PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příroda, životní prostředí a společnost - uměleckohistorický pohled - YME13P4LI
Anglický název: Nature, Environment and Society: An Art History Perspective
Zajišťuje: Program Sociální a kulturní ekologie (24-KSKE)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Staré označení: YME10P4LI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Blanka Altová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (28.06.2011)
Kurz se zaměřuje na obraz stvořeného světa a přírody v období středověku a raného novověku ve výtvarném umění doby. Prezentuje výtvarné umění (architekturu, urbanismus, malířství a sochařství) jako pramen poznání vztahu člověka ke světu - k přírodě.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Blanka Altová, Ph.D. (09.10.2008)

         Vypracování vlastního referátu nebo prezentace s poznámkovým aparátem (tzn. odkazy na literaturu a vysvětlivky), seznamem použité literatury a obrazových zdrojů.

         Téma si vyberete podle svého zaměření a po konzultaci s přednášející v průběhu přednáškového období. Písemně vypracujete záměr – projekt (cca 1 normostrana), který pošlete na adresu altovabl@gmail.com nejpozději do 16. 12. 2008.

         Po schválení  projektu vypracujete vlastní práci, kterou pošlete na stejnou adresu v průběhu zkouškového období. Pokud nepůjde kvůli velikosti poslat jako příloha mailu – využijte možnost poslat ji jako balík přes: úschovna.cz

         Práce poslané ve zkouškovém období bez včas odeslaného a předem schváleného projektu nebudou akceptovány, stejně tak i práce, které budou bez poznámkového aparátu a seznamu použitých zdrojů.

         Téma se musí vztahovat k období  středověku  ( křesťanský Západ) a k problematice výtvarného umění. Rozsah práce nestanovuji – bude vyplývat ze zaměření práce a jejího pojetí.

Literatura ke kurzu -  viz sylabus předmětu a další tituly jsou uvedeny v prezentacích přednášek. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Altová, Ph.D. (09.10.2008)

 

BIBLIOGRAFIE

 

1) Primární

 

Ambros., De par. – Ambrož, Kniha o ráji (Liber de Paradiso), ed. Migne.

Ambros., De par. – Ambrož, Kniha o ráji (Liber de Paradiso), ed. Migne.

Ambros., Expos. psalm. – Ambrož, Výklad žalmů (Explanatio psalmorum XII.), ed. Petschening.

Ambros., Hexameron. – Ambrož, Šestero dní stvoření (Hexameron), ed. Schenkl.

Aug., De civ. dei – Aurelius Augustinus, O boží obci (De civitate dei), ed. Migne.

 

Dante Alighieri, Božská komedie, Praha 1958, přeložil O. F. Babler.

Gaius Plinius Secundus, Naturalis historiae Plinius Starší, Kapitoly o  přírodě, Praha 1974, přeložil F. Němeček.

Gregorius Magnus, Moralium in Job,  – Řehoř Veliký (Výklad knihy Job), ed. Adriaen.

Grosseteste –   Grosseteste Robert, Metafyzika světla (De luce seu inchoatione formarum), ed. Baur.

Guillaume de Lorris, Román o Růži, Praha 1977, přeložil O. F. Babler.

Hrabanus Maurus, De universo libri XXII, – O universu (De universo libri XXII), ed. Migne.

Isidor, Etymol. - Etymologie XII, XIV,3, 2 Praha 2004, přeložila J. Nechutová.

 

 

 

 

2) Sekundární

 

Antoine, E., Sur la terre comme au ciel, Jardins d´Occident à la fin de Moyen Âge, Paris 2002.

Ariès, Ph., Dějiny smrti I., Praha 2000 (1. vyd.1975).

Avril, F., L ´Enluminure à la Cour de France au XIVe siècle, Paris 1978.

Bartlová, M., Poctivé obrazy. Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460, Praha 2001.

Bažant, J., Umění českého středověku a antika, Praha 2002.

Bolard, L., „Thalamus Virginis. Images de la Devotio moderna dans la peinture italienne du XV. siècle, in: Revue de l´histoire des religions, 1 (1999).  s. 216-221.

Curtius, R. E., Evropská literatura a latinský středově, 1998 (1. vyd. Praha 1993).

Delumeau, J., Dějiny ráje. Zahrada rozkoše, Praha 2003 (1. vyd.1992).

Duby, G., Věk katedrál, Umění a společnosti 980-1420, Praha 2002 (1. vyd.1976).

Dumas, A. Book of Plants and Symbols, London, 2000.

Fajt, J. „Umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna,“ in: V. Vaněček (ed.), Karolus Quartus, Praha 1984.

Fajt, J., Karel IV. císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310-1437, Praha 2006.

Fajt, J., Magister Theodoricus. Dvorní malíř císaře Karla IV., Praha 1997.

Francastel, P., Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003 (1. vyd.1977).

Geese, U., „Románské sochařství“ in: R. Toman (ed.), Románské umění, Praha 2006 (1. vyd. 2004).

Gregory T., „Příroda,“ in: J. Le Goff – J.C. Schmitt (ed.), Encyklopedie středověku, Praha 2002 (1. vyd. 1999), s. 552-562.

Gurevič, A., Kategorie středověké kultury, Praha 1978 (1. vyd.1972).

Halama, O., Otázka svatých v české reformaci, Brno 2002.

Hall, J., Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991 (1. vyd.1974).

Haudebourg, M.-T., Les jardins du Moyen Âge, Paris 2001.

Hockney, D., Tajemství starých mistrů, Praha 2003 (1. vyd. 2001).

Huizinga, J., Podzim středověku, Praha 1999 (1. vyd.1941).

Chadraba, R., „Albrecht Dürer und die Bedeutung des vegetabilen Elementes in der deutschen Kunst nach 1500“ in: E. Ullmann (ed.), Albrecht Dürer, Kunst im Aufbruch, Leipzig 1973, s. 264 ad.

Chalupecký, J., Evropa a umění, Praha 2005.

Chavannes – Mazel, C.-A., „Paradise and Pentecost,“  in: M. Hageman – M. Mostert (ed.), Reading Images and Texts. Medieval Images and Texts as Forms of Communication. (Papers from the third Utrecht Symposium on Medieval Literacy, Utrecht, 2000, Turnhout 2005.

Kluckert, Nebeský Jeruzalém, in: R. Toman (ed.), Románské umění, Praha 2006 (1. vyd. 2004).

Kavánková, L., Téma zahrady ve francouzském dvorském umění iluminace v období pozdního středověku (bakalářská práce FHS UK Praha, 2007), nepublikováno.

Krása, J., „Humanistické a reformační myšlenky v dvorském umění Václava IV.,“ in: R. Švácha (ed.) České iluminované rukopisy 13. /16. století, Praha 1990, s. 144-179.

Krása, J.; „Mandevillovy cesty,“ in: R. Švácha (ed.) České iluminované rukopisy 13. /16. století, Praha 1990, s. 268-297.

Matolínová, B., Zobrazení dvorské kultury pomocí zvířecí symboliky ve francouzských středověkých rukopisech (bakalářská práce FHS UK Praha, 2007), nepublikováno.

Norberg-Schulz, Ch., Genius loci, Praha 1994 (1. vyd.1979).

Panofsky, E., Gothic Architecture and Scholasticism, London 1951.

Pastoureau, M., Une histoire symbolique du Moyen Âge occidental, Paris 2004.

Perrig, A., Roger Bacon a vznik naturalismu, in: R. Toman (ed.), Umění italské renesance,  Praha 1996 (1. vyd.1994).

Royt, J. – Šedinová, H., Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii, Praha 1998.

Seiderer, U., „Das Dreiviertelporträt vor Flusslanndschaft – eine ikonographische Lücke?,“ Strategien der Macht in Italien um 1500, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 66 (2003), s. 145-176.

Schmitt, J. C., Svět středověkých gest, Praha 2004 (1. vyd.1990).

Sokol, J., Člověk a náboženství. Proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha 2004.

Sokolová, J., Obraz krajiny ve francouzských miniaturách gotické doby (1250-1415), Praha 1937.

Stejskal, K., Umění na dvoře Karla IV., Praha 1978.

Stibral, K., Proč je příroda krásná?, Praha 2005.

Ullmann, E., Svět gotické katedrály; Praha 1987 (1. vyd. 1981).

Vacková, J., Hieronymus Bosch a surrealismus, in: Odpovědi obrazů. Mistři starého Nizozemí, Praha 2001.

Vacková, J., Nizozemské malířství 15. a 16. století z československých sbírek, Praha 1989.

Vacková, J., Van Eyck, Praha 2005.

Všetečková, Z., „Symbolika zahrady ve středověkém umění,“ in: Umění a řemesla, 2 (2000), s. 3-8.

Zlatohlávek, M.; Nevěsta v uzavřené zahradě. Motivy ikonografie biblické knihy Píseň písní (katalog k výstavě Národní galerie v Praze), Praha 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK