PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gender a školství (pro kombinované studium) - YMG065
Anglický název: Gender and Education (distance students)
Zajišťuje: Program Genderová studia (24-KGS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Korekvizity : YMG066
Je korekvizitou pro: YMG066
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)
Cílem kurzu je představit genderovou perspektivu vůči školnímu vzdělávání a úlohu školy v genderové socializaci. Studentky a studenti se seznámí s genderovým rozměrem v jednotlivých oblastech školního života tak, aby rozuměli strukturálním omezením prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. V rámci semináře budou diskutována různá pojetí genderové rovnosti, a to v kontextu jednotlivých pedagogických přístupů a aktuálních podmínek českého školství.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

Podmínky k zakončení kurzu:     

1) účast na setkáních

2) průběžná četba a plnění úkolů (kurz využívá výukovou oporu v aplikaci Moodle, způsob jejího využívání bude představen na prvním setkání)

2) závěrečný test

 

Sylabus
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

PROGRAM KURZU 

Genderová socializace, socializace ve škole a v rodině

  • Představení obsahu a podmínek kurzu, diskuse se studujícími o očekávání
  • Zmapování osobních zkušeností se školním vzděláváním
  • Socializace a genderová socializace, genderová socializace jako součást celkového procesu socializace, cíle socializace z hlediska jedince a z hlediska společnosti, sociální učení jako hlavní mechanismus socializace
  • Základní koncepty psychologického pojetí socializace - zrání a vývoj, identita, sebepoznání a sebepojetí, mentální reprezentace světa
  • Specifika socializace a genderová socializace v rodině a ve škole, rodinné a školní mody socializace (primární vs. sekundární, individualizace vs. kolektivizace, osobní vs. neosobní atd.), význam genderové socializace v rámci rodinné a školní socializace

Historie a současnost českého školství, vzdělávání žen

  • Školský systém v ČR - tradice a aktuální reformy
  • Historie vzdělávacího systému z genderového hlediska
  • Vzdělávání žen

Fyzický prostor školy

  • Prostor školy z genderového hlediska
  • Umístění školy v lokalitě, vnitřní uspořádání budovy, vybavení chodeb a učeben
  • Genderovanost fyzických struktur - vliv na aktivity

 Kurikulum, učebnice

  • Kurikulární dokumenty z genderového hlediska - gender v obsahu a ve formě
  • "Genderovanost" školních předmětů
  • Genderovanost školních aktivit
  • Genderové zatíížení učebnic: učivo, příklady, ilustrace, jazyk

Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci

  • Feminizace učitelství: historické a individuální příčiny, dopady na prestiž učitelství, dopady na vnímání učitelství učiteli/kami
  • Demografická specifika učitelství, životní styl učitelek a učitelů v porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými skupinami mužů a žen
  • Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic
  • Skleněný strop a skleněný výtah
  • Atmosféra v pedagogických kolektivech, řízení pedagogických sborů
  • Osobní pojetí učitelství, styl výuky, profesní identita, spokojenost a vyhoření

Žákovské skupiny

  • Vrstevnické skupiny ve škole
  • Postavení, vztahy a komunikace mezi dívkami a chlapci ve školních kolektivech různého věku - vyjednávání maskulinity a femininity
  • Genderově motivované obtěžování

Pedagogická komunikace a hodnocení

  • Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími
  • Frekvence a obsah komunikace mezi vyučujícími a žáky a žákyněmi
  • Žákovská pojetí učitelek-žen a učitelek-mužů
  • Školní výkony a výsledky dívek a chlapců
  • Odlišné sebepoznání a sebepojetí dívek a chlapců jako výsledek školního vzdělávání

Vzdělávací dráhy dívek a chlapců

  • Typické vzdělávací trajektorie dívek a chlapců
  • Volba povolání
  • Genderová segregace studijních oborů a její provázanost s genderovou segregací trhu práce

Širší prostředí škol z genderového hlediska

  • Škola a rodiče
  • Škola a zřizovatelé škol
  • Škola a komunita
  • Škola a další instituce

 Genderová rovnost ve škole

  • Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy
  • Školská politika rovných příležitostí žen a mužů
  • Politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí

Aktivity na podporu genderové rovnosti

  • Aktivity MŠMT a zřizovatelů škol v prosazování genderové rovnosti ve školství
  • Aktivity neziskových organizací v prosazování genderové rovnosti ve školství

 


VYBRANÁ LITERATURA (DALŠÍ BUDE NABÍZENA V PRŮBĚHU KURZU)

Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press.
Báhenská, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Slon/Libri.
Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.
Epstein, D.; Elwood, J.; Hey, V.; Maw, J. (Eds.) (1998). Failing Boys? Issues in Gender and Achievement. Buckingham: Open University Press.
Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press.
Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer.
Jarkovská, L. (2007). Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.
Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell.
Ozga, J. (ed.) (1998). Women in Educational Management. London: Open University Press.
Priority a postupy MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužů
Paetcher, C. (2000). Changing School Subjects: Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open Universtiy Press.
Pavlík, P. (ed.) (2006). Stínová zpráva. Praha: Otevřená společnost.
Smetáčková, I. (2007). Genderové aspekty vztahu mezi školou a rodinou: setkávání učitelů s matkami a učitelek s otci. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.
Smetáčková, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.
Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In. Ročenka katedry / centra genderových studií. Praha: FHS UK.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK