PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Umění a věda - YBK004
Anglický název: Art and Science
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (29.06.2009)
Vztah umění a vědy je poměrně komplikovaná problematika už vzhledem k nejednoznačným definicím těchto oblastí. Kdy a kde se setkáváme s pojmem věda a pojmem umění? V evropském kontextu byly tyto oblasti přesněji definovány až v novověku (od renesance dál). Dříve se však koncept či diskurz vědy a umění vyskytuje v jakémsi zárodečném či rozostřeném stádiu a později se tento koncept velmi proměňuje, posouvá a různí v odlišných jazykových či kulturních kontextech. S určitou kategorizací disciplín poznání se setkáváme už v antice (třeba u Aristotela), i když se samozřejmě nejedná o vědy v dnešním slova smyslu. Na umění byly občas aplikovány stejné parametry jako na exaktní poznání - třeba model pokroku, zdokonalování atd. Určité nástroje či prostředky užívané při konstrukci obrazů nejrůznější povahy byly mnohdy komparovány s vybavením jiných oborů poznání a tvorby. Vědecký diskurz stál u základů renesanční nobilitace uměleckých oborů. Koncept umění jakožto autonomní aktivity víceméně duchovní povahy navazoval na starší představy o poznání a na starší hierarchizaci lidských činností. Až do současných "nových médií" se setkáváme se vzájemným ovlivňováním umělecké a vědecké práce.
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Kristýna Brunclíková (23.02.2009)



Témata
přednášek




 1)
Člověk (tělo, fyziognomie, exprese, anatomie, kánon, proporce atd.; exkurze -
Hrdličkovo muzeum člověka)



2)
Kosmos (prostor, mapa, geografie, model, astrologie, perspektiva, camera
obscura atd.; exkurze - Planetárium a Maroldovo panorama)



3)
Věc (detail, sbírka, kuriozita, fragment, dalekohled a mikroskop atd.; exkurze
- Národní muzeum)



4)
Iluze ( projekce, pohyb, světlo, čas, kinetismus, magie, zázrak, laterna
magica, film, virtualita atd.; exkurze - Příběh Pražského Hradu či dočasná
výstava)

Doporučená literatura

A. Koyré: Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru
M. Filipová: Možnosti vizuálních studií
Časopis Teorie vědy
P. Hanáková: Výzva perspektivy
J. Derrida: Tradice vědy a skrývání smyslu
M. Kemp: The Science of Art
E.H. Gombrich: Umění a iluze

Požadavky k atestaci

1)   Stručná písemná esej (3-5 normostran), která aplikuje probíranou problematiku na konkrétní příklad (obraz, fotografii, film, reklamu atd.). Možno i formou rozšířených popisek k obrazových ukázkám - text tedy nemusí být souvislý.
2)   Krátká prezentace ve škole (15-30 min: mluvený referát či natočený krátký "dokument"). Buď reflexe doporučené literatury či mluvená "obrazová esej" vztahující se k probíraným tématům.
3)   Účast v "komisích". K referátům a písemnostem kolegů se budou vyjadřovat vždy tři studenti/tky, kteří příspěvek zhodnotí, navrhnou úpravy a vylepšení a stručně charakterizují vlastní postoj k dané problematice.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK