PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalita služeb - YMRNPK012
Anglický název: Quality of services
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:0/12, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (31.01.2022)
Kurz podporuje kritické myšlení a tvůrčí přístup studentů při vytváření a rozvoji sociálních a zdravotnických služeb. Úvod je věnován logice dokazování a logice zlepšování s ohledem na standardizaci služeb a provádění externí inspekční a auditorské činnosti. Během výuky a formou samostatné nebo týmové práce se studenti budou věnovat širším souvislostem služeb – vytváření systémové mapy vybrané služby – a participativní analýze/výzkumu potřeb vybraných uživatelů nebo pacientů s ohledem na jejich každodenní život. Výsledek analýzy bude sloužit jako podklad k formulování základních výzev a vytváření návrhů na zlepšení konkrétní služby. Získané dovednosti studenti a studentky využijí v předmětech Kritická studia v managementu a Praxe řízení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Cílem kurzu je rozvíjet schopnosti, které studenti/studentky potřebují pro vytváření a rozvoj kvalitních sociálních a zdravotnických služeb.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (18.01.2022)

Povinná:

  • BERESFORD, Peter a Suzy CROFT. Service Users’ Knowledges and the Social Construction of Social Work. In Journal of Social Work. 3 (2001): 295-316.
  • MOL, Annemarie. Proving or Improving: On Health Care Research as a Form of Self-Reflection. In Qualitative Health Research. 3 (2006): 405-414.
  • MUURINEN, Heidi. Service-user participation in developing social services: applying the experiment-driven approach. . In European Journal of Social Work. 6 (2019): 961-973.
  • POLS, Jeannette. Enforcing patient rights or improving care? The interference of two modes of doing good in mental health care: Enforcing patient rights or improving care? . In Sociology of Health & Illness. 4 (2003): 320-347.
  • STICKDORN, Marc et al., . This is service design doing: applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook. CA: O’Reilly: First edition. vyd. Sebastapol, 2018, 2. s. ISBN 978-1-4919-2718.
  • ŠOBÁŇOVÁ a kol. Analýza existujících modelů kvality v sociálních službách v ČR. Závěrečná z [online]. Dostupné z: http://rpq.mpsv.cz/novinky/analyza-existujicich-modelu-kvality-socialnich-sluzeb/
  • HRADCOVÁ, D.. Příprava na certifikaci Vážka. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2016, s. ISBN  978-80-86541-47-1.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Obsah a struktura:
Obsah kursu je členěn do 3 navazujících okruhů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek sledovat aktuální trendy v oblasti sociálních a zdravotnických služeb, tvůrčím způsobem zjišťovat potřeby uživatelek a pacientů služeb a zvládat platné legislativní a formální požadavky na kvalitu s ohledem na její situovanost a proměnlivost v každodenní praxi.

OKRUH 1:
Kvalita služeb, přístupy, systémy. Logika dokazování a logika zlepšování ve světě standardizace a auditů. Vytváření kvalitní služby s ohledem na potřeby (potenciálních) uživatelů, trendy v oboru a specifické podmínky poskytování služeb v organizaci. Reflexe zkušeností studentů s existujícími systémy řízení kvality a jejich využívání v praxi.

Četba k okruhu:

MOL, Annemarie. Proving or Improving: On Health Care Research as a Form of Self-Reflection. Qualitative Health Research. 2006, roč. 16, č. 3, s. 405-414. ISSN 1049-7323, 1552-7557. DOI: 10.1177/1049732305285856

POLS, Jeannette. Enforcing patient rights or improving care? The interference of two modes of doing good in mental health care: Enforcing patient rights or improving care? Sociology of Health & Illness. 2003, roč. 25, č. 4, s. 320-347. ISSN 01419889. DOI: 10.1111/1467-9566.00349

OKRUH 2:
Identifikace a analýza budoucích trendů rozvoje specifických oblastí sociálních a zdravotnických služeb. Ekosystém vybrané služby, vytváření systémových map zohledňujících sociomateriální vztahy.

Četba k okruhu:

STICKDORN, Marc et al., eds. This is service design doing: applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook. First edition. vyd. Sebastapol, CA: O’Reilly, 2018. ISBN 978-1-4919-2718-2.

OKRUH 3:
Metody a nástroje užívané při designování a hodnocení kvality služeb (nejen) z perspektivy uživatele služby. Praxiografie a empirická etika jako radikalizace vztahovosti; human centered design jako technologie řízení zaměřujícího se na uživatele/klienta/zákazníka.

Četba k okruhu:

MUURINEN, Heidi. Service-user participation in developing social services: applying the experiment-driven approach. European Journal of Social Work. 2019, roč. 22, č. 6, s. 961-973. ISSN 1369-1457, 1468-2664. DOI: 10.1080/13691457.2018.1461071

POLS, Jeannette. Towards an empirical ethics in care: relations with technologies in health care. Medicine, Health Care and Philosophy. 2015, roč. 18, č. 1, s. 81-90. ISSN 1386-7423, 1572-8633. DOI: 10.1007/s11019-014-9582-9

Výstup:
Student/ka:

Umí pojmenovat a vysvětlit vybrané přístupy týkající se kvality služeb a popsat současné a budoucí trendy v příslušném oboru.

Dokáže objasnit rozdíl logiky dokazování a zlepšování v prostředí sociálních a zdravotnických služeb.

Umí tvůrčím a empatickým způsobem analyzovat potřeby uživatelů a pacientů s ohledem na jejich každodenní život.

Umí formulovat výzvy a navrhnout zlepšení kvality služeb.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Student/ka písemně vypracuje:

Současné a budoucí trendy v sektoru a vybrané oblasti služeb, ekosystém sociální nebo zdravotnické služby, na kterou se student/ka zaměřuje (20%).

Návrh kvalitativní analýzy potřeb uživatelů služby (50%).

Návrh procesu vytváření nové služby nebo změn ve službě zavedené na základě kvalitativní analýzy potřeb (30%).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK