|
|
|
||
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
|
|
||
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
Tematické okruhy: 1. Vymezení žánru vědeckofantastické literatury. Postupy, metody, vyjadřovací prostředky. K čemu slouží fantastický vynález (fantastická rekvizita). Sci-fi dílo jako model. Podíl reálného a podíl neexistujícího. 2. Sci-fi jako reflexe stavu společnosti, představ o možné budoucnosti, možném dalším vývoji. Také, na základě rozboru předchozích literárních děl, možnost objasnění toho, o čem snily a po čem toužily minulé generace. 3. Předchůdci sci-fi I. Fantastický cestopis a utopicko-filosofický traktát. 4. Předchůdci sci-fi II. Utopicko-filosofický traktát (pokr.) Anglický gotický román. 5. Mary W. Shelleyová: Frankenstein - první autentická sci-fi? Okolnosti vzniku díla. Romantismus vs. osvícenství. Vědecký pokrok jako zdroj problémů pro jednotlivce i společnost. 6. E. A. Poe. Umění mystifikace, vzájemné prolínání reálných situací, osob, událostí a fantasmat. 7. J. Verne - "verneovka" jako produkt jistého náhledu na literaturu (vliv J. P. Etzela) a také na roli vědy a techniky v životě člověka a společnosti. Tzv. "verneovská" linie ve sci-fi a její charakteristiky. Vědecký optimismus vs. vědecký pesimismus. 8. H. G. Wells I. Sociální utopie a vliv fabiánského socialismu a darwinismu. 9. H. G. Wells II. Vytváření a konstituování nových témat cestování v čase, meziplanetární války, apod. Sci-fi rekvizita pouze jako odstartování či pozadí pro vyjádření se ke stavu společnosti a jejím možnostem. 10. Sci-fi na přelomu 19.-20. století - autoři němečtí, francouzští, polští aj. 11. Ruská a sovětská sci-fi I. Tématické, výrazové, autorské specifiky. Podíl autorů z tzv. mainstreamu (Puškin, Lermontov, Gogol). Filosofická koncepce a sci-fi A. A. Bogdanov. 12. Ruská a sovětská sci-fi II. A. N. Tolstoj, A. R. Běljajev. Ideologie, politický režim a sci-fi - epocha krajní meze. |