PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v řízení a supervizi - YMRNK007
Anglický název: Communication in Management and Supervision
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:8/12, KZ [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., Ph.D.
Mgr. Petr Vrzáček, Ph.D.
Mgr. Ing. Matěj Lejsal, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petr Vrzáček, Ph.D.
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Kurz představuje teorii organizace a její dopad na praktické řízení organizací působících v sociální a zdravotní péči. Představuje výběr nejvlivnějších teoretiků a teorií, které definovaly porozumění organizacím z moderních a postmoderních perspektiv, a které našly uplatnění v manažerské praxi. Seznamuje studenty s moderní, symbolickou a postmoderní perspektivou na organizaci a nabízí jim tak možnost získat nadhled nad organizačním děním.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Představit studentkám a studentům hlavní části, které tvoří teorii organizace a do ní patřící teorie, které byly definovány na základě studia organizací.

Představit studentkám a studentům manažerské nástroje, které vzešly z aplikace vybraných teorií do praxe, ukázat jim jejich využití, ale i limity.

Připravit studentky a studenty po teoretické, ale i praktické stránce na efektivní a odpovědné vedení organizací poskytujících sociální, anebo zdravotní služby, zvláště pak na řízení organizačních změn.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Povinná:

  • Bednařík, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání?. Kladno: Aisis, 2008, s. ISBN .
  • Bedrnová, Eva, Nový, Ivan. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 1998, s. ISBN 80-85943-57-3.
  • Holá, Jana. Interní komunikace v teorii a praxi. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017, s. ISBN 978-80-7560-099-8.
  • Plamínek, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Praha: Argo, 2000, s. ISBN 80-7203-258-5.
  • Jiří Plamínek. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2010, s. ISBN 978-80-247-3235.
  • Aleš Bednařík. Facilitace. Kladno: AISIS, 2007, s. ISBN 80-904071-0-7.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Kurz se skládá ze tří hlavních tematických celků, jejichž význam spočívá v krátkodobé perspektivě v přípravě na zavedení vybrané organizační změny. V této oblasti kurz umožňuje propojení a hlubší porozumění obsahu následujícího kurzu Kritická studia managementu a dalších kurzu v specializaci řízení. Poskytuje též základní orientaci v teoriích organizace studentkám a studentům specializace supervize. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu tyto tematické celky pomáhají studentkám a studentům získat nadhled nad organizačním děním a osvojit si znalost práce s vybranými manažerskými nástroji. Kurz zprostředkovává znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému zvládnutí studijních povinností vázaných na kurz Praxe řízení I. a II.

OKRUH 1:
Co je teorie organizace a jaké další teorie pod ni spadají? Jací jsou klíčoví teoretici organizací a managementu, k jakému poznání došli a jak se jejich poznatky přenáší do řídící práce? Pomocí jakých perspektiv se můžeme na organizaci dívat a jaké poznání nám ta která perspektiva nabízí?

Četba k okruhu:

DRUCKER. Peter F. 2002. Management jako sociální funkce a svobodné umění. In. Drucker, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management press, s. 15-23.

KELLER, Jan. 2010. Sociologie organizace a byrokracie. Druhé, přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství.

MORAIS, Catarina, and Georgina RANDSLEY DE MOURA. 2018. The Psychology of Ethical Leadership in Organisations. Cham: Springer International.

OKRUH 2:
S jakými metaforami lze na organizaci pohlížet a jak se jednotlivé pohledy odráží v přístupu jedince k organizaci? Co je to systémové a strategické řízení a jakými způsoby se přenáší do výkonu manažerské práce? Jaké nástroje lze při řízení organizací využít ať již v sekvenčním, nebo paralelním pojetí tohoto pojmu?

Četba k okruhu:

HASSARD, John. 1993. Sociology and Organization Theory : Positivism, Paradigms, and Postmodernity. Cambridge: Cambridge University Press.

HATCH, Mary Jo 2019. Organization theory and its multiple perspectives. In. Hatch J., M. Organization Theory. Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives. 4th edition. Oxford: Oxford University Press, s. 3-20.

HUGHES, Mark-WEARING, Michael 2007. Theorising organisations. In. Hughes, M.; Wearing, M. Organisations and Management in Social Work. London: SAGE, s. 32-55.

STRATI, Antonio 2000. The study of organizations as social contexts. In. Strati, A. Organization Studies. London: SAGE, s. 33-61.

OKRUH 3:
Co znamená vnímat organizaci jako proces? Jaký vliv má vnější prostředí na organizaci a jak se s ním vyrovnat v manažerské práci? Co to je změna? Jak jí rozumět v kontextu výkonu manažerské práce a jak ji řídit?

Četba k okruhu:

KOTTER, John. 2000. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1.vyd. Praha: Management Press.

LANGENMAYR, Felix. 2016. Organisational Memory As a Function. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

STRATI, Antonio 2000. Weaving the Organization Together. In. Strati, A. Organization Studies. London: SAGE, s. 64-82.

Výstup:
Student/ka:

Umí vysvětlit vazbu mezi organizační teorií a školami, metaforami a perspektivami, které teoretici definovali na základě studií organizací.

Dokáže vyjmenovat hlavní teorie vzešlé ze studia organizací, zná jejich využití, ale i meze při řízení organizací.

Formuluje perspektivy, jakými je možné na organizaci pohlížet, rozumí obsahu, který každá perspektiva s sebou přináší i vlivům, které jednotlivé perspektivy mají na výkon řídící práce.

Rozumí organizační změně a dokáže vytvořit její plán pro konkrétní organizaci, včetně komunikační strategie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Student/ka zpracuje přípravu procesu skupinového rozhodování, při simulovaném výstupu předvede použití jedné techniky. Na základě vlastního prožitku a obdržené zpětné vazby zpracuje reflexi svého vystoupení a navrhne způsob dalšího rozvoje v oblasti manažerské komunikace.

Hodnocení (počet bodů):

Komplexnost a kvalita písemné přípravy - 3

Srozumitelnost, zřetelnost projevu - 3

Práce se skupinou, reagování na potřeby skupiny - 3

Používání pomůcek, práce s flipchartem, písmo, technické zvládnutí výstupu - 4

Zaslání sebehodnocení, zpracování výstupů a zpětné vazby - 2

15 - 13 bodů výborně

12 - 10 bodů velmi dobře

9 - 7 bodů dobře

>7 bodů nesplnil

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK