PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Mytopoetika digitálního věku: rétoriky obrazů a ikonologická analýza aktuálních mediálních fenoménů - YMSMK010P
Anglický název: Mythopoiesis Of The Digital Age: Rhetorics of the Images and the Iconological Analysis of the Contemporary Cultural Phenomena
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Mgr. Ondřej Váša, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Váša, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Váša, Ph.D. (24.01.2024)
Funguje Platón v kontextu digitální estetiky? Má "starý dobrý" Kant či Gadamer ještě co říci k současnému světu? A je vůbec aktuální, udržitelný či přijatelný fenomén krásy? Kurz se prostřednictvím navazujících exkurzů ke klasickým textům, věnujícím se kráse, bude věnovat aplikaci vybraných tezí na současné estetické, umělecké i každodenní fenomény (zejména týkajících se lidské tělesnosti). Obecně se kurz věnuje prostřednictvím teoretických přednášek a řady seminárně vedených analýz rozboru vizuální rétoriky vybraných klíčových kulturních fenoménů a vizuálních dimenzí současné civilizace. Kurz postupuje dvojím způsobem; teoreticky a historicky ukotvuje jednotlivé fenomény a rozplétá jednotlivé symbolické genealogie či obrazné řetězce, čímž umožňuje dané fenomény analyzovat v jejich hloubce, tedy dalece nad rámec jejich mnohdy spíše zatemňující přítomnosti. Aplikací ikonologické analýzy pak kurz exponuje společné rysy a obecnou povahu vizuální rétoriky jako takové, zejména pak její manipulativní a sugestivní charakter.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kapičiak, Ph.D. (11.05.2021)

Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Váša, Ph.D. (24.01.2024)

21.2. Úvod, Platón: Ión, Hippias větší, Ústava (pasáže věnované umění/kráse)

28.2. Immanuel Kant: Kritika soudnosti I.

6.3. Immanuel Kant: Kritika soudnosti II.

13.3. Hans Gadamer, Aktualita krásného

20.3. Arthur C. Danto, The Abuse of Beauty/Transfiguration of the Commonplace/After the End of Art

27.3. Theodor Adorno, Estetická teorie (pasáže "Ke kategoriím ošklivosti, krásy a techniky")

3.4. Umberto Eco: Struktura nevkusu/Otevřené dílo

10.4. Georges Bataille: Řeč květin/Erotismus + Véronique Nahoum-Grappeová: Kánony ošklivosti + Baldine Saint Gironsová: Rizika ošklivosti, vytržení z poklidu krásna (Umění, krása, šeredno)

17.4. Krása a estetika OOO I.: Graham Harman

24.4. Krása a estetika OOO II.: Timothy Morton

15.5. Shrnutí

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Váša, Ph.D. (21.02.2022)

Aktivní podíl na seminární části kurzu, zahrnující četbu a diskusi vybraných textů, dostupných prostřednictvím SIS. Povinná minimální 75% účast na přednáškách/seminářích = účast na 9 přednáškách z 11. Řádné odevzdávání úkolů. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Váša, Ph.D. (24.01.2024)

Platón: Ión, Hippias větší

Hans Gadamer: Aktualita krásného

Arthur C. Danto: The Abuse of Beauty / Transfiguration of the Commonplace (vybrané pasáže) / Po konci umění

Georges Bataille: Řeč květin / Lidská figura / Erotismus (vybrané pasáže)

Baldine Saint Gironsová: Rizika ošklivosti, vytržení z poklidu krásna

Immanuel Kant: Kritika Soudnosti (vybrané pasáže)

Theodor Adorno: Estetická teorie (vybrané pasáže)

Umberto Eco: Struktura nevkusu

Graham Harman: Art and Objects

Timothy Morton: Hyperobjects

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK