|
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Představit studentkám a studentům hlavní části, které tvoří teorii organizace a do ní patřící teorie, které byly definovány na základě studia organizací. Představit studentkám a studentům manažerské nástroje, které vzešly z aplikace vybraných teorií do praxe, ukázat jim jejich využití, ale i limity. Připravit studentky a studenty po teoretické, ale i praktické stránce na efektivní a odpovědné vedení organizací poskytujících sociální, anebo zdravotní služby, zvláště pak na řízení organizačních změn. |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Kurz se skládá ze tří hlavních tematických celků, jejichž význam spočívá v krátkodobé perspektivě v přípravě na zavedení vybrané organizační změny. V této oblasti kurz umožňuje propojení a hlubší porozumění obsahu následujícího kurzu Kritická studia managementu a dalších kurzu v specializaci řízení. Poskytuje též základní orientaci v teoriích organizace studentkám a studentům specializace supervize. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu tyto tematické celky pomáhají studentkám a studentům získat nadhled nad organizačním děním a osvojit si znalost práce s vybranými manažerskými nástroji. Kurz zprostředkovává znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému zvládnutí studijních povinností vázaných na kurz Praxe řízení I. a II. OKRUH 1: Co je teorie organizace a jaké další teorie pod ni spadají? Jací jsou klíčoví teoretici organizací a managementu, k jakému poznání došli a jak se jejich poznatky přenáší do řídící práce? Pomocí jakých perspektiv se můžeme na organizaci dívat a jaké poznání nám ta která perspektiva nabízí? Četba k okruhu: DRUCKER. Peter F. 2002. Management jako sociální funkce a svobodné umění. In. Drucker, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management press, s. 15-23. KELLER, Jan. 2010. Sociologie organizace a byrokracie. Druhé, přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství. MORAIS, Catarina, and Georgina RANDSLEY DE MOURA. 2018. The Psychology of Ethical Leadership in Organisations. Cham: Springer International. OKRUH 2: S jakými metaforami lze na organizaci pohlížet a jak se jednotlivé pohledy odráží v přístupu jedince k organizaci? Co je to systémové a strategické řízení a jakými způsoby se přenáší do výkonu manažerské práce? Jaké nástroje lze při řízení organizací využít ať již v sekvenčním, nebo paralelním pojetí tohoto pojmu? Četba k okruhu: HASSARD, John. 1993. Sociology and Organization Theory : Positivism, Paradigms, and Postmodernity. Cambridge: Cambridge University Press. HATCH, Mary Jo 2019. Organization theory and its multiple perspectives. In. Hatch J., M. Organization Theory. Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives. 4th edition. Oxford: Oxford University Press, s. 3-20. HUGHES, Mark-WEARING, Michael 2007. Theorising organisations. In. Hughes, M.; Wearing, M. Organisations and Management in Social Work. London: SAGE, s. 32-55. STRATI, Antonio 2000. The study of organizations as social contexts. In. Strati, A. Organization Studies. London: SAGE, s. 33-61. OKRUH 3: Co znamená vnímat organizaci jako proces? Jaký vliv má vnější prostředí na organizaci a jak se s ním vyrovnat v manažerské práci? Co to je změna? Jak jí rozumět v kontextu výkonu manažerské práce a jak ji řídit? Četba k okruhu: KOTTER, John. 2000. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1.vyd. Praha: Management Press. LANGENMAYR, Felix. 2016. Organisational Memory As a Function. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. STRATI, Antonio 2000. Weaving the Organization Together. In. Strati, A. Organization Studies. London: SAGE, s. 64-82. Výstup: Student/ka: Umí vysvětlit vazbu mezi organizační teorií a školami, metaforami a perspektivami, které teoretici definovali na základě studií organizací. Dokáže vyjmenovat hlavní teorie vzešlé ze studia organizací, zná jejich využití, ale i meze při řízení organizací. Formuluje perspektivy, jakými je možné na organizaci pohlížet, rozumí obsahu, který každá perspektiva s sebou přináší i vlivům, které jednotlivé perspektivy mají na výkon řídící práce. Rozumí organizační změně a dokáže vytvořit její plán pro konkrétní organizaci, včetně komunikační strategie. |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Student/ka zpracuje přípravu procesu skupinového rozhodování, při simulovaném výstupu předvede použití jedné techniky. Na základě vlastního prožitku a obdržené zpětné vazby zpracuje reflexi svého vystoupení a navrhne způsob dalšího rozvoje v oblasti manažerské komunikace. Hodnocení (počet bodů): Komplexnost a kvalita písemné přípravy - 3 Srozumitelnost, zřetelnost projevu - 3 Práce se skupinou, reagování na potřeby skupiny - 3 Používání pomůcek, práce s flipchartem, písmo, technické zvládnutí výstupu - 4 Zaslání sebehodnocení, zpracování výstupů a zpětné vazby - 2 15 - 13 bodů výborně 12 - 10 bodů velmi dobře 9 - 7 bodů dobře >7 bodů nesplnil |