|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lenka Halbichová (20.06.2012)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Schreiberová (04.02.2010)
Kurz je primárně magisterský, patnáct míst v tomto kurzu je rezervováno pro magisterské studenty antropologie. Kurz je totiž poměrně náročný, bude vyžadovat plynulou znalost angličtiny a určitou znalost kvalitativních metodologických postupů ve výzkumu. Dále bych chtěla připomenout pravidlo, kdy má bakalářský student možnost navštěvovat magisterské kurzy, ale pouze se svolením vyučujícího, který posoudí kompetence studenta nutné k úspěšnému splnění kurzu. Tento kurz bude povolen především těm bakalářským studentů, kteří buď zpracovávají bakalářskou práci na téma antropologický výzkum Romů a nebo se romskou problematikou zabývají v rámci svých mimoškolních aktivit (např. práce v neziskové organizaci atd.) Prosím tedy bakalářské studenty, aby zvážili svou účast na kurzu a v případě zájmu, zaslali vyučujícímu doktoru Abu Ghoshovi (abughosh@fhs.cuni.cz |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (17.10.2016)
Povinností každého studenta bude každý týden přečíst předepsanou povinnou četbu (PČ), aktivně se podílet na diskusích a mít pravidelnou účast. Kromě toho je povinen napsat recenzi na jednu z antropologických monografií o Romech v rozsahu 3 stran a na závěr kurzu vypracovat esej na jedno ze tří zadaných témat v rozsahu 10-15 stran (řádkování 1,5, písmo 12b. Times New Roman). Recenze musí být odevzdána do konce semestru, finalní esej nejpozději týden před koncem zkouškového období. Výsledné hodnocení: Pravidelná příprava a aktivita 20% Recenze 30% Závěrečná esej 50%
Monografie (seznam bude dále doplněn): M. Stewart - Čas Cikánů J. Okely - The Traveller-Gypsies P. Williams - Thy Gypsy World A. Lemon - Between Two Fires P. Gay y Blasco - Gypsies in Madrid D. Z. Scheffel - Svinia in Black and White: Slovak Roma and their Neighbours. Peterbourgh, Ontario, Broadview Press 2005. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (01.11.2016)
Hlavní oblasti při studiu Romů - 1. Koncepty identity, komunity a kultury, 2. Moc, stát a sociální stratifikace, 3. Historie, paměť a politika reprezentací - nám umožní poznat a kriticky vyhodnotit možnosti sociálních teorií a antropologických konceptů při výzkumu marginality: 1. Vede nutně konceptualizace forem sociability Romů k obecné vědě o Romech (romologii)? Některé přístupy tento sklon zdůrazňují tím, že vyzdvihují kulturní jedinečnost Romů prostřednictvím vybraných kulturních projevů jako je kočovnictví, životní styl, genderové role nebo jazyk. My ovšem budeme vycházet z předpokladu, že efektivní i afektivní formy sociálních vazeb nevycházejí z kulturní identity v její statické podobě, ale vždy v sobě nesou strategické porozumění vlastní sociální situovanosti. Emická perspektiva antropologických popisů navíc ukazuje, že toto porozumění může mít několik podob, od vypracovaného opozičního "životního stylu" až ke skrytým idiomům sounáležitosti. 2. Jakým způsobem moderní stát ustanovuje kategorie populace a do jaké míry je možné překlenout nebo zvrátit dominantní rozložení sil? Podíváme se na to, jak ve skutečnosti mohou být některé formy identity osvobozující i utlačující zároveň. V případě bývalého Československa pokusy o identifikaci romské populace kontinuálně lavírovaly mezi kulturní a sociální determinancí. Změnil se nějakým zásadním způsobem tento diskurz po změně politického prostředí po r. 1989? Podíváme se na to, jak se tato "svatá dvojice" transformovala v aktuálních sporech mezi zastánci "kultury chudoby" a jejich "nacionalistickými" odpůrci. 3. Romové hrají v západní imaginaci důležitou roli. Podobně jako Simmelova postava cizince vzbuzují zvědavost a zároveň budí strach. Podíváme se na to, jak prostřednictvím Romů bývá dáno vyniknout skrytým tužbám a jak se tímto mechanismem z nich stávají naším "vnitřním jiným". Nepřehlédnutelné místo Romů v západní imaginaci je nicméně v ostrém rozporu s minimálním zájmem historiků o jejich dějiny. Sama otázka přítomnosti nebo absence dějin je nositelem neutuchajících debat o "podstatě" Romů a jejich místě ve společnosti. Jak ale Romové sami odpovídají na historii, jak se vztahují ke své minulosti? V případě České republiky se podíváme na konkrétní příklad "memory building" traumatických událostí z období 2. světové války, která odhaluje sociální hodnoty uchopení minulosti: její instrumentalizaci v aktuální politice.
I. Romové/cikáni jako předmět bádání (10.10)
II. Hledání kořenů jako idiom Romani studies – teorie indického původu (17.10.)
III. Sociabilita, socialita a reprodukce (24.10.)
IV. Strategie neviditelnosti (31.10.) Stewart, M. (1997) – “We are all brothers here”, s. 50-72, In: The time of the Gypsies. Boulder, Oxford: Westview Press. (nebo v českém překladu Čas Cikánů)
V. Romové za socialismu I. – stát, asimilace a ideologie (7.11.)
VI. Romové za socialismu II. – odpovědi na asimilaci a formování romské rezistence (14.11.)
VII. Migrace, trans-nacionalismus a diaspora (21.11.)
VIII. Politika identit – aktivismus, lidská práva a formování politického vůdcovství (28.11)
IX. Západní imaginace a Romové (5.12.)
X. Období utrpení – nacistická perzekuce Romů a její geneze (12.12.)
XI. Pojetí minulosti a paměť (19.12.)
XII. Náměty závěrečných esejí (9.1.) |