PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mikrosociologie v praxi II. - YMN02MIPII
Anglický název: Microsociology in practice II.
Zajišťuje: Program Studia občanské společnosti (24-KSOS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/61, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Dana Moree, Dr.
Prerekvizity : YMN01MIPI
Záměnnost : YMN22MIPII
Je prerekvizitou pro: YMN03MPIII
Je záměnnost pro: YMN33MPII, YMN22MIPII
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kristýna Macková (18.02.2019)
Anotace: Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat microsociologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. skupinovou dynamiku, vedení skupin, formální a neformální role ve skupině a řešení konfliktů. Cílem cvičení v tomto semestru je terénní praxe s následnou reflexí během kontaktní výuky. Student během semestru absolvuje 50 hodin praxe, kterou zaznamenává pomocí terénního deníku. Témata: 1) Tým – skupina – společenství – úvod do skupinové dynamiky 2) Moc, bezmoc a empowerment ve skupinách s důrazem na reflexi role vedení 3) Řešení konfliktů ve skupinách
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Kristýna Macková (23.08.2021)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu SOS, a není proto možné si jej zapsat po webu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dana Moree, Dr. (25.01.2022)

Microsociologie v praxi II – denní

 

Anotace:

Anotace:

Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity.

Seminární část se skládá ze tří témat microsociologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. skupinovou dynamiku, vedení skupin, formální a neformální role ve skupině a řešení konfliktů.

Cílem cvičení v tomto semestru je terénní praxe s následnou reflexí během kontaktní výuky. Student během semestru absolvuje 60 hodin praxe, kterou zaznamenává pomocí terénního deníku.

 

 

Témata:

 

Úvodní setkání – 23.2. od 9.30 – 10.50 hod.

 

Seznámení s obsahem předmětu a požadavky na atestaci.

 

 

Tým – skupina – společenství – úvod do skupinové dynamiky – setkání 2.3. 2022

 

Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.

 

Povinná literatura:

BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180.

BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204.

FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885. Kapitola 6, 8 a 9.

GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.

 

Doporučená literatura:

PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.

 

Moc, bezmoc a empowerment ve skupinách s důrazem na reflexi role vedení – 23.3. 2022

 

Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.

Povinná literatura:

BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180.

BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204.

FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885.

GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.

 

Doporučená literatura:

KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048.

PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.

 

 

Řešení konfliktů ve skupinách – setkání 6.4. 2022

 

Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.

Povinná literatura:

BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180.

FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885.

 

Doporučená literatura:

KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048.

MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.

 

 

Zápočet se uděluje za:

Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé prezenční hodiny.

Účast na setkáních.

Terénní deník z praxe – minimálně za 40 hodin praxe – termín odevzdání 30.6. 2022.

 

Zadání pro „reflection paper“:

Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.

 

 

 

Zadání pro terénní deník:

Studenti si po každé návštěvě praxe zapisují své terénní poznámky podle následující doporučené struktury:

Den:

Počet hodin:

Osoba, u které praxi vykonávám:

Její telefon:

Organizace:

 

Co jsem dnes zažil/a?

Jak se to vztahuje k mému tématu praxe?

Co mě překvapilo?

Jaké otázky mi dnešní praxe zodpověděla?

Které nové otázky mi naopak otevřela?

Další postřehy, hypotézy, interpretace…

 

 

Povinná literatura:

BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180.

BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204.

FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885.

GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.

 

Doporučená literatura:

KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048.

MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.

PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK