PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kritická mužská studia - YMGS325
Anglický název: Critical Male Studies
Zajišťuje: Program Genderová studia (24-KGS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:0/16, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Věra Sokolová, M.A., Ph.D.
Mgr. Ing. Tomáš Pavlas
Korekvizity : {Korekvizity prezenčních kurzů studijního programu GS}
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas (23.02.2021)
Cílem kurzu je seznámit studující s perspektivou kritických mužských studií. Přístup kritických mužských studií lze charakterizovat takto: 1) zkoumají maskulinity, zvláště se zaměřují na vztah maskulinit a moci, 2) vychází ze sociálně-konstruktivistické teorie, 3) jsou součástí genderových studií, reflektují feministické myšlení a kritiku. Kurz mapuje vztah mužů k problému rovného postavení žen a mužů ve společnosti, neboť z hlediska porozumění různým typům a konstrukcím maskulitity jde o důležité a názorné téma. Zmapujeme různé proudy mužského hnutí a představíme si některé mužské organizace ze světa i z ČR. Budeme kriticky reflektovat jejich: 1) cíle, témata a teoretická východiska, 2) vzájemné vztahy, 3) vztahy k různým směrům feminismu. Jednotlivé proudy mužského hnutí (konzervativní, mužskoprávní, maskulinistický, mytopoetický, profeministický, atd.) představují určité způsoby vyjednávání a prosazování mužské identity. Budeme diskutovat, do jaké míry jde především o reakce na feminismus a do jaké o snahu reprezentovat specifické mužské zkušenosti či témata. Důraz bude také kladen na reflexi českého kontextu, tj. hlavně na otázku, nakolik, jak a proč nás ovlivňují představy o mužství z období státního socialismu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas (23.02.2021)
Účel kurzu
 
Kurz se věnuje především těmto dvěma oblastem: 1. vztahu mužů k vlastní maskulinitě/tám, k tomu jak ji/je konstruují a zakoušejí, 2. vztahu mužů k feministickému myšlení a hnutí. Kritická mužská studia se zabývají oběma oblastmi a propojují je, neboť při studiu mužů a mužství akcentují téma moci. Účelem kurzu je prozkoumat a diskutovat, jak muži konstruují svou mužskou identitu, resp. jak by ji mohli, resp. jak by ji měli konstruovat, aby nebyla v rozporu s demokratizačním požadavkem po rovném postavení mužů a žen ve společnosti.  
 
Cíle kurzu
 
1)     Získat diferencovanější pohled na kategorii maskulinita a naučit se používat různé typologie maskulinit, související koncepty a pojmy v genderové analýze.
2)     Kriticky se zamyslet nad přínosy, riziky a předpoklady zapojení mužů do aktivit ovlivňujících genderovou rovnost ve společnosti.
3)     Diskutovat demokratičnost různých politik mužské identity.
4)     Diskutovat vztah subjektivní a kolektivní roviny problému s mužstvím.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas (11.03.2022)

 

Vyučující: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas, kontakt: pavlas.tomas@email.cz

 

Plán kurzu

 

Osnova kurzu je navržena tak, aby pokrývala hlavní témata kurzu, který je vymezen souvislostmi pojmů muži, maskulinity a moc. Kurz mapuje polemické diskuse, které na takto vymezeném poli probíhaly a probíhají. Soustředí se zejména na polemiku mezi tzv. profeministickou a tzv. mýtopetickou perspektivou. Polemika právě mezi těmito dvěma perspektivami odkrývá různost představ o povaze mužství, od kterých se odvíjí motivace/demotivace maskulinity transformovat.

 

Jednotlivá setkání budou rozvržena tak, aby v první části studující mohli uplatnit a předvést domácí přípravu (prezentace a diskuse) . První část bude diskusní a studující budou i v roli moderujících. Druhá část bude mít interaktivní charakter. Typicky půjde o společné řešení daného zadání jako např. analýza pramenného textu, analýza filmové ukázky, analýza materiálu z produkce mužské organizace. Závěrečná třetí část bude mít shrnující charakter.

 

 

I. ÚVOD DO PROBLEMATIKY (PROBLÉMU) A TEORIÍ: MUŽI, MASKULINITY A MOC

 

II. MASKULINITY A POLITIKA (MUŽSKÁ HNUTÍ)

 

  • Connell, R. W. (2005). Masculinities – The social organization of masculinity, Berkeley: University of California Press: 67-87.
  • Clatterbaugh, Kenneth. (1997) Contemporary perspectives on masculinity – Introduction to the men´s movement. Boulder, Colodaro: Westview Press. 1-16.



 

III. MASKULINITY A SUBJEKTIVITA 

 ·      

  • Zábrodská, Kateřina. 2009. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita – Od identity k subjektivitě a zpět (48-66), Hraní mužskosti, hledání mužskosti (158-169). Praha: Academia.
  • Pease,  Bob (2000). Recreating men. Postmodern masculinity politics –  Constructing profeminist subjectivities. (40 – 55), Conclusion: postmodern masculinity politics. London: Sage. (136-142)

 

IV. STÁTNÍ SOCIALISMUS A MASKULINITY V SOUVISLOSTECH

 

  • Havelková, Hana (2007). Náměty k diskusi o českém genderovém kontextu. In Knotková-Čapková, Blanka (ed.). Ročenka katedry genderových studií FHS UK 05/06. Praha:UK
  • Vodochodský, Ivan (2007). „Super ženy“ a „velké děti“: Konceptualizace postavení mužů v rámci gederového řádu státního socialismu. Pražské sociálně vědní studie 12.

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas (11.03.2022)

POŽADAVKY KURZU, JEJICH HODNOCENÍ A FORMA ATESTACE

 

1. Pravidelná účast na kurzu a aktivní participace v diskusích = 30 %

Hodnocení aktivity během semestru, participace v diskusích, vlastní vklad do kurzu, předkládání otázek a námětů. Jedna možná absence po domluvě na náhradě. 

2. Konspekty textů z povinné literatury = 20 %

Konspekty z textů z povinné literatury. Forma přípravy na nadcházející setkání. Představení hlavích argumentů z textů, odkazování na texty a citace. Formulování vlastních otázek a postojů k tématu. Rozsah 2 strany.

3. Test pro ověření znalostí = 20 %

Test s cca. 8 otázkami, který se píše na posledním setkání.

4. Závěrečná esej = 30 %

Závěrečná esej, cílem je představit vlastní promýšlení otázek a témat, která kurz mapoval. Rozsah 6 - 8 normostran.

Po předchozí omluvě je následně ze závažných důvodů možná jedna absence, která bude nahrazena domácí prací dle individuální domluvy s vyučujícím prostřednictvím emailu: pavlas.tomas@email.cz

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK