efektivního vyučovacího procesu (moderní vs. tradiční přístupy k výuce, konstruktivní vs. transmisivní vyučování, alternativní školy, didaktické zásady, výukové cíle, organizační formy výuky, příprava, struktura vyučovací hodiny, hodnocení). Součástí kursu budou i informace o tom, jak efektivitu učební komunikace podmiňuje spolupráce učitele s žáky, tlumočníkem, asistentem učitele a rodiči. Součástí předmětu jsou exkurze do vybraných zařízení.
Vyučující: Marie Komorná Poznatky o různých typech komunikace s neslyšícími dětmi a dospělými budou v kurzu konkretizovány informacemi o specifických postupech uplatňovaných v učební komunikaci neslyšících. Pozornost bude věnována především výuce čekého jazyka a literatury, zejména pak výuce čtení a psaní na ZŠ pro SP (příp. i dalších přemětů a výběrově též na specifikům výuky předmětů na SŠ pro SP), též s přihlédnutím k specifickým rysům komunikace s neslyšícími žáky a studenty (tlumočník, spolupráce s neslyšícím učitelem a asistentem učitele, speciální učební pomůcky).
Kurz bude orientován především na způsoby rozvíjení textové gramotnosti neslyšících, na metody práce s textem a nejrůznějším aspektům přípravy výukových materiálů zaměřených na rozvíjení čtení a psaní v hodinách českého jazyka a literatury. Tyto informace budou začleněny do širokého rámce informací o předpokladech efektivního vyučovacího procesu (moderní vs. tradiční přístupy k výuce, konstruktivní vs. transmisivní vyučování, didaktické zásady, výukové cíle, organizační formy výuky, příprava, struktura vyučovací hodiny, hodnocení). |