PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mezi perzekucí a rezistencí. Romové v dějinách 20. století - YMHA43
Anglický název: Between Persecution and Resistance. Romani in the History of 20th Century
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (13.12.2020)
Hlavním cílem kurzu je nabídnout vhled jak do minulého, tak především do současného bádání, které se rozmanitými způsoby vztahuje k Romům či „cikánům“ jako předmětu historického výzkumu – ať už se přitom jedná o natolik odlišné perspektivy, jako jsou například dějiny proticikánských politik, formování etno-emancipačního hnutí či psaní romských historií. Kurz dané téma představí nikoliv jako okrajový přívažek velkých dějinných narativů 20. století (dějiny moderní Evropy, české moderní dějiny apod.), nýbrž jako podnětné pole pro studium klíčových fenoménů moderní společnosti jako je formování moderních evropských národních států, občanská práva, instituce právního státu, vývoj a uplatňování expertního vědění, role násilí, holocaust atd., ba dokonce významných metodologických otázek jako je konceptualizace aktérského jednání. Primárně se budeme pohybovat v 1. polovině 20. století a z geografického hlediska bude hlavním těžištěm území meziválečného Československa, avšak půjde nám o širší kontextualizaci do dějin střední a východní Evropy od konce 19. století do současnosti. V kurzu budeme pracovat jak se sekundární literaturou, tak s různými typy pramenů, a tudíž budeme rozvíjet schopnosti kritického čtení a interpretace textů.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (22.01.2021)

Kurz bude mít seminární charakter (jak jen to bude možné zajistit při distanční výuce prostřednictvím MS Teams) a bude kombinovat samostudium odborné literatury a dobových pramenů (archivní dokumenty, novinové články atd.), seminární prezentaci a diskuze nad prezentovaným odborným textem.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (12.05.2023)

16. 2. výuka se nekoná

23. 2. Úvodní hodina
- představení, rozdělení referátů, vymezení pojmů (Romové a Sintové, „cikáni“ atd.)

2.3. Romové/“cikáni“ a historické bádání: od „cikánologie“ ke kritickým romistickým studiím
Povinná četba:
1) CTIBOR NEČAS, Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945), Brno 2005, s. 7-10. (Otázka: z jaké teroreticko-metodologické pozice vychází ve své knize Ctibor Nečas?)
2) Prohlášení Pražského fóra pro romské dějiny

9. 3. Procesy modernizace a industrializace, formování národní ekonomiky, trhu práce a kategorie: „poctiví nezaměstnaní“ vs. „práce se štítících“
Referáty:
SIGRID WADAUER, Establishing Distinctions: Unemployment versus Vagrancy in Austria from the Late Nineteenth Century to 1938, International Review of Social History 56/2011, s. 31–70 Nina Chrenková
Povinná četba:
VÁCLAV HOLEK, Paměti. Společná cesta české a německé sociální demokracie koncem devatenáctého století, Praha 2011, s. 13-14 (obraz "cikánů"), 31-35 (kradení dříví) a 45-53 (žebrání)
soubor s názvem Hodina 9. 3. 2021 - archivní materiály

16. 3. Proticikánská legislativa a liberální národní stát
Referát:
BEATE ALTHAMMER, Roaming Men, Sedentary Women? The Gendering of Vagrancy Offenses in Nineteenth-Century Europe, Journal of Social History 51/2018, s. 736–759 Klára Jurková
Povinná četba:
soubor s názvem Hodina 16. 3. 2021 - archivní materiály (1. článek Hanebné psaní některých časopisů z periodika Kotva; 2. rozhodnutí žádostí o povolení k provozování ...; 3. rozhodnutí Okresního úřadu v Písku o postihu Ondřeje Růžičky)

23. 3. Československý zákon „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako „prostředek boje proti vrozenému nomadismu“
Referát:
MARTINE KALUSZYNSKI, Republican Identity: Bertillonage as Government Technique, in: Documenting Individual Identity. The Development of State Practices in the Modern World, (edd.) Jane Caplan, John Torpey, Oxford 2001, s. 123–138 Martin Procházka
MARTIN FAFEJTA, "Cikáni" - rasa nebo způsob života? Sociální studia 4/2007, s. 93-111 Eliška Matoušková
Povinná četba:
soubor s názvem Hodina 23. 3. 2023 - povinná četba (1. rozhodnutí žádostí o povolení k provozování žebráckých licencí; 2. rozhodnutí Okresního úřadu v Písku o postihu Ondřeje Růžičky)

30. 3. „Cikáni“ jako předmět československé kriminologie: „ne-/napravitelní“
Referáty:
PETER BECKER, The Criminologists´ Gaze at the Underworld. Toward an Archeology of Criminological Writing, in: Criminals and Their Scientists. The HIstory of Criminology in International Perspective, Washington 2006, s. 105-133 Valérie Šlajerová
PETER WIDMAN, The Campaign against the Restless: Criminal Biology and the Stigmatization of the Gypsies 1890–1960, in: The Roma: a minority in Europe. Historical, political and social perspectives, (edd.) Roni Stauber, Raphael Vago, Budapest 2007, s. 19–29 Lenka Hanulová
Povinná četba:
soubor s názvem povinna cetba 30. 3. 2023 (jedná se o ukázku vzoru "cikánského evidenčního listu" a článek s názvem Potulní cikáni z časopisu Bezpečnostní služba, u kterého věnujte pozornost hlavně připojené poznámce redakce časopisu)

6. 4. Výuka se nekoná - děkanské volno

13. 4. Mezi emancipací a asimilací: národnostní školství, speciální pedagogika a eugenika

referáty:

1) BRIGID O´KEEFE, New Soviet Gypsies. Nationality, performance and selfhood in the early Soviet Union, Toronto 2013, s. 27-65 Bedřich Zuzánek

2) BRIGID O´KEEFE, New Soviet Gypsies. Nationality, performance and selfhood in the early Soviet Union, Toronto 2013, s. 66-102 Ryzáková Anna

Povinná četba:
Josef Šimek, Školy pro cikánské děti, Věstník pedagogický 14/1936, s. 352-355
soubor s názvem Marie Nováková - fotografie výběr (instrukce: podívejte se na sérii fotografií, které antropoložka Nováková pořídila v romské osadě v Užhorodu v roce 1938, a zamyslete se, jakým způsobem jsou inscenovány/co říkají)

20. 4. Romové a Sintové: heterogenita a aktérství
Referáty:
PAOLA TREVISAN, Austrian "Gypsies" in the Italian Archives. Historical Etnography on Multiple Border Crossings at the Beginning of the Twentieth Century, Focaal - Journal of Global and Historical Anthropology 87/2020, s. 61-74 Kateřina Holá
ADÈLE SUTRE, “They Give a History of Wandering Over the World”. A Romani Clan’s Transnational Movement in the Early 20th Century, Quaderni Storici 69/2017, s. 471–498 Maria Buckulčíková
Povinná četba:
ELENA LACKOVÁ, Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Podle vyprávění autorky zpracovala, do češtiny přeložila a předmluvu napsala Milena Hübschmannová, Praha 2010, s. 43-47 (Jak jsme se živili); s. 53-54 (Čím jsme jedli a co jsme jedli); s. 54-56 (Kalemardo); s. 77-78 (Škola).

27. 4. Romský holokaust/genocida Romů a Sintů I.
Referát:
TARA ZAHRA, “Condemned to Rootlessness and Unable to Budge”: Roma, Migration Panics and Internment in the Habsburg Empire, American Historical Review 122/2017, s. 702–726 Kateřina Kiedrońová
Povinná četba:
soubor s názvem Hodina 27. 4. 2021 - archivni materialy

4. 5. Romský holokaust/genocida Romů a Sintů II.
Referáty:
CTIBOR NEČAS, Cikánský tábor v Letech u Písku (1942-1943), Jihočeský sborník historický 1 a 3/1973, s. 42-47 a 146-161 Tereza Šubrtová
MARKUS PAPE, A nikdo vám nebude věřit. Dokument o koncentračním táboře Lety u Písku, Praha 1997, s. 11-31 a 117-127 Edmund Trubáček
Povinná četba:
Jan Tesař/Josef Serinek, Česká cikánská rapsodie, díl I, Praha 2016, s. 44-59 a díl II, s. 36-53 (Komentáře)

11. 5. Dis-/kontinuity I.
projekce dokumentu ČT s názvem Zatajené dopisy (https://www.ceskatelevize.cz/porady/10871537383-zatajene-dopisy/414235100021004/) a společná diskuze

18. 5. Di-/kontinuity II.
Referáty:
CELIA DONERT, The Rights of the Roma. The Struggle for Citizenship in Postwar Czechoslovakia, Cambridge 2017, s. 115-142 Anna Dvořáčková
MATĚJ SPURNÝ, Nejsou jako my. Česká společnost a menšiny v pohraničí (1945-1960). Praha 2011, s. 237-285 Hana Knollová
+ závěrečná diskuze/reflexe kurzu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (19.01.2023)

1) Účast na výuce: povolené 3 absence.

2) Student/ka si z literatury uvedené v sylabu vybere jeden text, který bude na hodině prezentovat (15-20 minut).

3) Povinná četba dobových pramenů a dalších kratších textů na téměř každou hodiny vyznačená v sylabu. Na hodinách o nich budeme diskutovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK