PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Sustainability - YBQ005
Anglický název: Introduction to Sustainability
Zajišťuje: Program SHV - Kvalifikační modul (24-QM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 60 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Úroveň:  
Další informace: http://mosur.czp.cuni.cz/ispos/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D.
Andrew George Barton
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)
Kurz je součástí programu „Globalizace versus udržitelný rozvoj regionu“, který se skládá ze tří e-learningových modulů a je zakončen letní školou. Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen). Modul Introduction to Sustainability má představit koncept trvale udržitelného rozvoje ve vztahu k procesu globalizace (globální změny, hlavní ekologické problémy různých přístupů ke globalizaci, principy udržitelného rozvoje). V této souvislosti studenti získají kompetence nezbytné k analýze a pochopení problémů udržitelnosti, osvojí si schopnost aktivně pracovat na jejich řešení. Rozvinou schopnost komunikace v anglickém jazyce a zvládat virtuální prostředí, naučí se kriticky myslet a diskutovat o získaných poznatcích se svými kolegy. Modul se bude věnovat historii a hlavním výzvám udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní environmentální problémy, hlavní sociální problémy, globalizace); principů trvale udržitelného rozvoje. Poskytne základní přehled o „sustainability science“; jeho část bude věnována diskuzím studentů o tématech udržitelnosti, která je zajímají. Jazykem výuky formou e-learningu je angličtina.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (18.06.2012)

Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům teoreticky založené pochopení konceptu udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní ekologické problémy různých přístupů ke globalizaci, principy udržitelného rozvoje, udržitelnost v České republice, Německu a Evropě), a rozvinout jejich schopnost komunikace v anglickém jazyce a zvládat virtuální prostředí, naučit je kriticky myslet a diskutovat o získaných poznatcích se svými kolegy.

Metody výuky
Poslední úprava: Andrew George Barton (31.08.2011)

Zápočet student získá za splnění úkolů.

Vyučující: Simon Burandt

Trvání: 4.10.2011 - 26.10.2011; v prvním týdnu bude veden dialog se studenty týkající se jejich zájmu o všechny součásti programu.

Sylabus -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)

* Cyklus Životní prostředí a globalizace v interdisciplinárním pohledu

Spolupořádá Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg. Celý program sestává z následijících modulů:

Modul 1: Introduction to Sustainability 2 kredity ZS
Modul 2: Globalization and Sustainable Development 2 kredity LS
Modul 3: Regional Sustainability Case Studies 3 kredity LS
Modul 4: Letní škola 3 kredity LS 10 dní v září 2013

Celý cyklus tak obsahuje tři e-learningové moduly - Introduction to Sustainability je prvním z nich - a je zakončen mezinárodní letní školou, k účasti na níž absolvování předchozích modulů opravňuje. Jazykem výuky je angličtina. Všechny moduly dohromady vytvářejí efektivní výukové prostředí pro mezinárodní a interdisciplinární vzdělávání pro udržitelný rozvoj - předpokládá se účast minimálně 15 českých a 15 zahraničních studentů, kteří budou po celou dobu společně komunikovat a pracovat.
Cílem programu je představit holistický koncept trvale udržitelného rozvoje ve vztahu k procesu globalizace a podpořit jej příslušnými metodologickými nástroji pro praxi a samostatný výzkum této problematiky. V souvislosti s tím studenti získají kompetence nezbytné k analýze a pochopení problémů udržitelnosti, osvojí si schopnost aktivně pracovat na jejich řešení.
Forma vzdělávání zahrnuje problémově orientovanou týmovou práci, a to s využitím virtuálních složek a informačních a komunikačních technologií. Toto zvláštní vzdělávací prostředí umožňuje přistupovat k učení konstruktivisticky; využití softwarových aplikací (Web 2.0 jako je wiki) představuje nový přístup k procesu učení a vytváří vynikající podmínky pro týmovou spolupráci a praktické využití znalostí pro udržitelný rozvoj.
Dvousemestrální studijní program skládající se z 3 e-learningových modulů bude zakončen letní školou, kde se všichni studenti fyzicky potkají a budou spolupracovat na reálných problémech v místě konání (proběhne v oblasti Krušných hor).

* Modul 1: Introduction to Sustainability
Trvání modulu: 11.10.2011 - 26.10.2011

* Výuka zahrnuje tyto okruhy:
Teoretický základ pochopení konceptu udržitelného rozvoje
Získání kompetencí nutných ke komunikaci v anglickém jazyce
Aplikace a kritická diskuse o nových poznatcích

* Obsah:
Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům teoreticky založené pochopení konceptu udržitelného rozvoje. Aspekty udržitelného rozvoje probírané v modulu:
- Historie udržitelného rozvoje, od počátků až podnes
- Výzvy udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní environmentální problémy, hlavní sociální problémy, globalizace)
- Principy trvale udržitelného rozvoje
- Udržitelnost v České republice, Německu a Evropě

* Sylabus (podrobně viz anglický popis):
1. Týden 1
Úvod do problematiky udržitelnosti, úvodní kroky ve virtuálním prostředí
2. Týden 2-3
Výzvy současného světa, historie udržitelného rozvoje
3. Týden 3-4
Teoretické principy udržitelného rozvoje
4. Týden 5-6
Udržitelný rozvoj v České republice, Německu a Evropě
1. Týden 6-7
Shrnutí a reflexe

* Literatura:
Veškeré zdroje nezbytné ke studiu jsou dostupné online.

Resources of the course, Retrieved June 22, 2010, from http://www.vcse.eu/moodle/

Dam-Mieras, Rietje van (2002): Sustainable development: the interdependence of different domains. in: Dam-Mieras, Rietje van; Michelsen, Gerd; Winkelmann, Hans-Peter: COPERNICS in Lüneburg, p.19-32.

World in Transition. The Research Challenge. (1996) Report of the German Advisory Council on Global Change (WBGU). Annual Report.

UN Department of Economic and Soc

Clark, W. C., Crutzen, P. J., & Schellnhuber, H. J. (2004). Science for global sustainability. Earth system analysis for sustainability, 1-28.

Diniz-Filho, J. A., & Bini, L. M. (2008). Macroecology, global change and the shadow of forgotten ancestors. Global Ecology and Biogeography, 17(1), 11-17.

Hirsch Hadorn, G., Bradley, D., Pohl, C., Rist, S., & Wiesmann, U. (2006). Implications of transdisciplinarity for sustainability research. Ecological Economics, 60(1), 119-128.

Kates, R., Clark, W., Corell, R., Hall, J. M., Jaeger, C. C., Lowe, I., McCarthy, J. J., et al. (n.d.). Sustainability science.

Parris, T. M., & Kates, R. W. (2003). Characterizing and Measuring Sustainable Development. Annual Review of environment and resources, 28(1), 559-586.

Taylor, P. J., & Buttel, F. H. (1992). How do we know we have global environmental problems? Science and the globalization of environmental discourse. Geoforum, 23(3), 405-416.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)

Předpokládá se dobrá znalost anglického jazyka a dále pak následné absolvování ostatních modulů programu (YBQ006 Globalization and Sustainable Development, YBQ007 Global and Regional Sustainability: Case Study Analysis , YBQ008 Summer School within the Interdisciplinary Study Programme on Sustainability and Globalisation). Kurz nevyžaduje předchozí znalosti.


Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK