PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
(Historická) antropologie a vězení - YMHA50
Anglický název: (Historical) Anthropology and Prison
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Bc. Jakub Kvizda (05.06.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s ústředními staršími i současnými přístupy (historické) antropologie ke zkoumání vězení. Od "totální instituce" E. Goffmanna či "panoptikonu" coby ztělesnění disciplinární technologie moci M. Foucaulta a následné kritice tohoto konceptu se postupně přesuneme k výzkumům vězeňských subkultur, genderovým historicky i sociálně-antropologicky orientovaným analýzám vězení a postkoloniálním výzvám.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (20.12.2023)

5. 10. Úvodní hodina
- představení kurzu, rozdělení referátů apod.

12.10. Za obzor marxismu: trestání ve vleku vztahů produkce
Povinná četba:
Georg Rusche - Otto Kirchheimer, Punishment and Social Structure (orig. 1939), s. 3-7 (úvod) a 53-71 (kapitola Changes in the Form of Punishment)

otázky k četbě: Jak lze podle autorů textu skutečně zachytit historický vývoj promeny trestání (za jakých podmínek se lze tímto tématem zabývat)? Co mají mít galeje, vývoz trestanců do zámořských kolonií a vznik vězeňského systému společného?

19. 10. Koncept totální instituce
Referáty:
Erving Goffman, Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates (orig. 1961), s. 12-74 (kapitola The Inmate World) Valérie Šlajerová
Erving Goffman, Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates (orig. 1961), s. 74-112 (kapitoly The Staff World a Institutional Ceremonies) Jiří Pokorný
Povinná četba:
Vašek Káňa, 2 roky v polepšovně. Vypravování bývalého chovance polepšovny (1930), slovo úvodem + s. 24-27, 28-35 a 80.

26. 10. Vznik vězení jako klíčový historický mezník? I.
Referáty:
Michel Foucault, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení (orig. 1975), s. 275-315 (kapitola Panoptismus) Veronika Kličková
Michel Foucault, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení (orig. 1975), s. 319-354 (kapitola Dokonalé a přísné instituce) Tereza Tauschová
Povinná četba:
Michel Foucault, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení (orig. 1975), s. 405-424 (kapitola Vězeňství); otázka k četbě: Co Michel Foucault označuje pojmem "souostroví vězeňství" (v angličtině "carceral archipelago") a jaké prvky mu připisuje?

2. 11. Vznik vězení jako klíčový historický mezník? II.
Referáty:
Pieter Spierenburg, The Prison Experience. Disciplinary Institutions and Their Inmates in Early Modern Europe (orig. 1991), s. 12-38 (kapitola Idleness and Labour) Edmund Trubáček
Pieter Spierenburg, The Prison Experience. Disciplinary Institutions and Their Inmates in Early Modern Europe (orig. 1991), s. 171-219 (kapitola The Prison Experience) Veronika Balínová
Povinná četba:
Pieter Spierenburg, The Prison Experience. Disciplinary Institutions and Their Inmates in Early Modern Europe (orig. 1991), s. 1-11 (úvod); otázka k četbě: V čem se Spierenburgovo vysvětlení vzestupu vězení odlišuje od Foucaultova pojetí?

9. 11. Hodina odpadá

16. 11. Vězení a gender I.
Referáty:
L. Mara Dodge, "One Female Prisoner Is of More Trouble than Twenty Males": Women Convicts in Illinois Prisons, 1835-1896, Journal of Social History 32/1999, s. 907-930 (https://www.jstor.org/stable/3789896) Yiling Zhang
Lucia Zedner, Women, Crime and Custody in Victorian England (1991), s. 93-130 (kapitola Women and Penal Theory) Nikola Plíšková
Povinná četba:
Lída Pivková, Za rakouskými mřížemi (1930), předmluva k českému vydání, úvod, s. 26-30, s. 57-68, s. 76-79, s. 81-84, s. 105-109, s. 115-124.

23. 11. Vězení a gender II.
Referáty:
Carlos Aguirre, The Criminals of Lima and Their Worlds. The Prison Experience, 1850-1935 (2005), s. 85-139 (část Prisons and Prison Communities) Tereza Ščecinová
Carlos Aguirre, The Criminals of Lima and Their Worlds. The Prison Experience, 1850-1935 (2005), s. 143-212 (část The World They Made Together) Rozálie Wünschová
Povinná četba:
Carlos Aguirre, The Criminals of Lima and Their Worlds. The Prison Experience, 1850-1935 (2005), s. 213-221 (závěr); otázky k četbě: Proč Aguirre hovoří o selhání vězeňství v Peru v období konce 19. a počátku 20. století? Jaké aktérské strategie podle tohoto autora charakterizují vězně v mužských věznicích v Peru?

30. 11. Výzkum vězení v českém kontextu I. Vězeňství a politický útlak
Referáty:
Klára Pinerová - Michal Louč - Kristýna Bušková, Vězení jako zrcadlo společnosti. Nerovný souboj vědy, politiky a humanity, 1965-1992 (2021), s. 41-85 (kapitola Milníky ve vězeňství po druhé světové válce) Hana Knollová
Klára Pinerová - Michal Louč - Kristýna Bušková, Vězení jako zrcadlo společnosti. Nerovný souboj vědy, politiky a humanity, 1965-1992 (2021), s. 273-315 (část Mechanismy moci) Bedřich Zuzánek
Povinná četba:
Ivan Štern - Aleš Kýr: Trest má vést k nápravě. Proměnu vraha Babinského zvládlo až vlídné české vězeňství, aktuálně.cz 9. 10. 2022, https://zpravy.aktualne.cz/domaci/humanizace-vezenstvi-jako-cesta-k-naprave-zlocinnosti/r~529121a82dc711ed8d680cc47ab5f122/ otázky k četbě: Jaký příběh českého vězeňství autoři vyprávějí a co je jeho ústřední kategorií?

7. 12. Hodina odpadá 

14. 12. Výzkum vězení v českém kontextu I. Etnografie současného českého vězeňství
Referáty:
Kateřina Nedbálková, Spoutaná rozkoš. Sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici (2006), s. 54-110 (kapitoly Metodologie etnografického výzkumu vězení a Vězeňská subkultura jako reorganizace nabízeného) Kateřina Kovalevová
Kateřina Nedbálková, Spoutaná rozkoš. Sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici (2006), s. 111-175 (kapitoly Struktury distribuce prestiže a moci a Homosexuální partnerství ve vězení) Tereza Šubrtová
Povinná četba:
Kateřina Nedbálková, Spoutaná rozkoš. Sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici (2006), s 7-14 a 179-183 (úvod a závěr) otázky k četbě: Jakou funkci podle autorky ve vězení plní subkultury? Jak na základě jejích závěrů chápat vztah mezi vězením a společností (mimo vězení)?

21. 12. Subalterní studia: vězení, modernita a kolonialismus
Referát:

David Arnold, The Colonial Prison: Power, Knowledge, and Penology in Nineteenth-Century India. In: A Subaltern Studies Reader (1986-1995), (ed.) Ranajit Guha (1997), s. 140-178
Povinná četba:

Frank Dikötter, Introduction, in: Cultures of Confinement. A History of the Prison in Africa, Asia, and Latin America, (eds.) Frank Diköter, Ian Brown (2007), s. 1-13 otázky k četbě: Jakým způsobem autor textu vysvětluje rozšíření vězení jako nejdůležitějšího způsobu trestání pachatelů trestné činnosti mimo prostor Evropy? V čem přesně jsou mnohé "velké" teoretické koncepty eurocentrické?

4. 1. Vězení a vyloučení
Referáty:
Loïc Wacquant, The New "Pecualiar Institution". On the Prison as Surrogate Ghetto, Theoretical Criminology 4/2000, s. 377-389 (https://doi.org/10.1177/1362480600004003007) Petra Nováková

Claire Anderson, Sepoys, Servants and Settlers: Convict Transportation in the Indian Ocean, 1787-1945. In: Cultures of Confinement. A History of the Prison in Africa, Asia, and Latin America, (eds.) Frank Diköter, Ian Brown (2007), s. 185-220 Lenka Jordáková

závěrečná reflexe kurzu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (12.09.2023)

1) Účast na výuce: povolené 3 absence.

2) Student/ka si z literatury uvedené v sylabu vybere jeden text, který bude na hodině prezentovat (15-20 minut).

3) Povinná četba na každou hodinu vyznačená v sylabu. Na hodinách budeme o textech diskutovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK