|
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Zprostředkovat studentkám a studentům zkušenost s řízením organizační změny v organizacích poskytujících sociální anebo zdravotní služby. Umožnit studentkám a studentům aplikovat teoretické osvojené poznatky v prostředí konkrétní organizace a posílit tak jejich řídící kompetence. Dát studentkám a studentům příležitost vystupovat v pozici kriticky uvažujících výzkumníků a facilitátorů změn a nést spoluzodpovědnost za proces jejich zavádění. Zprostředkovat studentkám a studentům, na základě jejich reflexí, strukturovanou zpětnou a to jak od zástupců organizace, tak od akademických pracovníků. |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (12.01.2022)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (28.04.2022)
Praxe řízení II. vychází ze zjištění a doporučení, která obsahuje zpráva z předmětu Praxe řízení I. Předmět se skládá ze tří tematických okruhů, které se kryjí s klíčovými fázemi zavádění změny. Předpokladem úspěšného splnění tohoto předmětu je volba vhodné organizační změny a také pečlivá příprava jejího provedení. V těchto procesech studentkám a studentům pomáhá i předmět Teorie organizace a řízení, předměty k výzkumu a Kritická studia managementu. Po vyjednání plánu implementace změny ze strany přijímající organizace, je pozornost upřena na podporu studentek a studentů v implementační fázi. Ta má obvyklou podobu individuálních konzultací, lze ji však poskytovat i v malých skupinách. Poslední fáze je věnována evaluaci a reflexi procesu zavádění organizační změny. OKRUH 1: Organizační změna, její charakter a nároky kladené na její řízení. Nejčastější důvody selhání organizačních změn. Kotterův osmifázový Výběr vhodné metody implementace organizační změny. Tvorba plánu. Četba k okruhu: COGHLAN, David a Teresa BRANNICK. Doing action research in your own organization. 2nd ed. vyd. London ; Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. ISBN 978-1-4129-0247-2. str. 93-123 VRZÁČEK, P. 2016. Manuál k praxi řízení. Praha: FHS UK. WARD, Michael, 1998. Řízení změny. In. 50 základní manažerské techniky. Praha: Management press, s. 173-191. OKRUH 2:Vedení týmu, týmová komunikace a delegování úkolů. Vedení porad a kontrola plnění zadaných úkolů. Řízení kvality dosažených výstupů. Řízení rizik. Motivace členů týmu, podpora při odstraňování vzniklých překážek. Konflikt, prevence jeho vzniku, případně jeho řešení. Četba k okruhu: FURMAN, B., AHOLA, T. 2017. Nikdy není pozdě na spokojený tým. Model dvojité hvězdy.Praha: Portál. 135 s. ISBN 978-80-262-1256. DRUCKER, Peter F. 2000. Lídr změn. In. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management press, s. 73-92. KINDON, Sara Louise, Rachel PAIN a Mike KESBY, eds. Participatory action research approaches and methods: connecting people, participation and place. London ; New York: Routledge, 2007. Routledge studies in human geography 22. ISBN 978-0-415-40550-8. Kapitoly 21, 22 a 24. OKRUH 3:Vyhodnocení úspěšnosti zavádění organizační změny. Využití a práce se zpětnou vazbou a to jak v týmu, tak v jeho okolí. Evaluace a její využití v procesu učení. Sebereflexe jako součást rozvoje každého manažera. Předávání dosažených výsledků organizace a formulování doporučení k dalšímu postupu. Četba k okruhu: ARMSTRONG, Micheal. 2007. Rozvoj lidských zdrojů In. Řízení lidských zdrojů. 10. vydání. Praha: Grada Publishing, s. 441-482. JONES, Brenda B., Michael BRAZZEL a NTL INSTITUTE FOR APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, eds. The NTL handbook of organization development and change: principles, practices, and perspectives. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2006. ISBN 978-0-7879-7773-3. Kapitola 28 SCHIEFER, Ulrich, DÖBEL, Reinald, 2001. Evaluation. In. MAPA-PROJECT. A Practical Guide to Integrated Project Planning and Evaluation. Budapest: OSI, s. 37-62. Výstup:Student/ka: Umí facilitovat naplánování procesu organizační změny a podporovat její zavedení. Dokáže facilitovat proces zavádění zvolené organizační změny, tento proces monitorovat a navrhovat přizpůsobení vzniklým situacím. Formuluje zprávu, ve které věcně a konstruktivně zhodnotí dosažené úspěchy i neúspěchy. Dokáže využít získané zkušenosti pro vlastní rozvoj.
Volba organizace je na studentovi, případně pomůžeme organizaci zajistit či doporučit. Příklady organizací kde studenti praxe vykonávají: Podané ruce, o.p.s.; Včelka sociální služby, o.p.s.; Centrum sociálních služeb B. Bureše, o.p.s.; proFem - centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí, o.p.s.; Palata - domov pro zrakově postižené; Diakonie Českobratrské církve evangelické; Všeobecné fakultní nemocnice; Romodrom, o.p.s.; FN v Motole; Doma ve Kdyni - Centrum sociálních služeb; Theia - krizové centrum, o.p.s.; Pestrá, o.p.s.; ad. Kontrakty, dohody, smlouvy k praxi jsou k dispozici v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13059 |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Hodnocena je kvalita zpracování plánu změny a proces její implementace. Klíčovou váhu při hodnocení má závěrečná zpráva z praxe a obsah vyjádření kontaktní osoby. Studentovi bude udělen zápočet i v případě neúspěchu při zavádění organizační změny a to v případě, že proces zavádění změny dobře naplánoval a dokáže reflektovat důvody neúspěchu. |