Kurz je součástí programu „Globalizace versus udržitelný rozvoj regionu“, který se skládá ze tří e-learningových
modulů a je zakončen letní školou. Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se
hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen).
Modul Introduction to Sustainability má představit koncept trvale udržitelného rozvoje ve vztahu k procesu
globalizace (globální změny, hlavní ekologické problémy různých přístupů ke globalizaci, principy udržitelného
rozvoje). V této souvislosti studenti získají kompetence nezbytné k analýze a pochopení problémů udržitelnosti,
osvojí si schopnost aktivně pracovat na jejich řešení. Rozvinou schopnost komunikace v anglickém jazyce a
zvládat virtuální prostředí, naučí se kriticky myslet a diskutovat o získaných poznatcích se svými kolegy. Modul se
bude věnovat historii a hlavním výzvám udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní environmentální problémy,
hlavní sociální problémy, globalizace); principů trvale udržitelného rozvoje. Poskytne základní přehled o
„sustainability science“; jeho část bude věnována diskuzím studentů o tématech udržitelnosti, která je zajímají.
Jazykem výuky formou e-learningu je angličtina.
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)
This course is a part of the "Interdisciplinary Study Program on Sustainability and Globalisation" run by the Charles
University Environment Center and the Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana
University Lüneburg (see www.czp.cuni.cz/ispos).
The course will introduce a holistic concept of sustainable development in relation to globalisation processes
(global change, core ecological problems, core social problems, the history of sustainable development,
challenges of sustainable development), and support this concept with the relevant methodology and practical
tools needed for practical action. In this regard, students will acquire competences to analyse and understand
sustainability problems and work actively on solutions to modify and shape the future of the society we live in via
active problem-oriented team work. The course will provide basic overview of sustainability science; its part will be
devoted to a discussion on students' themes of interest. The e-learning course will be taught in English.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (18.06.2012)
Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům teoreticky založené pochopení konceptu udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní ekologické problémy různých přístupů ke globalizaci, principy udržitelného rozvoje, udržitelnost v České republice, Německu a Evropě), a rozvinout jejich schopnost komunikace v anglickém jazyce a zvládat virtuální prostředí, naučit je kriticky myslet a diskutovat o získaných poznatcích se svými kolegy.
Metody výuky
Poslední úprava: Andrew George Barton (31.08.2011)
Zápočet student získá za splnění úkolů.
Vyučující: Simon Burandt
Trvání: 4.10.2011 - 26.10.2011; v prvním týdnu bude veden dialog se studenty týkající se jejich zájmu o všechny součásti programu.
Sylabus -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)
* Cyklus Životní prostředí a globalizace v interdisciplinárním pohledu
Spolupořádá Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg. Celý program sestává z následijících modulů:
Modul 1: Introduction to Sustainability 2 kredity ZS Modul 2: Globalization and Sustainable Development 2 kredity LS Modul 3: Regional Sustainability Case Studies 3 kredity LS Modul 4: Letní škola 3 kredity LS 10 dní v září 2013
Celý cyklus tak obsahuje tři e-learningové moduly - Introduction to Sustainability je prvním z nich - a je zakončen mezinárodní letní školou, k účasti na níž absolvování předchozích modulů opravňuje. Jazykem výuky je angličtina. Všechny moduly dohromady vytvářejí efektivní výukové prostředí pro mezinárodní a interdisciplinární vzdělávání pro udržitelný rozvoj - předpokládá se účast minimálně 15 českých a 15 zahraničních studentů, kteří budou po celou dobu společně komunikovat a pracovat. Cílem programu je představit holistický koncept trvale udržitelného rozvoje ve vztahu k procesu globalizace a podpořit jej příslušnými metodologickými nástroji pro praxi a samostatný výzkum této problematiky. V souvislosti s tím studenti získají kompetence nezbytné k analýze a pochopení problémů udržitelnosti, osvojí si schopnost aktivně pracovat na jejich řešení. Forma vzdělávání zahrnuje problémově orientovanou týmovou práci, a to s využitím virtuálních složek a informačních a komunikačních technologií. Toto zvláštní vzdělávací prostředí umožňuje přistupovat k učení konstruktivisticky; využití softwarových aplikací (Web 2.0 jako je wiki) představuje nový přístup k procesu učení a vytváří vynikající podmínky pro týmovou spolupráci a praktické využití znalostí pro udržitelný rozvoj. Dvousemestrální studijní program skládající se z 3 e-learningových modulů bude zakončen letní školou, kde se všichni studenti fyzicky potkají a budou spolupracovat na reálných problémech v místě konání (proběhne v oblasti Krušných hor).
* Modul 1: Introduction to Sustainability Trvání modulu: 11.10.2011 - 26.10.2011
* Výuka zahrnuje tyto okruhy: Teoretický základ pochopení konceptu udržitelného rozvoje Získání kompetencí nutných ke komunikaci v anglickém jazyce Aplikace a kritická diskuse o nových poznatcích
* Obsah: Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům teoreticky založené pochopení konceptu udržitelného rozvoje. Aspekty udržitelného rozvoje probírané v modulu: - Historie udržitelného rozvoje, od počátků až podnes - Výzvy udržitelného rozvoje (globální změny, hlavní environmentální problémy, hlavní sociální problémy, globalizace) - Principy trvale udržitelného rozvoje - Udržitelnost v České republice, Německu a Evropě
* Sylabus (podrobně viz anglický popis): 1. Týden 1 Úvod do problematiky udržitelnosti, úvodní kroky ve virtuálním prostředí 2. Týden 2-3 Výzvy současného světa, historie udržitelného rozvoje 3. Týden 3-4 Teoretické principy udržitelného rozvoje 4. Týden 5-6 Udržitelný rozvoj v České republice, Německu a Evropě 1. Týden 6-7 Shrnutí a reflexe
* Literatura: Veškeré zdroje nezbytné ke studiu jsou dostupné online.
Dam-Mieras, Rietje van (2002): Sustainable development: the interdependence of different domains. in: Dam-Mieras, Rietje van; Michelsen, Gerd; Winkelmann, Hans-Peter: COPERNICS in Lüneburg, p.19-32.
World in Transition. The Research Challenge. (1996) Report of the German Advisory Council on Global Change (WBGU). Annual Report.
UN Department of Economic and Soc
Clark, W. C., Crutzen, P. J., & Schellnhuber, H. J. (2004). Science for global sustainability. Earth system analysis for sustainability, 1-28.
Diniz-Filho, J. A., & Bini, L. M. (2008). Macroecology, global change and the shadow of forgotten ancestors. Global Ecology and Biogeography, 17(1), 11-17.
Hirsch Hadorn, G., Bradley, D., Pohl, C., Rist, S., & Wiesmann, U. (2006). Implications of transdisciplinarity for sustainability research. Ecological Economics, 60(1), 119-128.
Kates, R., Clark, W., Corell, R., Hall, J. M., Jaeger, C. C., Lowe, I., McCarthy, J. J., et al. (n.d.). Sustainability science.
Parris, T. M., & Kates, R. W. (2003). Characterizing and Measuring Sustainable Development. Annual Review of environment and resources, 28(1), 559-586.
Taylor, P. J., & Buttel, F. H. (1992). How do we know we have global environmental problems? Science and the globalization of environmental discourse. Geoforum, 23(3), 405-416.
Poslední úprava: RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D. (19.10.2012)
* Sustainability and Globalisation Co-organized by the Charles University Environment Centre and the Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg. The "Interdisciplinary Study Program on Sustainability and Globalisation" contains three e-learning modules and one Summer School. All modules go "hand-in-hand" to create an effective learning environment for international and interdisciplinary learning for sustainable development. The form of learning includes cross-border collaboration to enhance intercultural understanding and the exchange of knowledge, and thus consists (in 3 modules) of virtual components and an ICT supported learning environment. The special learning settings used follow the paradigm of situated and constructivist learning; the use of certain web 2.0 applications represent an innovative approach to the learning process and will provide an excellent environment for team collaboration and knowledge management for education for sustainable development (ESD). The two semester study program consisting of e-learning 3 modules will be rounded off by a (non-mandatory) Summer School where all the students will learn collaboratively through practical examples (held in the Ore Mountains - Erzgebirge - Krušné hory area).
Module 1: Introduction to Sustainability: - Theoretically-founded understanding of SD - English language competencies - Application & critical discussion of new knowledge
Module 2: Globalisation and Sustainable Development:
- Reflecting various approaches to globalization, its opportunities and risks - Critical thinking, integration of diverse information - Research and knowledge management skills - case study methodology
Module 3: Regional Sustainability Case Studies: - Identification of complex interrelations in human-environmental systems - Heuristic of complexity reduction - Integration of trans- and interdisciplinary knowledge
Module 4: Summer School: - Application of knowledge, methods & competencies in a contemporary case study - International and interdisciplinary collaboration - Transdisciplinary research and project management methods
* Module 1: Introduction to Sustainability * Introduction Sustainability is a term that is used in many different contexts nowadays. Since the World Environmental Conference 1992 in Rio de Janeiro and the local agenda 21, "sustainable development" has become a broadly known term and is used in the mission statements of governments, NGOs, economic enterprises, etc. But understanding and interpretation of "sustainability" differs in most contexts and the core meaning of sustainability remains unknown to the majority of people. In this module, we look into the theoretical background, history and development of "sustainable development" and study the various challenges that it poses.
* Goals -content: The aim of this course is to give students a theoretically based understanding of the concept of sustainable development. Students will therefore elaborate on different aspects of sustainable development during the module History of sustainable development, from its inception to the present day Challenges of sustainable development (global change, core ecological problems, core social problems, globalisation) Theoretical background and foundation of sustainable development Sustainability in the Czech Republic, Germany and Europe
* Goals-competences: The course combines individual self-learning with the application of new knowledge in group discussions that supports active participation in working groups for collaborative learning. As it is the first module of three eLearning units, elements of acquainting oneself with the online learning environment are also integrated. The course is structured so that individual self-learning concludes with a group or plenum task. The course is aimed at fostering the acquisition of competencies Social and self competences o international and interdisciplinary collaboration o English language competencies o Expressing one's own thoughts and respecting different perspectives o application and critical discussion of new knowledge o reaching consensus Methodological competences o using an eLearning platform, how to discuss issues online Professional competences o knowledge about the scientific, theoretical and historical background of sustainable development o developing one's own understanding of the concept of SD
* Stages of the Seminar: - part 1 Introduction in the Learning Environment, Introduction to sustainable development, Week 1 / Workload : 12h getting acquainted with all the features and functions available in the learning space introducing yourself to all participants and getting to know the others reflection and presentation of your expectations in this seminar Type of Work: Individual
- part 2 SD and its challenges, History of sustainable development Week 2-3 / Workload : 20h Introduction to and understanding of the concept of sustainable development Introduction to the Syndrome Concept Reflection and discussion of learning results (in Tandems) Type of Work: Individual, Plenum, Tandems
- part 3 Theoretical background to sustainable development Week 3-4/ Workload : 20h Reading Self-assessment Discussion Type of Work: Individual, Groups, Plenum
- part 4 Sustainable Development in the Czech Republic, Germany and Europe Week 5-6 / Workload : 20h Reading Investigation and presentation of results Discussion Type of Work: Individual and Group
- part 5 Summary and Reflection Week 6 -7/ Workload : 18h Final discussion and writing of a final statement, (Expression of one's own understanding of SD (especially in relation to your country), and a common definition by all course members) Reflection on learning progress and the seminar Type of Work: Individual, Group and Tandems
* Assigment: active participation during the stages. Results of self-assessment - (passed) Quality of final statement
* Literature:
* All resources will be available online: Course resources , retrieved June 22, 2010, from http://www.vcse.eu/moodle/
Dam-Mieras, Rietje van (2002): Sustainable development: the interdependence of different domains. in: Dam-Mieras, Rietje van; Michelsen, Gerd;
Winkelmann, Hans-Peter: COPERNICS in Lüneburg, p.19-32.
World in Transition. The Research Challenge. (1996) Report of the German Advisory Council on Global Change (WBGU). Annual Report.
* Optional literature: Asner, G. P., Elmore, A. J., Olander, L. P., Martin, R. E., & Harris, A. T. (2004). Grazing systems, ecosystem responses, and global change.
Clark, W. C., Crutzen, P. J., & Schellnhuber, H. J. (2004). Science for global sustainability. Earth system analysis for sustainability, 1-28.
Diniz-Filho, J. A., & Bini, L. M. (2008). Macroecology, global change and the shadow of forgotten ancestors. Global Ecology and Biogeography, 17(1), 11-17.
Hirsch Hadorn, G., Bradley, D., Pohl, C., Rist, S., & Wiesmann, U. (2006). Implications of transdisciplinarity for sustainability research. Ecological Economics, 60(1), 119-128.
Kates, R., Clark, W., Corell, R., Hall, J. M., Jaeger, C. C., Lowe, I., McCarthy, J. J., et al. (n.d.). Sustainability science.
Parris, T. M., & Kates, R. W. (2003). Characterizing and Measuring Sustainable Development. Annual Review of environment and resources, 28(1), 559-586.
Taylor, P. J., & Buttel, F. H. (1992). How do we know we have global environmental problems? Science and the globalization of environmental discourse. Geoforum, 23(3), 405-416.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.06.2013)
Předpokládá se dobrá znalost anglického jazyka a dále pak následné absolvování ostatních modulů programu (YBQ006 Globalization and Sustainable Development, YBQ007 Global and Regional Sustainability: Case Study Analysis , YBQ008 Summer School within the Interdisciplinary Study Programme on Sustainability and Globalisation). Kurz nevyžaduje předchozí znalosti.
Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen).
Poslední úprava: Andrew George Barton (31.08.2011)
Registration in the other modules of the study programme after completion of the first module is expected (YBQ006 Globalization and Sustainable Development, YBQ007 Syndromes of Global Change, YBQ008 Summer School within the Interdisciplinary Study Programme on Sustainability and Globalisation).