|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Anna Fontánová, Ph.D. (18.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Anna Fontánová, Ph.D. (20.01.2019)
Studenti se seznámí · s orientalistickými diskurzy v populárních obrazech · s kritickou analýzou kinematografické/vizuální tvorby · s historií izraelsko-palestinského konfliktu · získají vhled do izraelské kinematografie |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Anna Fontánová, Ph.D. (18.01.2019)
Domácí příprava bude spočívat zejména ve shlédnutí zadaných filmů. DVD s filmy budou k zapůjčení u vyučujícího v dostatečném předstihu. Během přednášek se budou promítat již pouze úryvky ze zadaných filmů. Užity budou i úryvky z dalších relevantních filmů a vizuálních materiálů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Anna Fontánová, Ph.D. (13.05.2019)
Základní literatura: Dowty, Alan. Israel/Palestine. Cambridge, Malden: Polity Press, 2012. Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft. The Post-Colonial Studies Reader. New York: Routledge, 2003. Said, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003. Shohat, Ella. Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation. London. New York: I.B.Tauris, 2010.
1. Úvod do studia vizuální kultury a orientalismus ve vizuální kultuře Úvod do základních pojmů, vztah reprezentace, moci, odlišnosti, stereotypní vizuální orientalistické reprezentace
Četba: Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003. Introduction 1-28.
Doporučená četba: Weakland, John H. "Feature Films as Cultural Documents." In Principles of Visual Anthropology, by Paul Hockings, 45-68. Berlin, New York: Mouton, 1995 Foucault, Michel. The Order of Things. New York: Vintage Books Edition, 1994. Preface XV-XXIV. Monaco, James. How to Read a Film: Movies, Media, and Beyond. New York: Oxford University Press, 2009.
2. Lawrence z Arábie a západní fantazie Orientu Ambivalence, vnitřní subverze, rozpory orientalistického diskurzu a kritika binárního vidění orientalistického diskurzu, Blízký východ na počátku dekolonizace.
Film: Lawrence z Arábie (David Lean, 1962)
Četba: Bhabha, Homi „Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse“. MIT Press, 1984 125-133.
Doporučená četba: Caton, George. Lawrence of Arabia: a Film’s Anthropology. Berkley, LA, London: University of California Press, 1999. 3. „Nechat rozkvést poušť“ – civilizační mise Západu a vznik moderního národa Obraz Druhého jako součást osidlování Palestiny pojímaného jako civilizační mise Západu. Druhý v podání „sionistického realismu“, ikonografie sionismu, zrod izraelské kinematografie jak prostředku budování národní utopie a identity.
Film: Oded the Wanderer (Chaim Halachmi ,1933), This is the Land (1935) – úryvky z dokumentárního filmu
Četba: Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London, New York: Verso, 1983. 48-58.
Doporučená četba: Almog, Oz. The Sabra: The Creation of the New Jew. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2000 Gellner, Ernest. "Nationalism and Modernity." In Nations and Nationalism: A Reader, by Howard Wollman Philip Spencer, 40-48. New Brunswick: Rutgers University Press, 2005. George, Alan. ""Making the Desert Bloom" A Myth Examined." Journal of Palestine Studies, 1979: 88-100. Williams, Alan Larson. Film and Nationalism. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, 2002.
4. Druhý jako nepřítel, Druhý očima heroického nacionalistického žánru Boj za vznik národního státu a etablování izraelské kinematografie, heroický nacionalistický žánr, druhý jako bezejmenný anonymní agresor v rámci militárních diskurzů.
Film: Hill 24 doesn’t answer (Thorold Dickinson, 1955), Operation Thunderbolt (Menahem Golan, 1977]
Četba: Janmohamed, Abdul R. „The Economy of Manichean Allegory ,“ In The Post-Colonial Studies Reader, by Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft, 155-7. New York: Routledge, 2003, 18-23.
Doporučená četba: Morton, Stephen. "Terrorism, Orientalism and Imperialism." Wasafiri, 2007: 36-42. Doporučená filmografie: Reel Bad Arabs (Sut Jhally, 2006)
5. Mizrachim - Druhý uprostřed nás: vnitřní orientalismus Reprezentace orientálních Židů, Druhého uprostřed izraelského kolektivu v izraelském filmu, vnitřní orientalismus v rámci izraelské společnosti a jeho vztah k vnějšímu Druhému. Komické žánry a reprezentace Druhého.
Film: Sallah Shabbatti (Ephraim Kishon, 1964)
Četba: Memmi, Albert. ‘Does the colonial exist?. The colonizer and the colonized. London, New York: Earthscan, 2010: 46-60.
Doporučená četba: Shohat, Ella. "Sephardim in Israel: Zionism from the Standpoint of Its Jewish Victims." Social Text, 1988: 1-35. Bachtin, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo, 2007.
6. Válečný anti-hrdina, Druhý a počátky kritiky systému Dezintegrace pozitivního obrazu válečného národního hrdiny v neheroických válečných žánrech pozdních 70. let, „personal cinema“ a absence Druhého.
Film: The Wooden Gun (Ilan Moshenson, 1979), Khirbet Khizeh (Ram Levi, 1978) úryvky
Četba:Ram, Uri. "Ways of Forgetting: Israel and the Obliterated Memory of the Palestinian Nakba." Journal of Historical Sociology, 2009.
7. Tváří tvář utrpení Druhého, kdo je obětí a kdo viníkem? Otevření otázky etické odpovědnosti „humánního traumatizovaného“ izraelského vojáka vůči utrpení Druhého
Film: Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008)
Četba: Sontag, Susan. Regarding the Pain of Others. London: Penguin Books, 2003.p.85-92.
Doporučená četba: Brand, Roy. "Witnessing Trauma on Film." In Media Witnessing, by Amit Pinchevski Paul Frosh, 198-2015. London: Palgrave Macmillan, 2009.
8. Holokaust a obraz Druhého, sdílená traumata jako předpoklad navázání dialogu Paralely traumat holokaustu a izraelské okupace. Holokaust jako spojující prvek, paralely minulých a současných traumat. Uznání nároku na trauma „Druhému“.
Film: Forgivness (Udi Aloni, 2006)
Četba: Rothberg , Michael.“From Gaza to Warsaw: Mapping Multidirectional Memory“. Criticism 2011: 523-548.
Doporučená četba: Bartov, Omar. "Defining Enemies, Making Victims: Germans, Jews, and the Holocaust." The American Historical Review, 1998: 771-816. Lal, Vinay. "Genocide, Barbaric Others, and the Violence of Categories: A Response to Omer Barto." The American Historical Review, 1998: 1187-1190. Tom Segev. Sedmý milion: Izraelci a holokaust. Praha, Litomyšl: Paseka, 2014.
9. Feminity, maskulinity, queer identity: izraelsko-palestinské romance Erotizace Druhého jako sexuálně nebezpečného i žádoucího. Zobrazení izraelsko-palestinských heterosexuálních a homosexuálních romancí jako metafory konfliktu, nerovných mocenských pozic, potvrzení i kritiky národních úzkostí, rozplynutí se v Druhém a heteronormativní dominance sionistického narativu. Homofobie a národní ideologie. Žena jako ten Druhý a narušení maskulinního rámce interpretace konfliktu. Konflikt a intersekce sociálně konstruovaných kategorií genderu, národa, rasy a etnika.
Film: Hamsin (Daniel Wachsmann, 1982), The Bubble (Eytan Fox, 2006) - úryvky
Četba: Laura, Mulvey. "Visual Pleasure and Narrative Cinema" in Visual and Other Pleasures. Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press, 1989: 14-37.
Doporučená četba: Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum, 2000. Hawley, John C. Postcolonial, Queer: Theoretical Intersections. Albany: SUNY Press, 2001. Kuntsman, Adi. "The Soldier and the Terrorist: Sexy Nationalism, Queer Violence." Sexualities, 2008: 142-170. Mohanty, Chandra Talpade. "Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses." boundary 2, 1984: 333-358.
10. Druhý jako součást izraelské společnosti, izraelští Arabové v izraelské kinematografii Vnitřní Druhý promlouvá svým hlasem. Druhý jako součást izraelské společnosti. Izraelské filmy vzniklé z koprodukce izraelských a palestinských tvůrců žijících v Izraeli zobrazující Palestince na území Izraele.
Film: Dancing Arabs (Eran Riklis, 2014)
Četba: Bhabha, Homi. (1990). The third space: Interview with Homi Bhabha.
Doporučená četba: Ilan Peleg, Dov Waxman. "Palestinians in Israel: Separate and Unequal." In Israel's Palestinians: The Conflict Within, by Dov Waxman Ilan Peleg, 19-47. New York: Cambridge University Press, 2011. Kašua, Sajjid. Druhá osoba singuláru. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2014.
11. Sebeprezentace Druhého a zobrazení okupovaných území v izraelském filmu Filmy natáčené na okupovaných územích. Sebeprezentace palestinského Druhého ve filmu palestinského tvůrce Hany Abu-Assada.
Film: Paradise Now (Hany Abu-Assad, 2013) Doporučené filmy: Divine Intervention (Elia Suleiman, 2006)
Doporučená četba: Ginsburgová, Faye. "Domorodá média: Smlouva s ďáblem, nebo globální vesnice?" In Vizuální antropologie - kultura žitá a viděná, by Tereza Porybná David Čeněk, 189-218. Praha: Pavel Mervart, 2010. Spivak, Gayatri Chakravorty. "Can the Subaltern Speak?" In The Post-Colonial Studies Reader, by Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft, 24-29. London, New York: Routledge, 2003. Rozhovor s Hany Abu-Assadem http://www.tikkun.org/article.php/20090327092512386 "Orientálcova vzpoura." In Orientálcova vzpoura (a další texty z let 2003-2011), by Pavel Barša, 27-36. Praha: Dokořán, 2011. Daúd, Kámel. Mersault, přešteření. Praha: Odeon, 2015. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Anna Fontánová, Ph.D. (20.01.2019)
1) Závěrečná esej (5-7ns) založená na analýze filmu, který si student vybere ze seznamu doporučených filmů, či relevantního filmu dle vlastního výběru (po konzultaci s vyučujícím). 2) Krátká prezentace (cca 10 min) jednoho odborného textu zadaného k četbě k jednotlivým přednáškám během kurzu. 3) K udělení zápočtu je zapotřebí alespoň 70% docházka. |