|
|
|
||
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
|
|
||
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
Seminář sleduje posun od tradiční kunsthistorie k sémioticky orientovaným "vizuálním studiím", z nichž metodologicky vychází. Pojímá obraz jako "diskurz", přihlíží k jeho znakové povaze a sociálním vazbám určujícím jeho vznik, cirkulaci a recepci. Zvláštní důraz bude kladen na "revoluční zvraty" v dějinách zobrazování (přechod od středověkého obrazového systému k renesančnímu, rozklad renesančního systému v moderním umění, přechod od analogových obrazů k digitálním...) a zkoumání vztahů mezi tradičními, mechanickými a elektronickými způsoby zobrazování. Účast na semináři předpokládá základní orientaci v dějinách umění a schopnost pracovat s cizojazyčnou (přinejmenším anglickou) literaturou. Literatura: Základní literatura: Benjamin, W.: "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti", in: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, s. 17-47 Bryson, N.: Vision and Painting, London 1983 Gombrich, E.: Umění a iluze, Praha 1985 Kesner, L.: "Úvod: Teorie, vizuální zobrazení a dějiny umění", in: Kesner, L. (ed.): Vizuální teorie, Jinočany: H&H 1997, s. 9-45 Mitchell, W. J. T.: "What is an Image?", in: Mitchell, W. J. T.: Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago 1986, s. 7-46 Sontag, S.: O fotografii, Brno 2002 Uspenskij, B.: "Příspěvek ke studiu jazyka středověkého malířství", in: Žegin, L. F.: Jazyk malířského díla, Praha 1980, s. 9-31 Další doporučená literatura: Bakoš, J.: Štyri trasy metodológie dejín umenia, Bratislava 2000 Baudrillard, J.: Simulacres et simulation, Paris 1981 Belting, H.: Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, Mnichov 1991 Buck-Morss, S.: The Dialectics of Seeing, Cambridge 1989 Camille, M.: Image on the Edge, London 1992 Crary, J.: Techniques of the Observer, Cambridge 1996; Suspension of Perception, Cambridge 2001 Elkins, J.:The Domain of Images, Chicago 2000 Foster, H.: The Return of the Real, Cambridge 1996 Gombrich, E.: The Uses of Images, London 1999 Goodman, N.: Languages of Art, Indianopolis 1976 Huyghe, R.: Řeč obrazů, Praha 1973 Jay, M.: Downcast Eyes, Berkeley 1994 Kesner, L. (ed.): Vizuální teorie, Jinočany: H&H 1997 Marin, L.; Études sémiologiques, Paris 1971 Merleau-Ponty, M.: Oko a duch a jiné eseje, Praha 1971 Mitchell, W. J. T.: Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago 1986; Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago 1994 Panofsky, E.: Die Perspektive als "symbolische Form", Leipzig - Berlin 1927; Význam ve výtvarném umění, Praha 1981 Pospiszyl, T. (ed.): Před obrazem, Praha 1998 Shapiro, M.: "On Some Problems in the Semiotics of Visual Art: Field and Vehicle in Image-Signs", Semiotica I, 3, 1969; Words and Pictures, Hague 1973 Steiner, W. (ed.): Image and Code, Michigan 1981 Vančát, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Praha 2000 Vašíček, Z.: Obrazy (minulosti), Praha 1996 Vernant, J.-P.: "Naissance d'images", Religions, histoires, raisons, Paris 1979 Virilio, P.: La machine de vision, Paris 1988 Žegin, L. F.: Jazyk malířského díla. Konvencionální povaha umění minulosti, Praha 1980 |