PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biografický přístup: využití kvantitativní a kvalitativní sociologické metodologie - kombinovaná forma - YMH106
Anglický název: The Biographical Approach: The Use of Quantitative and Qualitative Sociological Methodology - Distance Learning
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Garant: PhDr. Hana Maříková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: YMH114
Je záměnnost pro: YMH006
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Štěpánka Lehmann, Ph.D. (07.10.2010)
Kurz se zaměří na objasnění biografického přístupu v sociologii. Po krátkém historickém exkurzu bude následovat představení soudobých směrů biografického bádání v sociologii. Kromě přednášek zaměřených na teorii a metodologii dílčích směrů biografického výzkumu bude kurz zahrnovat rovněž semináře k daným tématům. Absolvování kurzu předpokládá aktivní účast studentů a studentek ve formě četby odborných textů, diskuze na přednáškách a zpracování výzkumného úkolu a jeho prezentaci. Cílem kurzu je propojení teoretických a metodologických znalostí s praktickou realizací biografického výzkumu v sociologii.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Maříková, Ph.D. (09.12.2011)

Osnova přednášek:

    1.      Úvodní hodina: struktura kurzu, cíle, metody, samostatná práce - referáty, rozhovor, kolokvium. Požadavky ke kurzu. Biografický přístup v sociálních vědách: historie, hlavní teoretické zdroje, biografie a  metodologie, biografie a teorie.

    2.      Biografický přístup v sociálních vědách:  základní pojmy (jako běh života, životní dráha a sekvence životních událostí, tranzice událostí, narativ a konstrukce identity, temporalita života, normativita a standardizace běhu života, destandardizace biografií apod.), přínos vs. kritika biografického přístupu.

    3.      Není v ýzkum jako výzkum a rozhovor jako rozhovor. Základní přístupy v rámci kvalitativního výzkumu (realistický, neopozitivistický a narativní). Nároky na vedení rozhovoru, základní zásady provádění rozhovoru, životní historie a rozhovor.

    4.      Konstruktivismus a biografie: Nartiv a biografie, životní příběh, feminismus a auto/biografie, biografické utváření identity.

    5.      Možnosti analyzování interview v biografickém výzkumu. Etika a reflexivita v biografickém výzkumu.

    6.      Místo rodiny v životní dráze. Rodinná historie a genealogie.

    7.      Kvantitativní přístup v biografickém výzkumu. Základní pojmy a příklady výzkumů. Institucionalizace životní dráhy, úloha profesní kariéry v životním běhu.

    8.      Orální historie a biografický výzkum. Kolektivní a individuální paměť. Historické události a běh života.

    9.      Biografie a vizuální metody jejího zaznamenávání, vizuální záznam života jedince. Film a sociologie.

       

      Základní studijní literatura a studijní pomůcky:

      Roberts, B. Biographical Research. Buckingham: Open University Press, 2002.

      Miller, R. L. 2000. Researching life stories and family histories. London: Thousand Oaks, New Delhi: Sage.

      Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky:

      Denzin, N. Interpretive biography. Newbury Park, CA: Sage, 1989.

      Fay, Brian. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. 2002. Praha: SLON.

      Gubrium, J. F., Holstein, J. A. 2002. Handbook of Interview Research: Context and Method. Thousand Oaks.

       

       

      Informace ke kombinované nebo distanční formě:

      Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h

      Rozsah a obsahové zaměření výuky studentů kombinovaného studia je konkretizováno v sylabech a studijních oporách (odpovídá požadavkům, které jsou kladeny na studenty prezenčního studia). Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Forma zkoušky je stejná pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

       

       

       
      Univerzita Karlova | Informační systém UK