PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Věda a vědecké poznání z historicko-sociologické perspektivy (kombinovaná forma) - YMH133
Anglický název: Science and Scientific Knowledge from the Perspective of Historical Sociology (Distance Learning)
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: Michael Voříšek
Vyučující: Michael Voříšek
Záměnnost : YMH033
Je záměnnost pro: YMH033
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (19.04.2018)
Kurs seznámí studující s historicko-sociologickým pohledem na moderní vědu. Absolventi a absolventky kursu budou mít povědomí o základních historických proměnách, kterými věda a vědecké poznání prošly v podmínkách moderní společnosti a dokáží rozpoznat a pochopit hlavní analytické přístupy uplatňované v sociálních studiích vědy. První část kursu se soustředí na strukturní předpoklady vzniku a fungování moderní vědy: vědecké disciplíny, intelektuální trh, profesionální a byrokratickou organizaci vědění, soutěž politických ideologií. Druhá část kursu se soustředí na metody analýzy a kritiky vědeckého poznání od kritiky ideologií přes teorie inspirované Michelem Foucaultem, sociologii vědy, sociálně konstruktivistické teorie poznání, postkoloniální a feministické studie vědy až po debatu o společnosti vědění.
Sylabus
Poslední úprava: Michael Voříšek (03.10.2021)

* Osnova kursu:
1. Úvod: předmoderní formy vědění a moderní věda
2. Vznik vědeckých disciplin
3. Intelektuálové a intelektuální pole (Pierre Bourdieu)
4. Profese a profesionalizace
5. Byrokracie a byrokratizace
6. Ideologie a kritika ideologií
7. Věda a moc, věda a stát (Michel Foucault)
8. Kritika technického vědění (Bruno Latour, Ullrich Beck)
9. Sociálně konstruktivistická analýza a kritika vědeckého poznání
10. Feministická a postkoloniální kritika vědy
11. Vnitřní rozpory společnosti vědění
12. Závěr: Vývoj vědy a historická sociologie



* Povinná literatura:
- BURKE, P. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi, Praha: Karolinum 2007. ISBN 978-80-246-1319-2.
- BURKE, P. Společnost a vědění II: Od Encyklopedie k Wikipedii, Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2046-2.
- CHARLE, Ch. Intelektuálové v Evropě 19. století, Brno: CDK 2004. ISBN 80-7325-039-X.
- ŠARADÍN, P. Historické proměny pojmu ideologie. Brno: CDK 2001. ISBN 80-85989-94-1.
- ŠPELDA, D. Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.


* Doporučená literatura:
- FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha 2001. ISBN 9788086019963.
- KUHN, T.S. Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha 1997. ISBN 9788086005546.
- TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha 2010. ISBN 9788025702239.
- SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha 2008. ISBN 978-80-7185-921-5.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Michael Voříšek (10.10.2023)

Povinnosti k absolvování kursu - kombinované studium:

  1. 100% docházka na blokovou výuku. Nahrazení absence konzultujte individuálně s vyučujícím.
  2. Písemná příprava na blokovou výuku. Ke každému tématu probíranému v určitém bloku odevzdá studující po přečtení vybraného textu nebo textů k tématu písemnou přípravu podle pokynů v Moodlu. Písemná příprava má formu krátkého textu odpovídajícího na otázky položené v Moodlu. Rozsah je 1-2 normostrany (1 NS = 1800 znaků i s mezerami). Upozorňuji zvláště, že texty kratší nebo delší budou automaticky odmítnuty. Písemnou přípravu je třeba poslat na email vyučujícího nejpozději 120 hodin (5 dní) před zahájením blokové výuky.
  3. Samostatný náslech webcastu ke každému tématu a formulace dvou otázek k webcastu. Webcast trvá asi 40 minut. Otázky ke všem webcastům je nutné zaslat na email vyučujícího do 4.12.2022.
  4. Recenze. Recenze má 3-5 normostran. Texty kratší nebo delší budou automaticky odmítnuty. Seznam děl doporučených k recenzi je uveden níže. Další díla lze recenzovat po dohodě s vyučujícím. Recenzi je nutné odevzdat nejpozději 16.12.2022.
  5. Kurs zakončíme (skupinovým) kolokviem o recenzi, kterou lze po domluvě s vyučujícím nahradit osobní konzultací prostřednictvím platformy MS Teams.

POZN: Studující kombinovaného studia mohou splnit povinnosti k jednotlivým tématům také účastí na výuce pro denní studium (a splněním povinností s tím souvisejících).

Stránky kursu v Moodlu, které obsahují četbu, prezentace k jednotlivým tématům, otázky k četbě a webcasty: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7687

Doporučené knihy k recenzi:

Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha 2001.

Thomas S. KUHN, Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha 1997.

Daniela TINKOVÁ, Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha 2010.

Edward SAID, Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha 2008. 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK