PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologie a Romové - YMA10VPLI
Anglický název: Anthropology and Roma
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lenka Halbichová (20.06.2012)
Přestože kurz Antropologie a Romové neusiluje o nastolení obecné antropologie Romů, zůstává jeho hlavním cílem snaha porozumět rozmanité sociální zkušenosti Romů v Evropě a tímto způsobem vyvážit dominantní diskurz o tzv. romské otázce, který dlouhodobě osciluje mezi kulturalismem a ekonomismem. Kurz by rád představil Romy jako "dobré k přemýšlení" v souvislosti s řadou fenoménů vlastních moderní společnosti. S využitím řady empirických materiálů etnografické, historiografické, sociologické nebo i umělecké povahy kurz nabídne možnost podívat se na možné konvergence při studiu takových fenoménů moderní společnosti, jako jsou formy sociability, kulturní invence nebo politické mobilizace.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Schreiberová (04.02.2010)

Kurz je primárně magisterský, patnáct míst v tomto kurzu je rezervováno pro magisterské studenty antropologie. Kurz je totiž poměrně náročný, bude vyžadovat plynulou znalost angličtiny a určitou znalost kvalitativních metodologických postupů ve výzkumu.

Dále bych chtěla připomenout pravidlo, kdy má bakalářský student možnost navštěvovat magisterské kurzy, ale pouze se svolením vyučujícího, který posoudí kompetence studenta nutné k úspěšnému splnění kurzu. Tento kurz bude povolen především těm bakalářským studentů, kteří buď zpracovávají bakalářskou práci na téma antropologický výzkum Romů a nebo se romskou problematikou zabývají v rámci svých mimoškolních aktivit (např. práce v neziskové organizaci atd.)

Prosím tedy bakalářské studenty, aby zvážili svou účast na kurzu a v případě zájmu, zaslali vyučujícímu doktoru Abu Ghoshovi (abughosh@fhs.cuni.cz ) krátkou motivaci na jeden odstavec, o tom jak se domnívají, že by jim mohla účast na kurzu pomoci při psaní bakalářské práce či při jejich odborné činnosti. Na základě této motivace bude uděleno povolení si kurz zapsat.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (17.10.2016)

Povinností každého studenta bude každý týden přečíst předepsanou povinnou četbu (PČ), aktivně se podílet na diskusích a mít pravidelnou účast. Kromě toho je povinen napsat recenzi na jednu z antropologických monografií o Romech v rozsahu 3 stran a na závěr kurzu vypracovat esej na jedno ze tří zadaných témat v rozsahu 10-15 stran (řádkování 1,5, písmo 12b. Times New Roman). Recenze musí být odevzdána do konce semestru, finalní esej nejpozději týden před koncem zkouškového období. 

Výsledné hodnocení:

Pravidelná příprava a aktivita   20%

Recenze                                30%

Závěrečná esej                       50%

 

Monografie (seznam bude dále doplněn):

M. Stewart - Čas Cikánů

J. Okely - The Traveller-Gypsies

P. Williams  - Thy Gypsy World

A. Lemon - Between Two Fires

P. Gay y Blasco - Gypsies in Madrid

D. Z. Scheffel - Svinia in Black and White: Slovak Roma and their Neighbours. Peterbourgh, Ontario, Broadview Press 2005.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (01.11.2016)

Hlavní oblasti při studiu Romů - 1. Koncepty identity, komunity a kultury, 2. Moc, stát a sociální stratifikace, 3. Historie, paměť a politika reprezentací - nám umožní poznat a kriticky vyhodnotit možnosti sociálních teorií a antropologických konceptů při výzkumu marginality:

1. Vede nutně konceptualizace forem sociability Romů k obecné vědě o Romech (romologii)? Některé přístupy tento sklon zdůrazňují tím, že vyzdvihují kulturní jedinečnost Romů prostřednictvím vybraných kulturních projevů jako je kočovnictví, životní styl, genderové role nebo jazyk. My ovšem budeme vycházet z předpokladu, že efektivní i afektivní formy sociálních vazeb nevycházejí z kulturní identity v její statické podobě, ale vždy v sobě nesou strategické porozumění vlastní sociální situovanosti. Emická perspektiva antropologických popisů navíc ukazuje, že toto porozumění může mít několik podob, od vypracovaného opozičního "životního stylu" až ke skrytým idiomům sounáležitosti.

2. Jakým způsobem moderní stát ustanovuje kategorie populace a do jaké míry je možné překlenout nebo zvrátit dominantní rozložení sil? Podíváme se na to, jak ve skutečnosti mohou být některé formy identity osvobozující i utlačující zároveň. V případě bývalého Československa pokusy o identifikaci romské populace kontinuálně lavírovaly mezi kulturní a sociální determinancí. Změnil se nějakým zásadním způsobem tento diskurz po změně politického prostředí po r. 1989? Podíváme se na to, jak se tato "svatá dvojice" transformovala v aktuálních sporech mezi zastánci "kultury chudoby" a jejich "nacionalistickými" odpůrci.

3. Romové hrají v západní imaginaci důležitou roli. Podobně jako Simmelova postava cizince vzbuzují zvědavost a zároveň budí strach. Podíváme se na to, jak prostřednictvím Romů bývá dáno vyniknout skrytým tužbám a jak se tímto mechanismem z nich stávají naším "vnitřním jiným". Nepřehlédnutelné místo Romů v západní imaginaci je nicméně v ostrém rozporu s minimálním zájmem historiků o jejich dějiny. Sama otázka přítomnosti nebo absence dějin je nositelem neutuchajících debat o "podstatě" Romů a jejich místě ve společnosti. Jak ale Romové sami odpovídají na historii, jak se vztahují ke své minulosti? V případě České republiky se podíváme na konkrétní příklad "memory building" traumatických událostí z období 2. světové války, která odhaluje sociální hodnoty uchopení minulosti: její instrumentalizaci v aktuální politice.

 

I. Romové/cikáni jako předmět bádání (10.10)

 

II. Hledání kořenů jako idiom Romani studies – teorie indického původu (17.10.)

 

III. Sociabilita, socialita a reprodukce (24.10.)

 

IV. Strategie neviditelnosti (31.10.)

Stewart, M. (1997) – “We are all brothers here”, s. 50-72, In: The time of the Gypsies. Boulder, Oxford: Westview Press. (nebo v českém překladu Čas Cikánů)
Blasco, P. Gay y (1999) – “A Devided Neighbourhood: The Problem of Gitano Shared Identity”, s. 39-60, In: Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity, Berg: Oxford, NY.
Williams, P. (1982) – „The Invisibility of the Kalderash of Paris: Some aspects of the economic activity and settlement patterns of the Kalderash Rom of the Paris suburbs“, Urban Anthropology 11(3-4): 315-344.
Silverman, C. (1982) – „Everyday Drama: Impression Management of Urban Gypsies“, Urban Anthropology 11(2): 377-398. 

 

V. Romové za socialismu I. – stát, asimilace a ideologie (7.11.)

 

VI. Romové za socialismu II. – odpovědi na asimilaci a formování romské rezistence (14.11.)

 

VII.  Migrace, trans-nacionalismus a diaspora (21.11.)

 

VIII. Politika identit – aktivismus, lidská práva a formování politického vůdcovství (28.11)

 

IX. Západní imaginace a Romové (5.12.)

 

X. Období utrpení – nacistická perzekuce Romů a její geneze (12.12.)

 

XI. Pojetí minulosti a paměť (19.12.)

 

XII. Náměty závěrečných esejí (9.1.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK