|
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (01.10.2009)
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (01.10.2009)
CANGELOSI S. J. Strategie řízení třídy Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál 1994. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993. GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti. ČDS, roč. 7, 1999, č. 1, s. 24-29. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. HARTL.P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2002. HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In ČERVENKOVÁ, A. (ed.). Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha : FRPSP, 1999, s. 25-27. HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. Opera linguae bohemicae studentium, 1. Praha : UK FF, 1999, s. 45-53. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál. KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha : Institut sociálních vztahů, 1994. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. [s. 11-95, s. 211-216] KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PedF UK, 1998. KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, roč. 6, 1998,s. 22-23. KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha : Avicenum. 1991. MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In ŠMÍDOVÁ, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha : FRPSP, 2000, s. 35-42. MANDZÁKOVÁ, M., ŽATKOVÁ, B. Surdopédia. Bratislava : UK, 1998. MUNDEN,A., ARCELUS, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2006. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál , 1998. Pedagogika pro učitele (aktuální otázky pedagogiky konce 20.st.). Plzeň, 1994. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2007. PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha : Portál, 1998. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Praha : Portál, 2001. POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). [diplomová práce] Praha : FF UK, 2000. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha : Portál, 2004. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník, Praha : Portál, 2003. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc : UP, 2002. SPILKOVÁ, V., VYSKOČILOVÁ, H., TUČEK, A., UHLÍŘOVÁ,J. K současnému pojetí didaktiky základní školy. Praha : Karolinum, 1994. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. TONUCCI, F. Vyučovat, nebo naučit? Praha : PedF UK, 1991. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha : Septima, 1996. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 1994.
Učebnice a učební materiály pro ZŠ a pro ZŠ pro sluchově postižené. Články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace související s probíranými tématy. Časopisy Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika. + předpokládá se, že studenti již mají přečtenou veškerou dostupnou českou literaturu o vzdělávání neslyšících
Multimediální výukové pomůcky pro neslyšící Červená Karkulka čtení a hraní. [CD-ROM] Brno : Labyrint, 2004. HRONOVÁ, A. a kol. Čtení o pravěku a starověku. [DVD] Praha : SŠ, ZŠ a MŠ pro SP, Jazykové centrum Ulita, 2007. HRUBÝ, J. a kol. Úvod do počítačové typografie (nejen) pro neslyšící. [DVD] Praha : FRPSP, 2007. HUDÁKOVÁ, A. a kol. Česká slovesa. [DVD] Praha : SŠ, ZŠ a MŠ pro SP, Jazykové centrum Ulita, 2007. JORDA, D. a kol. Protetická technologie: Multimediální učební text. [DVD] Praha : SŠ, ZŠ a MŠ pro SP, Jazykové centrum Ulita, 2007. KASTNER, A. a kol. Úvod do tvorby webových stránek. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. Lexikologie pro základní školy. [CD-ROM] Praha : FF UK, 2003. KOSINOVÁ, B.; POLÁKOVÁ, S., POLÁKOVÁ, L. O Vlnce a Julce ? pohádka v českém znakovém jazyce. [DVD] Praha : ČKTZJ, 2008. MACUROVÁ, A. a kol. Čeština pro neslyšící: Zvýšení kompetence neslyšících ve čtené a psané češtině. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. Malá encyklopedie zvířátek v českém znakovém jazyce. [CD-ROM] Praha : FF UK, 2007. PETRÁŇOVÁ, R. a kol. Čeština pro neslyšící v českém znakovém jazyce: Předložky 3. pád. [CD-ROM] Praha : Pevnost, 2005. PETRÁŇOVÁ, R. a kol. Čeština pro neslyšící v českém znakovém jazyce: Předložky 7. pád. [CD-ROM] Praha : Pevnost, 2007. Pinocchio phádka pro neslyšící děti v rámci cyklu Čtení a hraní [DVD] Brno : Labyrint, 2005. Pohádky o zvířátkách ve znakovém jazyce. [CD-ROM] Praha : FF UK, 2006. Pohádky v českém znakovém jazyce. [videokazeta] Hradec Králové: SpgŠ, 2004. VRABEC, V. a kol. Možnosti využití Internetu ke komunikaci, ke studiu a zvyšování kvalifikace při hledání práce 1, 2. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. VRABEC, V. a kol. Úvod do počítačů, Internetu a informační gramotnosti. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. VRABEC, V. a kol. Základní návody jak využít Internet k podnikání. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. + učebnice a učební materiály pro ZŠ a pro ZŠ pro sluchově postižené z nakladatelství Septima a FRPSP + učební materiály publikace a DVD z produkce ČKTZJ + slabikáře, učebnice a učební materiály pro běžné a zvláštní školy Články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace související s probíranými tématy.
Výukové pomůcky a slovníky pro českou znakovou řeč/český znakový jazyk (chronologické řazení) 1. knižní ? CSONKA, Š., MISTRÍK, J., UBÁR, L. Frekvenčný slovník posunkovej reči. Bratislava : SlPN, 1986. ? GABRIELOVÁ, D., PAUR, J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha : Horizont, 1988. ? MRZÍLKOVÁ, E., OSTATKOVÁ, M. Základy české znakové řeči I. Jinočany : H&H,1993. ? LACHMAN, A., DANĚK, Z. Obrázkové karty se znakovou řečí. Praha : ČUN, 1996. ? RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč. Praha : Septima, 1997. ? CSONKA, Š. Svet v posunkoch. Bratislava : SlPN, 1998. ? RŮŽIČKOVÁ, M. Než půjdeme do školy. Praha : Septima, 2000. ? RŮŽIČKOVÁ, M. Znakování pro každý den. Praha : Septima, 2001. ? Slovník znaků křesťanských pojmů pro Neslyšící. Praha : Naděje, 2001. ? POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A ? N. Praha : Fortuna, 2002. ? POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka 0-Ž. Praha : Fortuna, 2005. ? BROŽÍK, J., MASNÍK, B., KURCOVÁ, Z. Slovník znakového jazyka. Gong. Praha : ASNEP, od května 1999, roč. 23, č. 5.
2. videokazety ? POTMĚŠIL, M. a kol. Kurz znakové řeči. Hradec Králové : PedF, 1989. ? Znakový jazyk Základní kurz. Praha : FRPSP, 1991. ? PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové : PedF, 1992. ? KUBICOVÁ, J. a kol. Kurs znakové řeči 1-10. Hradec Králové : Videon 1991-1992. ? Základní slovník znakové řeči. Plzeň : Pedagogické centrum, 1994.
3. CD-ROMy, DVD ? PTÁČEK, V., BUBERLE, V. Český slovník znakového jazyka 1-4. Praha : ČUN, 1997. ? PTÁČEK, V., KOTVOVÁ, M. Slovník znakové řeči. I. díl. Praha : PedF UK, 1998. ? POTMĚŠIL, M. Zpracování dřeva ? terminologická pomůcka. Beroun, 2002 ? Kurz české znakové řeči I., II., III., IV. Brno : Unie neslyšících, 2002-2006. ? Tecno Zeinu Výuka znakové řeči. (bibliografické údaje neuvedeny) ? Terminologie pro počítače, internet, tvorbu webových stránek a typografii v českém znakovém jazyce. Praha : ASNEP, 2003. ? VYSUČEK, P, MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK-Pevnost, 2003. ? LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1., 2., 3., 4. Olomouc : UP PedF, 2004. ? DINGOVÁ, N., DVOŘÁKOVÁ, M., FALTÍNOVÁ, R., OKROUHLÍKOVÁ, L., SERVUSOVÁ, J. a kol. Slovník znakového jazyka terminologie z období těhotenství, porodu a péče o novorozence. Praha : Tamtam, 2005. ? HORÁKOVÁ, R. Znaková zásoba terminologických pojmů (speciální pedagogika). Brno : MU, 2005. ? POTMĚŠIL, M. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast historie. Praha : Fortuna, 2005. ? POTMĚŠIL, M. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast přírodopis: botanika. Praha : Fortuna, 2005. ? Zvířátka v českém znakovém jazyce. Praha : FRPSP, 2005. ? Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé. Praha : Lorm, 2006. ? LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast tělesné výchovy a sportu. Praha : Fortuna, 2006. ? Slovník český jazyk ? český znakový jazyk: Školská jazykovědná terminologie pro 1. a 2. stupeň základních škol. [CD-ROM] Praha : FF UK, 2007. ? Znakový výkladový slovník elektrotechnických pojmů: Vidím, co neslyším. [CD-ROM] Valašské Meziříčí : MZSŠSP, 2007. ? Protetická technologie: Slovník odborné terminologie. [DVD] Praha : ZŠ a MŠ pro SP, Jazykové centrum Ulita, 2007. ? LANGER, J. a kol. [CD-ROM] Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast vlastivědy. Praha : Fortuna, 2007.
4. internetové ? http://www.startindenjob.de/cz (Znakový výkladový slovník pro oblast zdravotnictví) ? http://www.ticho.cz (Znaky) ? Rakouský znakový jazyk ? Český znakový jazyk |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (01.10.2009)
Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, pedagogický výstup, seminární práce, ústní pohovor o probrané látce nad seznamem přečtené literatury. |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (01.10.2009)
Poznatky z předmětů Výchova a vzdělávání neslyšících a Pedagogická specializace budou v kursu konkretizovány informacemi o specifických postupech uplatňovaných v učební komunikaci neslyšících. Pozornost se zaměří zvl. na okruhy: výuka prvopočátečního čtení a psaní, výuka českého jazyka a literatury, prvouky, příp. i dalších předmětů na ZŠ (a výběrově též na specifiku výuky předmětů na SŠ), učebnice pro SP, též s přihlédnutím k specifickým rysům této komunikace (tlumočník, speciální učební pomůcky). Tyto informace budou začleněny do širokého rámce informací o předpokladech efektivního vyučovacího procesu (moderní vs. tradiční přístupy k výuce, konstruktivní vs. transmisivní vyučování, didaktické zásady, výukové cíle, organizační formy výuky, příprava, struktura vyučovací hodiny, hodnocení atd.). Součástí kursu budou i informace o tom, jak efektivitu učební komunikace podmiňuje spolupráce učitele s žáky, tlumočníkem, asistentem učitele a rodiči. Kurz se zaměří také na praktickou práci s interaktivní tabulí. Součástí předmětu jsou exkurze do vybraných zařízení. |