PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe řízení II. - YMRNPK028
Anglický název: Management Practice II.
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/90, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Mgr. Petr Vrzáček, Ph.D.
Mgr. Jiří Mertl, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Kurz ideálně navazuje na výstupy dosažené v předmětu Praxe řízení I. Jeho smyslem je na základě dosažených zjištění identifikovat oblast nebo téma provedení organizační změny, tuto změnu pak následně dobře naplánovat, vyjednat se zástupci organizace podmínky pro její minimálně zahájení, je-li to možné pak také její provedení. Součástí kurzu je pak reflexe celého procesu obsahující zhodnocení úspěšnosti realizace a také zpětnou vazbu obdrženou od kontaktní osoby zastupující organizaci, v níž byla praxe řízení realizována. Přijímajícími organizacemi jsou poskytovatelé sociálních anebo zdravotnických služeb.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Zprostředkovat studentkám a studentům zkušenost s řízením organizační změny v organizacích poskytujících sociální anebo zdravotní služby.

Umožnit studentkám a studentům aplikovat teoretické osvojené poznatky v prostředí konkrétní organizace a posílit tak jejich řídící kompetence.

Dát studentkám a studentům příležitost vystupovat v pozici kriticky uvažujících výzkumníků a facilitátorů změn a nést spoluzodpovědnost za proces jejich zavádění.

Zprostředkovat studentkám a studentům, na základě jejich reflexí, strukturovanou zpětnou a to jak od zástupců organizace, tak od akademických pracovníků.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (12.01.2022)

Povinná:

  • Michael Armstrong. Řízení lidských zdrojů. 10. vydání. Praha : Grada Publishing, 2007, s. ISBN 978-80-247-1407-3.
  • Drucker, Peter Ferdinand. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000, 187 s. ISBN 80-7261-021-X.
  • John P. Kotter. Vedení procesů změny. Praha : Management Press, 2009, s. ISBN 80-7261-015-5.
  • Plamínek, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (28.04.2022)
Obsah a struktura:
Praxe řízení II. vychází ze zjištění a doporučení, která obsahuje zpráva z předmětu Praxe řízení I. Předmět se skládá ze tří tematických okruhů, které se kryjí s klíčovými fázemi zavádění změny. Předpokladem úspěšného splnění tohoto předmětu je volba vhodné organizační změny a také pečlivá příprava jejího provedení. V těchto procesech studentkám a studentům pomáhá i předmět Teorie organizace a řízení, předměty k výzkumu a Kritická studia managementu. Po vyjednání plánu implementace změny ze strany přijímající organizace, je pozornost upřena na podporu studentek a studentů v implementační fázi. Ta má obvyklou podobu individuálních konzultací, lze ji však poskytovat i v malých skupinách. Poslední fáze je věnována evaluaci a reflexi procesu zavádění organizační změny.

OKRUH 1:
Organizační změna, její charakter a nároky kladené na její řízení. Nejčastější důvody selhání organizačních změn. Kotterův osmifázový Výběr vhodné metody implementace organizační změny. Tvorba plánu.

Četba k okruhu:

COGHLAN, David a Teresa BRANNICK. Doing action research in your own organization. 2nd ed. vyd. London ; Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. ISBN 978-1-4129-0247-2. str. 93-123

VRZÁČEK, P. 2016. Manuál k praxi řízení. Praha: FHS UK.

WARD, Michael, 1998. Řízení změny. In. 50 základní manažerské techniky. Praha: Management press, s. 173-191.

OKRUH 2:
Vedení týmu, týmová komunikace a delegování úkolů. Vedení porad a kontrola plnění zadaných úkolů. Řízení kvality dosažených výstupů. Řízení rizik. Motivace členů týmu, podpora při odstraňování vzniklých překážek. Konflikt, prevence jeho vzniku, případně jeho řešení.

Četba k okruhu:

FURMAN, B., AHOLA, T. 2017. Nikdy není pozdě na spokojený tým. Model dvojité hvězdy.Praha: Portál. 135 s. ISBN 978-80-262-1256.

DRUCKER, Peter F. 2000. Lídr změn. In. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management press, s. 73-92.

KINDON, Sara Louise, Rachel PAIN a Mike KESBY, eds. Participatory action research approaches and methods: connecting people, participation and place. London ; New York: Routledge, 2007. Routledge studies in human geography 22. ISBN 978-0-415-40550-8. Kapitoly 21, 22 a 24.

OKRUH 3:
Vyhodnocení úspěšnosti zavádění organizační změny. Využití a práce se zpětnou vazbou a to jak v týmu, tak v jeho okolí. Evaluace a její využití v procesu učení. Sebereflexe jako součást rozvoje každého manažera. Předávání dosažených výsledků organizace a formulování doporučení k dalšímu postupu.

Četba k okruhu:

ARMSTRONG, Micheal. 2007. Rozvoj lidských zdrojů In. Řízení lidských zdrojů. 10. vydání. Praha: Grada Publishing, s. 441-482.

JONES, Brenda B., Michael BRAZZEL a NTL INSTITUTE FOR APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, eds. The NTL handbook of organization development and change: principles, practices, and perspectives. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2006. ISBN 978-0-7879-7773-3. Kapitola 28

SCHIEFER, Ulrich, DÖBEL, Reinald, 2001. Evaluation. In. MAPA-PROJECT. A Practical Guide to Integrated Project Planning and Evaluation. Budapest: OSI, s. 37-62.

Výstup:
Student/ka:

Umí facilitovat naplánování procesu organizační změny a podporovat její zavedení.

Dokáže facilitovat proces zavádění zvolené organizační změny, tento proces monitorovat a navrhovat přizpůsobení vzniklým situacím.

Formuluje zprávu, ve které věcně a konstruktivně zhodnotí dosažené úspěchy i neúspěchy.

Dokáže využít získané zkušenosti pro vlastní rozvoj.

Volba organizace je na studentovi, případně pomůžeme organizaci zajistit či doporučit.

Příklady organizací kde studenti praxe vykonávají: Podané ruce, o.p.s.; Včelka sociální služby, o.p.s.; Centrum sociálních služeb B. Bureše, o.p.s.; proFem - centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí, o.p.s.; Palata - domov pro zrakově postižené; Diakonie Českobratrské církve evangelické; Všeobecné fakultní nemocnice; Romodrom, o.p.s.; FN v Motole; Doma ve Kdyni - Centrum sociálních služeb; Theia - krizové centrum, o.p.s.; Pestrá, o.p.s.; ad.

Kontrakty, dohody, smlouvy k praxi jsou k dispozici v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13059

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Hodnocena je kvalita zpracování plánu změny a proces její implementace. Klíčovou váhu při hodnocení má závěrečná zpráva z praxe a obsah vyjádření kontaktní osoby. Studentovi bude udělen zápočet i v případě neúspěchu při zavádění organizační změny a to v případě, že proces zavádění změny dobře naplánoval a dokáže reflektovat důvody neúspěchu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK