|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Štěpánka Lehmann, Ph.D. (07.10.2010)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Maříková, Ph.D. (09.12.2011)
Osnova přednášek: 1. Úvodní hodina: struktura kurzu, cíle, metody, samostatná práce - referáty, rozhovor, kolokvium. Požadavky ke kurzu. Biografický přístup v sociálních vědách: historie, hlavní teoretické zdroje, biografie a metodologie, biografie a teorie. 2. Biografický přístup v sociálních vědách: základní pojmy (jako běh života, životní dráha a sekvence životních událostí, tranzice událostí, narativ a konstrukce identity, temporalita života, normativita a standardizace běhu života, destandardizace biografií apod.), přínos vs. kritika biografického přístupu. 3. Není v ýzkum jako výzkum a rozhovor jako rozhovor. Základní přístupy v rámci kvalitativního výzkumu (realistický, neopozitivistický a narativní). Nároky na vedení rozhovoru, základní zásady provádění rozhovoru, životní historie a rozhovor. 4. Konstruktivismus a biografie: Nartiv a biografie, životní příběh, feminismus a auto/biografie, biografické utváření identity. 5. Možnosti analyzování interview v biografickém výzkumu. Etika a reflexivita v biografickém výzkumu. 6. Místo rodiny v životní dráze. Rodinná historie a genealogie. 7. Kvantitativní přístup v biografickém výzkumu. Základní pojmy a příklady výzkumů. Institucionalizace životní dráhy, úloha profesní kariéry v životním běhu. 8. Orální historie a biografický výzkum. Kolektivní a individuální paměť. Historické události a běh života. 9. Biografie a vizuální metody jejího zaznamenávání, vizuální záznam života jedince. Film a sociologie.
Základní studijní literatura a studijní pomůcky: Roberts, B. Biographical Research. Buckingham: Open University Press, 2002. Miller, R. L. 2000. Researching life stories and family histories. London: Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky: Denzin, N. Interpretive biography. Newbury Park, CA: Sage, 1989. Fay, Brian. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. 2002. Praha: SLON. Gubrium, J. F., Holstein, J. A. 2002. Handbook of Interview Research: Context and Method. Thousand Oaks.
Informace ke kombinované nebo distanční formě: Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h Rozsah a obsahové zaměření výuky studentů kombinovaného studia je konkretizováno v sylabech a studijních oporách (odpovídá požadavkům, které jsou kladeny na studenty prezenčního studia). Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Forma zkoušky je stejná pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.
|