PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do politické antropologie - YMA042
Anglický název: Introduction to political anthropology
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lenka Halbichová (20.06.2012)
Hlavní náplní kurzu budou antropologické pohledy na politiku a moc. V prvních hodinách se zaměříme na jednotlivé směry politické antropologie tak, jak se vyvíjely do 60. let. V tomto období spočíval hlavní zájem antropologů v odhalování strukturálních faktorů řádu u společností bez centrální politické autority. Ačkoliv je pro antropologii v tomto období charakteristické formulování alternativních a lokálních mechanismů politického uspořádání, teoretická východiska jsou odlišná. Kurz proto rozlišuje několik paradigmat politické antropologie (od funkcionalistického k postmodernímu), což usnadňuje schématické rozlišení teorií a konceptů. V druhé části kurzu se budeme zabývat současnými tématy politické antropologie, které se objevují po přehodnocení pojetí moci v antropologii, většinou inspirovaného mysliteli mimo obor (zejm. Foucault) - to se do té doby omezovalo na její donucovací povahu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (15.05.2018)

 

V prvních hodinách se zaměříme na jednotlivé směry politické antropologie tak, jak se vyvíjely do 60. let. V tomto období spočíval hlavní zájem antropologů v odhalování strukturálních faktorů řádu u společností bez centrální politické autority. Ačkoliv je pro antropologii v tomto období charakteristické formulování alternativních a lokálních mechanismů politického uspořádání, teoretická východiska jsou odlišná. V druhé části kurzu se budeme zabývat současnými tématy politické antropologie, které se objevují po přehodnocení pojetí moci v antropologii, většinou inspirovaného mysliteli mimo obor (zejm. Foucault) - to se do té doby omezovalo na její donucovací povahu. Tento obrat otevřel před antropologií zcela nové oblasti bádání a oživil v jednu chvíli skomírající subdisciplínu. V popředí zájmu už není politika jako taková (tzn. socio-politické struktury, jako jsou rodové linie nebo různé politické systémy jako náčelnictví a "big man?", ale političnost ve smyslu uplatnění moci za účelem dosažení obecních nebo i partikulárních cílů. V jistém ohledu je možné takto chápanou političnost vidět v každé lidské činnosti, v níž se aktéři o něco snaží: političnost je tak aspektem diskursivní i nediskurzivní intervence do společenského uspořádání.

 

1.     Paradigmata politické antropologie

 

Povinná četba: 

Lewellen, Ted C. 2003. Political Anthropology: An Introduction. Westport, CT: Praeger Publisher (kap. 1, s. 1-14)

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 1, s. 9-17).

 

 

2.     Antropologie politických systémů: funkcionalismus vs. Proces

 

Povinná četba: 

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 5, s. 69-80).

Leach, E. R. 1954. Political Systems of Highland Burma. Boston: Beacon Press (zejm. kap. 1, pp. 1-17 a kap. 6-7, pp. 197-226).

Gluckman, M. 1940. Analysis of a Social Situation in Modern Zululand. Bantu Studies, 14:1-30.

 

Nepovinná četba:

Turner, V. 1957. The Politically Integrative Function of Ritual. In Schism and Continuity, Manchester University Press.

Sahlins, Marshall D. 1963. Poor man, rich man, big-man, chief: political types in Melanesia and Polynesia. Comparative Studies in Society and History, 5: 285-303.

 

 

3.     Autorita a vláda

 

Povinná četba:

Weber, M. 1968. The Types of Legitimate Domination. In Economy and Society. New York: Bedminster, pp. 212-254.

 

Nepovinná četba:

Agamben, G. 2005. The State of Exception as Paradigm of Government. In State of Exception.

Chicago: University of Chicago Press, pp. 1-31.

 

 

4.     Antropologie státu

 

Povinná četba:

Lewellen, T.C. 2003. Political anthropology : an introduction, kap. 3 "The evolution of the State, s. 43-64.

Trouillot, M.-R. 2001. The Anthropology of the State in the Age of Globahzation. Current Anthropology 42, 1, s. 125-138.

 

 

5.     Politické rituály

 

Povinná četba:

Abéles, Marc. 1988. Modern Political Ritual: Ethnography of an Inauguration and a Pilgrimage by President Mitterrand. Current Anthropology, 29 (3): 391-404. 

 

 

6.     Dominance a rezistence

 

Povinná četba:

Abu-Lughod, L. 1990. Romance of Resistance: Tracing Transformations of Power through Bedouin Women. American Ethnologist, 17(1): 41-55.

 

Nepovinná četba:

Scott, J. 1990. Domination and the Art of Resistance. New Haven: Yale University Press, (kap. 6-7, s. 136-182).Povinná četba

 

7.     Post-strukturalismus a moc

 

Povinná četba:

Foucault, M. 2001. Governmentality. In Power. Fabion, J. ed. New York: The New Press, pp. 201-222.

 

Nepovinná četba:

Mitchell, T. 1990. Everyday Metaphors of Power. Theory and Society, 19(5): 545-577.

Wolf, E. R. 1990. Distinguished Lecture: Facing Power—Old Insights, New Questions. American Anthropologist, 92: 586-96.

 

 

8.     Kolonialismus, rasismus, nerovnost 

 

Povinná četba:

M’charek, A. 2013. Beyond Fact or Fiction: On the Materiality of Race. Cultural Anthropology 28 (3): 420-42. 

Peter Pels. 1997. The Anthropology of Colonialism: Culture, History, and the Emergence of Western Governmentality. Annu. Rev. Anthropol. 26:163–83.

 

Nepovinná četba:

Fanon, F. 2012. Černá kůže, bílé masky. Tranzit.

 

9.     Násilí a politika (genocida, etnické čistky, symbolické násilí)

 

Taussig, M. 2004. Culture of Terror – Space of Death: Roger Casemant’s Putumayo Report and the explanation of torture. In Violence in War and Peace. (kap. 2).

Bourdieu, P. 1994. Structures, Habitus, Power: Basis for a Theory of Symbolic Power. In Culture/Power/History. Dirks, N. B., et al. Princeton University Press, pp. 155-199.

Benjamin, W. 2007 Critique of Violence (Reflections). In On Violence, A Reader. B.B. Lawrence and A. Karim, eds. Durham: Duke University Press, s. 268-285.

 

 

10.   Teorie světových systémů

 

Roseberry, W. 1988. Political economy. Annual Review of Anthropology, 17:161-185.

Asad, T. 1975. Two European Images of Non-European Rule. In Anthropology and the Colonial Encounter, Ithaca, pp. 71-100.

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michael Rádl (21.03.2016)

Alespoň nadpoloviční aktivní účast na přednáškách a závěrečný test z probrané látky a povinné četby. Alternativně lze (po předchozí domluvě) napsat místo testu esej na jedno z probíraných témat v rozsahu cca 6-10 ns.

Termín testu: poslední hodina před zkouškovým obdobím nebo první pondělí na začátku zkouškového období (bude upřesněno).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK