PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pojmů a idejí - YMO029
Anglický název: The history of notions and ideas
Zajišťuje: Program Orální historie - soudobé dějiny (24-KOHSD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Horský, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (23.02.2009)
Kurs je věnován jedné z tradičních disciplín dějepisného bádání, jež je - z hlediska formální logiky, pravda, chybně, leč tradičně - nazývána jako "dějiny pojmů a idejí" (z něm. prostředí: "Begriffs- und Ideengeschichte", ve francouzském prostředí se zčásti kryje s: "histoire intelectuelle"). Kurs se zabývá jak (1.) teoretickými otázkami povahy badatelova pojmosloví, tak (2.) otázkami povahy a pojmosloví (idejí), v němž mysleli lidé studované doby, a konečně (3.) budou představeny konkrétní badatelské postupy a závěry dějepisu pojmů a idejí na příkladech z oblasti dějin náboženského, společensko-politického a přírodovědného myšlení.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Hana Cassi Pelikán, Ph.D. (21.05.2008)

1.) Teoretická část, noetické a epistemologické úvahy: (1a) Příklad filosofického pojednání vzniku pojmosloví, pojmoslovných soustav, problém vztahu Pojmy - symboly, pojmy - hodnoty (příklady řešení: E. Cassirer, M. Novák). Problematika vztahu pojmů a "diskursivních praktik", poměr metod "dějin pojmů" a metod "archeologie vědění" (M.Foucault). (1b) Úloha pojmosloví v "kulturních vědách": "formální sociologie", (G. Simmel), teorie "ideálních (čistých) typů" (M. Weber),

2.) Úvahy dějezpytu o povaze pojmosloví studované doby, rozbor metod a postupů v dějinách pojmů a idejí: (2a) Úvahy dějepisců o pojmosloví jako předmětu dějepisného zájmu (příklad: L. Febvre - "outillage mental", F. Kutnar - "struktura historického pojmosloví"). (2b) Idea v dějinách: (relativní) ahistoričnost a nadindividuálnost idejí (pojmů) a dějinné "danosti": poměr idejí (pojmů) k dobovému stylu myšlení, tj. problém pojednávaný v nejrůznějších podobách: K. R. Popper - poměr "světa 2" a "světa 3", pojem v rámci "paradigmatu" vědy (příklad: Th. S. Kuhn), pojem v rámci mentalitních daností (L. Febvre - "outillage mental), příklad dějepisného rozboru "stylu myšlení" - J. Huizinga, "symbolismus" pozdního středověku, poměr ideje (pojmu) k "duchu doby" (přiklad: diskuse J. Pekař, J. Slavík, T. G. Masaryk, E. Rádl), příklad filosoficko-theologický: Písmo a "světový názor" doby (R. Bultmann); "pojem" a "diskursivní formace" (M. Foucault); "pojem" a historická sociokulturní analýza "vědění" (P. Burke). (2c) Idea (pojem) a vývoj: Poměr novokantovství ku novohegelianismu, otevírání nových duchovních dimensí v procesu imanentního vývoje ducha (E. Cassirer, příklad český: M. Novák), příklady historicko-sociologického pojednání vývoje idejí: Příbuzenství volbou ("Wahlverwandtschaft" - M. Weber, E. Troeltsch), postupné "odkrývání" ideje v dějinách a možnosti jeho dějepisného pojednání (E. Troeltsch, reakce J. Pekaře na jeho pojetí), dějiny pojmů jako dějiny procesů (J. Slavík). (2d) idea (pojem) a její působení v určité společnosti a kultuře, "funkce", "úkon" pojmů: "sociologická produktivnost" (E. Troeltsch), "úkonnost pojmů" (F. Kutnar), sémantický rozbor V. Macury, možnosti pohledů z hlediska dnešní sociální a kulturní antropologie (C. Geertz, P. Bourdieu). (2e) Poměr "pojmů" a "idejí" k "dějinným danostem" vede k otázce dějepiscova zájmu o vědomí či naopak o věci nevědomé, nereflektované ve studované době (příkladu diskusí J. Pekař - E. Rádl, řešení Z. Kalisty,; ve francouzském dějepisectví L. Febvre - M. Bloch, J. Le Goff, nověji diskuse: R. Chartier - R. Darnton, dále pak reakce na C. Ginzburga).

3.) Příklady dějepisného zájmu o pojmosloví (ideje) v minulých dobách, příklady uplatnění svrchu vymezených postupů: (3a) Pojem "ducha", "duše", jejich náboženský a jejich přírodovědný význam. (3b) Pojem "prostoru" a "místa", přírodovědný význam a kulturní dopady. (3c) Pojem "národa", jeho kulturní a politický význam..

Seznam literatury:

BULTMANN, R.: Ježiš Kristus a mytologie. Praha, 1995.

BURKE, P.: A Social History of Knowledge. Cambridge, 1997.

CASSIRER, E.: Filosofie symbolických forem I, II. Praha, 1996.

FEBVRE, L.: La probleme de l'incroyance au 16e siecle. Paris, 1968.

FOUCAULT, M.: Archeologie vědění. Praha, 2002.

HAVELKA, M. (vyd.), Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Praha, 1995.

HAVELKA, M. Dějiny a smysl. Praha, 2001.

CHARTIER, R.: Au bord de la falaise. L'histoire entre certitudes et inquiétude. Paris, 1998.

IGGERS, G.: Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.

KALISTA, Z.: Cesty historikova myšlení. Praha, 2002.

KOYRE, A.: From the Closed World to the Infinite Universe. Baltimore 1957.

KUHN, Th.: S., The Copernican Revolution. Planetary Astronomy in the Development of Western Thougtht. New York, 1957.

KUHN, Th.: S., Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997.

MITTELSTRASS, J.: Die Rettung der Phänomene, Berlin, 1962

TROELTSCH, E.: Die Soziallehren der christlichen Kirchen und Gruppen. Tübingen, 1912.

WEBER, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha, 1998.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK