PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Archeologie virtuální reality - YC014EE10
Anglický název: The Archaeology of Virtual Reality
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2003
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Staré označení: C014EE10I
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
Cílem semináře je představit hlavní etapy dějin obrazu a uvažování o něm. Předmětem zde nejsou dějiny výtvarného umění, nýbrž obecněji dějiny zobrazování či vizuální komunikace.
Sylabus
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)

Seminář sleduje posun od tradiční kunsthistorie k sémioticky orientovaným "vizuálním studiím", z nichž metodologicky vychází. Pojímá obraz jako "diskurz", přihlíží k jeho znakové povaze a sociálním vazbám určujícím jeho vznik, cirkulaci a recepci.

Zvláštní důraz bude kladen na "revoluční zvraty" v dějinách zobrazování (přechod od středověkého obrazového systému k renesančnímu, rozklad renesančního systému v moderním umění, přechod od analogových obrazů k digitálním...) a zkoumání vztahů mezi tradičními, mechanickými a elektronickými způsoby zobrazování.

Účast na semináři předpokládá základní orientaci v dějinách umění a schopnost pracovat s cizojazyčnou (přinejmenším anglickou) literaturou.

Literatura:

Základní literatura:

Benjamin, W.: "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti", in: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, s. 17-47

Bryson, N.: Vision and Painting, London 1983

Gombrich, E.: Umění a iluze, Praha 1985

Kesner, L.: "Úvod: Teorie, vizuální zobrazení a dějiny umění", in: Kesner, L. (ed.): Vizuální teorie, Jinočany: H&H 1997, s. 9-45

Mitchell, W. J. T.: "What is an Image?", in: Mitchell, W. J. T.: Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago 1986, s. 7-46

Sontag, S.: O fotografii, Brno 2002

Uspenskij, B.: "Příspěvek ke studiu jazyka středověkého malířství", in: Žegin, L. F.: Jazyk malířského díla, Praha 1980, s. 9-31

Další doporučená literatura:

Bakoš, J.: Štyri trasy metodológie dejín umenia, Bratislava 2000

Baudrillard, J.: Simulacres et simulation, Paris 1981

Belting, H.: Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, Mnichov 1991

Buck-Morss, S.: The Dialectics of Seeing, Cambridge 1989

Camille, M.: Image on the Edge, London 1992

Crary, J.: Techniques of the Observer, Cambridge 1996; Suspension of Perception, Cambridge 2001

Elkins, J.:The Domain of Images, Chicago 2000

Foster, H.: The Return of the Real, Cambridge 1996

Gombrich, E.: The Uses of Images, London 1999

Goodman, N.: Languages of Art, Indianopolis 1976

Huyghe, R.: Řeč obrazů, Praha 1973

Jay, M.: Downcast Eyes, Berkeley 1994

Kesner, L. (ed.): Vizuální teorie, Jinočany: H&H 1997

Marin, L.; Études sémiologiques, Paris 1971

Merleau-Ponty, M.: Oko a duch a jiné eseje, Praha 1971

Mitchell, W. J. T.: Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago 1986; Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago 1994

Panofsky, E.: Die Perspektive als "symbolische Form", Leipzig - Berlin 1927; Význam ve výtvarném umění, Praha 1981

Pospiszyl, T. (ed.): Před obrazem, Praha 1998

Shapiro, M.: "On Some Problems in the Semiotics of Visual Art: Field and Vehicle in Image-Signs", Semiotica I, 3, 1969; Words and Pictures, Hague 1973

Steiner, W. (ed.): Image and Code, Michigan 1981

Vančát, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Praha 2000

Vašíček, Z.: Obrazy (minulosti), Praha 1996

Vernant, J.-P.: "Naissance d'images", Religions, histoires, raisons, Paris 1979

Virilio, P.: La machine de vision, Paris 1988

Žegin, L. F.: Jazyk malířského díla. Konvencionální povaha umění minulosti, Praha 1980

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK