PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny evropské vzdělanosti III. - YMD017
Anglický název: History of European Scholarship III.
Zajišťuje: Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Jiří Pešek, CSc.
Je neslučitelnost pro: YMKDE001, YMKDE002
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Halbichová (17.06.2015)
Třetí část čtyřsemestrálního cyklu o vývoji, resp. proměnách modu evropské vzdělanosti od starověku po současnost je věnována době mezi zničením vzdělané Evropy v napoleonských válkách a zničením moderní Evropy v II. světové válce. Vývoj tu směřuje od humboldtovských reforem a vzdělanostních ideálů, (i v Prusku) ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních struktur moderních univerzit, mj. center moderní vědy. Všeobecná alfabetizace a zejména pozvolné uvolňování superelitářského rámce vyšší vzdělanosti vedlo koncem 19. století k prudkému nástupu akademické vzdělanosti – postupně přístupné i židům, ženám a proletářům. Meziválečný rozvoj a rozkvět vědy, školství, osvěty byl drasticky přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské vzdělanosti i jejích nositelů z mapy Evropy.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (05.06.2013)

1) Humboldtovské reformy.

2) Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě.

3) Doba zásadních reforem 1848-1873.

4) Vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit.

5) Židé: vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. Století.

6) University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století.

7) Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté.

8) Ženská vzdělanostní emancipace.

9) Proměny vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy.

10) Evropa a americké university.

11) Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernisace.

12) Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče Evropy.

Povinná literatura:
Rüegg, Walter, ed. A history of the university in Europe / Vol.3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. xxvi, 746 s. ISBN 0-521-36107-9.

HAVRÁNEK, Jan (ed.) Dějiny Univerzity Karlovy III (1802-1918). 1. vyd. 390 s. ISBN 80-7184-320-2

Schorske, Carl E. Vídeň na přelomu století. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2000. 354 s., [48] s. obr. příl. ISBN 80-85947-58-7.

PEŠEK, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století. Český časopis historický. The Czech Historical Review. 1994, vol. 92, s. 104-121. ISSN: 0862-6111.

PEŠEK, Jiří. Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950). Acta Universitatis Carolinae. Studia territorialia. 2001. Praha: Karolinum, 2001- , s. 151-188. ISSN 1213-4449.

Ratajová, Jana, ed. a Cajthaml, Petr. Pražský student: univerzitní studenti v dějinách Prahy: Clamm-Gallasův palác 14. listopadu 2008 - 1. února 2009. Vyd. 1. Praha: Scriptorium, 2008. 2 sv. ISBN 978-80-86852-23-2.

Zkouška: odborný esej na zadané téma

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK