PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Identita, mnohost a různost - YBF088
Anglický název: Identity, Plurality and Diversity
Zajišťuje: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (08.09.2010)
Seminář k Platónovu dialogu Parmenidés, zaměřený jednak na seznámení s dialektikou Platónových dialogů a jednak na otevření otázek vztahu logos a jsoucna.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (08.09.2010)

Atestační požadavky:

 

1) Pravidelná účast v hodinách.

2) Plnění zadané práce v hodinách (zadané ústní referáty, resumé a interpretace) a aktivní účast v diskusi.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D. (04.10.2010)

1) Základní charakteristika dialogu Parmenidés (základní témata, struktura, tradiční řazení, interpretační problematičnost).

2) Evokace základního předpokládaného kontextu:

- Parmenidés

- Zénón

- Hérakleitos

3) Předestření základních Platónových pojmů potřebných k četbě:

- Idea (formulace otázky po ideji něčeho, aspekty epistemologické a ontologické, víceznačnost a jednota problému ideje).

- Dialektika Platónových dialogů

4) Vlastní četba a interpretace dialogu Parmenidés

Výchozí klíč k prvoplánovému porozumění problematiky dialogu převezmeme z explicitního pokynu v dialogu, čili že jde o příklady cvičení v dialektice (Parm. 135d). Předně je tedy zapotřebí následovat tuto cestu a příklady v dialektice zvládat.

Přitom jsme ovšem v následování rozmluvy vedeni od jednoho paradoxu k druhému. Zároveň ovšem každá dílčí teze v sobě nese nárok na to, že se v ní "o něčem" vypovídá. Tento hermeneutický předpoklad před nás staví řadu otázek. Předně otázky po tom, jak a na jaké zkušenostní rovině se děje setkávání s tím, "o čem" se předpokládá, že se o tom vypovídá. S tím ovšem také souvisí otázka, jak to že LOGOS ve vypovídání o něčem, k čemu se váže, může v rámci svých logických pravidel zacházet do aporií a bloudit v protikladných určeních. V jakém vztahu je tedy LOGOS k tomu, co je pro/ve vypovídání nějak původně zjevné (jsoucí) a co se děje s tímto původně zjevným v řečové výpovědi?

Tyto apod. otázky pak umožňují rozumět dialogu Parmenidés nejen jako cvičení v dialektice, ale i jako možnému svéráznému předvedení problémů v tematizaci vztahu poznání a jsoucna, jak na to explicitně upozorňuje Platón např. v VII. listu a k čemu nás možná cvičení v dialektice má přivést.

Výchozí literatura v češtině:

Platón, Parmenidés, Praha: OIKOYMENH, 1996 (překl. F. Novotný).

nebo

Platón, Platónovy spisy. Svazek II., Praha: OIKOYMENH, 2003 (překl. F. Novotný).

Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha: Československá akademie věd, vybral a přeložil K. Svoboda.

Hérakleitos, Řeč o povaze bytí, Praha: Herrmann a synové, 1993, překlad a komentář Z. Kratochvíl a Š. Kosík.

 

Minimální sekundární literatura pro elementární vstup do problematiky:

L. Benyovszky, Úvod do filosofického myšlení, Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, zvl. §§ 9, 10, 13, 14, 15, 23, 24 a 35.

A. Graeser, Řecká filosofie klasického období, Praha: OIKOYMENH, 2000 (překl. M. Petříček), s. 163-269.

F. Karfík, Duše a svět: devět studií z antické filosofie, Praha: OIKOYMENH, 2007, kap. 1-5. s. 11-128.

J. Patočka, Platón, Přednášky z antické filosofie, Praha, SNP, 1991.

G. Reale, Platón. Pokus o novou interpretaci velkých Platónových dialogů ve světle nepsaných nauk, Praha: OIKOYMENH, 2005 (překl. M. Cajthaml).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK