PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v řízení a supervizi - YMRNP007
Anglický název: Communication in Management and Supervision
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:12/12, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMRNK007
Garant: Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., Ph.D.
Mgr. Petr Vrzáček, Ph.D.
Mgr. Ing. Matěj Lejsal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
V kurzu jsou nejdříve představeny různé druhy manažerské komunikace, včetně příkladů jejich využití při řízení organizace. Následně je pozornost věnována především participativním formám skupinového rozhodování a divergentním a konvergentním metodám, které v této formě rozhodování nacházejí uplatnění. Studenti jsou pak vedeni procesem přípravy vlastní porady mající charakter skupinového rozhodování. V tomto procesu je zvláštní pozornost věnována stanovení cíle, sestavení programu a definování rizikových jevů. Každý student dostane příležitost vést část jím připravené porady. Na předvedený výkon obdrží zpětnou vazbu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Studenti/ky znají specifika a různé formy manažerské komunikace.

Studenti/ky znají a umí použít základní divergentní a konvergentní metody participativního rozhodování.

Každý student/ka má přímou zkušenost s přípravou porady a provedením jedné z metod participativního rozhodování a má příležitost tento proces reflektovat na základě obdržené zpětné vazby.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (12.01.2022)

Povinná:

  • Bednařík, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání?. Kladno: Aisis, 2008, 144 s. ISBN .
  • Bedrnová, Eva, Nový, Ivan. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 1998, 559 s. ISBN 80-85943-57-3.
  • Furman, Ben, Ahola, Tapani. Nikdy není pozdě na spokojený tým : model dvojité hvězdy. Praha: Portál, 2017, 135 s. ISBN 978-80-262-1256-0.
  • Holá, Jana. Interní komunikace v teorii a praxi. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017, 159 s. ISBN 978-80-7560-099-8.
  • Jiří Plamínek. Vzdělávání dospělých. Praha : Grada Publishing, 2010, s. ISBN 978-80-247-3235.
  • Aleš Bednařík. Facilitace. Kladno: AISIS, 2007, s. ISBN 80-904071-0-7.
  • Plamínek, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Obsah a struktura:
Obsah kurzu je členěn do čtyř navazujících tematických okruhů, které vzájemně přispívají k naplnění cílů. Kurz studenty a studentky vede k posílení jejich komunikačních kompetencí, zvláště pak k posílení jejich kompetencí potřebných k přípravě a provedení porad, na kterých dochází participativním způsobem k přijímání týmových, nebo skupinových rozhodnutí.

OKRUH 1:
Jaké jsou formy manažerské komunikace? Čím se od sebe liší a jaká jsou jejich specifika? Co je participativní skupinové rozhodování a v jakých situacích jej lze využít při řízení organizace?

Četba k okruhu:

PLAMÍNEK, Jiří 2000. Ovlivňování mezilidské komunikace. In. Plamínek, J. Synergický management. Praha: Argo., s. 83-128

OKRUH 2:
Divergentní, konvergentní a smíšené metody využitelné ve skupinovém rozhodování. Charakteristika jednotlivých metod, jejich výhody a nevýhody, příklady využití. Diskuse.

Četba k okruhu:

ZATLOUKAL, L. 2019. Facilitace zaměřená na řešení, In: Spoluvytváření změn. Různé podoby přístupu zaměřeného na řešení v teorii, praxi a ve výskumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. S. 209-225.

BEDNAŘÍK, Aleš 2008. Metody sběru a třídění. In. Bednařík, A. Facilitace. Kladno: AISIS, s. 96-102

OKRUH 3:
Příprava procesu skupinového rozhodování. Definování cíle, stanovení programu, způsoby uspořádání místnosti, využití techniky, řízení rizik v přípravné fázi.

Četba k okruhu:

VRZÁČEK, P. 2012. Dílna komunikace - facilitace. Praha: FHS UK.

OKRUH 4:
Reflexe výstupu a zpětná vazba. Využití reflexe a zpětné vazby při definování vzdělávacích potřeb a v procesu učení. Identifikace silných a slabých stránek facilitátora a další způsoby osobního rozvoje.

Četba k okruhu:

PLAMÍNEK, J. 2010. Učení a vzdělávání. In. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing.

Výstup:
Student/ka:

Umí rozlišit různé způsoby manažerské komunikace a dokáže je charakterizovat.

Dokáže připravit jednání, na kterém bude docházet ke skupinovému rozhodování.

Umí použít minimálně jednu techniku uplatnitelnou při skupinovém rozhodování.

Umí poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu ostatním.

Vyzkouší si reflexi vlastního výkonu a na základě jejího obsahu pak dokáže pojmenovat své vlastní silné a slabé stránky a navrhnout další způsob vlastního rozvoje.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Student/ka zpracuje přípravu procesu skupinového rozhodování, při simulovaném výstupu předvede použití jedné techniky. Na základě vlastního prožitku a obdržené zpětné vazby zpracuje reflexi svého vystoupení a navrhne způsob dalšího rozvoje v oblasti manažerské komunikace.

Hodnocení (počet bodů):

Komplexnost a kvalita písemné přípravy - 3

Srozumitelnost, zřetelnost projevu - 3

Práce se skupinou, reagování na potřeby skupiny - 3

Používání pomůcek, práce s flipchartem, písmo, technické zvládnutí výstupu - 4

Zaslání sebehodnocení, zpracování výstupů a zpětné vazby - 2

15 - 13 bodů výborně

12 - 10 bodů velmi dobře

9 - 7 bodů dobře

>7 bodů nesplnil

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK