PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Umělá inteligence v kontextu humanitních věd - YMSMK050PV
Anglický název: Artificial Intelligence in the Context of Humanities
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: 1
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miroslav Marcelli, CSc.
Vyučující: Mgr. Michal Gladiš
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Michal Gladiš (01.09.2023)
Cílem kurzu je především představení umělé inteligence (AI) a porozumění tomu, čeho lze a nelze v současnosti jejím prostřednictvím dosáhnout. Kurz sleduje aplikaci AI v různých oblastech a její vliv na člověka a společnost. Cílem kurzu je porozumět tomu, z čeho umělá inteligence vychází, jak proměňuje naši přítomnost a jakou nám rýsuje budoucnost. V ZS 2023/24 bude výuka probíhat distančně přes platformu MS Teams.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Michal Gladiš (05.09.2023)

Témata:

1. Co je umělá inteligence? Silná a slabá umělá inteligence. Strojové učení,

neuronové sítě. Turingův test, Searlův argument Čínského pokoje, problém

sémantiky, problém kauzality. “Black box”. Koncept antropomorfismu v AI.

 

Doporučená literatura:

COECKELBERGH, Mark: Introduction to Philosophy of Technology. Oxford

University Press, 2020.

RUSSELL, Stuart: Human Compatible: Artificial Intelligence and the Problem of

Control. Viking, 2019.

TEGMARK, Mark: Life 3.0 : Being Human in the Age of Artificial Intelligence.

Penguin, 2018.

BROUSSARD, Meredith: Artificial Unintelligence: How Computers Misunderstand the

World. Cambridge, MA: MIT Press, 2018.

 

2. Etika umělé inteligence. Je AI hodnotově neutrální? Zaujatost, zkreslení, diskriminace a

férovost. Etické rámce a principy. Algoritmická transparentnost a hodnocení rizik.

Regulace AI. Exponenciální technologický vývoj vs. lineární regulace.

 

Doporučená literatura:

FLORIDI, Luciano: AI4People—An Ethical Framework for a Good AI Society:

Opportunities, Risks, Principles, and Recommendations. Minds and Machines, 2018.

28:689–707 https://doi.org/10.1007/s11023-018-9482-5

FJELD, Jessica, Nele Achten, Hannah Hilligoss, Adam Nagy, and Madhulika

Srikumar: Principled Artificial Intelligence: Mapping Consensus in Ethical and

Rights-based Approaches to Principles for AI. Berkman Klein Center for Internet &

Society, 2020. https://dash.harvard.edu/handle/1/42160420

COECKELBERGH, Mark: AI Ethics. The MIT Press, 2020.

 

3. Člověk v době umělé inteligence. Jak se mění postavení člověka s

příchodem AI? Homo Deus: Promění technologie lidi v bohy? Dataismus. Ideologie

transhumanismu. Posthumanismus jako odmítnutí antropocentrismu.

 

Doporučená literatura:

TEGMARK, Mark: Life 3.0 : Being Human in the Age of Artificial Intelligence.

Penguin, 2018.

KISSINGER, Henry A.; SCHMIDT, Eric; HUTTENLOCHER, Daniel: The Age of AI:

And Our Human Future. Little, Brown and Company: 2021.

HARARI, Yuval Noah: Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. Harper, 2017.

GRASSIE, William: H+/-: Transhumanism and Its Critics. Philadelphia: Metanexus

Institute: 2017.

 

4. Biometrie a její rozšíření v Affective Computing. Může mít AI emoce? “Body-mind problem”.

“Emotion AI”, digitální biomarkery a multimodální přístup. “Tlumení jedinci”.

 

Doporučená literatura:

SOLAROVA, S., PODROUZEK, J., MESARCIK, M., GAVORNIK, A., BIELIKOVA, M.,

Reconsidering the regulation of facial recognition in public spaces. AI and Ethics.

2022. DOI: 10.1007/s43681-022-00194-0

PICARD, W. Rosalind: Affective Computing. MIT Press, 2000.

MARCIANO, Avi: Reframing biometric surveillance: from a means of inspection to a

form of control. In: Ethics and Information Technology, 2019, 21:127–136

https://doi.org/10.1007/s10676-018-9493-1

Doporučený film:

Coded Bias. rež. Shali Kantayya, USA, 2020.

 

5. Sebezlepšování. Umělá inteligence, sociální média a velká data: výkonné nástroje,

které nás nejen informují, ale také měří, porovnávají a možná navždy mění. Past

kultury sebezdokonalování a role technologií.

Doporučená literatura:

COECKELBERGH, Mark: Self-Improvement: Technologies of the Soul in the Age of

Artificial Intelligence. Columbia University Press, 2022

 

6. Od velkých jazykových modelů k AI agentům a asistentům. Zpracování přirozeného jazyka. Velká data. Velké jazykové

modely/statistické modely/velmi komplexní neuronová síť. Případ Tay. ChatGPT. Halucinování AI chatbotů. Teorie mysli ve velkých jazykových

modelech. Vtělená AI: Amelia, Replika, Soul Machines (Baby X), Somnium Space

‘Live Forever’. Personalizace.

 

Doporučená literatura:

KOSINSKY, Michal: Theory of Mind May Have Spontaneously Emerged in Large

Language Models. Standford University Press, 2023. arXiv:2302.02083.

TAKÁČ, Martin: Myseľ ako objekt. Kalligram : Absynt, 2020.

 

7. Umělá inteligence ve zdravotnictví: příležitosti a výzvy. Monitoring a prevence:

Empatica. Diagnostika. Léčba: MindMed. Terapie: Od Elizy, prvního chatbot

terapeuta po Ekhi, behaviorální terapii ve virtuální realitě. Sociální roboti.

 

Doporučená literatura:

DAVENPORT, Thomas, KALAKOTA Ravi. The potential for artificial intelligence in

healthcare. Future Healthc J. 2019 Jun;6(2):94-98. doi: 10.7861/futurehosp.6-2-94.

PMID: 31363513; PMCID: PMC6616181.

BARAKA, K., Alves-Oliveira, P., and RIBEIRO, T.: An Extended Framework for

Characterizing Social Robots. In: Human-Robot Interaction (Springer), 2020, 21–64.

doi:10.1007/978-3-030-42307-0_2

 

8. Budoucnost vzdělávání. Multidisciplinární přístup. Humanitní vzdělání v době

inteligentních technologii. Generativní AI ve vzdělávání: riziká a příležitosti. Hello History: Konverzace s Kleopatrou, Einsteinem a

Buddhou. Digitální filozof. Personalizace vzdělavání.

 

Doporučená literatura:

HERFT, Andrew: Průvodce ChatGPT pro učitele. (2023)

https://aidetem.cz/dwnld/Pruvodce-ChatGPT-pro-ucitele.pdf

 

9. Deep Fakes. Nástroje umožňující nový typ fabrikace a manipulace obsahu.

“Deepfakes”: hyperrealistická videa využívající umělou inteligenci k zobrazení věcí,

které se nikdy nestaly. Možnosti rozlišení mezi skutečnými a falešnými médii.

Identifikace nástrojů pro boj s dezinformacemi. Potenciální škody spojené s bojem

proti dezinformacím. Deepfake pro pomoc pacientům s Alzheimerem.

 

Doporučená literatura:

O’CONNOR, Cailin; WEATHERALL, James O.: The Misinformation Age: How False

Beliefs Spread. Yale University Press, 2019.

APPEL, Markus, PRIETZEL, Fabian: The detection of political deepfakes. Journal of

Computer-Mediated Communication, Volume 27, Issue 4, July 2022, zmac008,

https://doi.org/10.1093/jcmc/zmac008

 

10. Umělá inteligence a budoucnost práce. “Hard skills” vs. “soft skills”? Ohrožené

profese a nové příležitosti. “Robota” vs. povolání. Směřujeme ke společnosti bez

práce? Utopie základního nepodmíněného příjmu a možná východiska. Společnost

volného času. Od sociologie volného času po sociologii nudy.

 

Doporučená literatura:

DAUGHERTY, R. Paul, WILSON, H. James: Human + Machine: Reimagining Work in

the Age of AI. Harvard Business Review Press, 2018.

 

11. Umění a umělá inteligence. Autentičnost, kreativita a práva duševního vlastnictví. Generativní nástroje AI.

Estetika umělé inteligence a antropocentrický mýtus kreativity. Non-Fungible Token (NFT). Bruce Willis a budoucnost

kinematografie. Digitální spisovatel.

 

Doporučená literatura:

MANOVICH, Lev: AI Aesthetics. Lev Manovich Publication data: Strelka Press, 2018.

MANOVICH, Lev, ARIELLI, Emanuele. Artificial Aesthetics: A Critical Guide to AI,

Media and Design. 2022. http://manovich.net/index.php/projects/artificial-aesthetics

 

12. Obecná umělá inteligence. Superinteligence. Singularita. Je AI největší hrozbou

pro budoucnost lidstva a je v této budoucnosti ještě místo pro biologického člověka?

Společnost uzavřena v síti.

 

Doporučená literatura:

BOSTROM, Nick: Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies. Oxford University

Press, 2014.

TEGMARK, Mark: Life 3.0 : Being Human in the Age of Artificial Intelligence.

Penguin, 2018.

KURZWEIL, Ray: The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology.

Penguin Books, 2006.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michal Gladiš (01.09.2023)

Student/ka připraví 15 minutovou prezentaci (+5 až 10 min. diskuze) o libovolném nástroji využívajícím AI, ve které ho popíše, odprezentuje, jak by ho použil/a pro práci, studium nebo jiné účely a identifikuje potenciální rizika s nim spojené.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK