PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Co je věda? - YBF075
Anglický název: What Is Science?
Zajišťuje: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Stanislav Komárek, Dr.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (21.04.2010)
Vědecké a mimovědecké reflexe živého světa včetně lidského, otázka paradigmatu, interpretace, jazyka, polárního myšlení, redukce, ekleziomorfní struktury jakožto nositelé nauk.Význam dějin vědy pro pochopení jednotlivých disciplín, přehled dějin vědy jako dějin změn paradigmatu, význam sociomorfních projekcí a ideologických a politických momentů.
Sylabus
Poslední úprava: BLACKMAMBA (19.01.2010)

Sylabus:

1.Pojem paradigmatu, T.S.Kuhn, A.Koestler, L.Fleck, vlastnosti paradigmatu a okolnosti jeho změny.

2.Vědecké a mimovědecké chápání světa a jejich specifika,myšlení v polárních protikladech a jeho úskalí.

3. Odhraničení přírodních věd oproti humanitním a vědy od filosofie, mýtu a beletrie.

4.Fenomén jazyka, lidská specifika v této oblasti, evoluce jazyků, vztah jazyka a smyslového vnímání.

5. Problém redukce a redukcionismu, jazyk a redukce, redukce šetrné a drastické, problém homologií.

6.Metafora a poezie, úloha metafory ve vědě a v poznávacím procesu vůbec.

7.Kauzalita a různé typy jejího chápání v jednotlivých obdobích vývoje novověké vědy.

8. Příběhovost a mýtus, historický a evoluční proces jako speciální typy příběhů.

9.Sociomorfní, biomorfní a technomorfní modelování, chápání světa skrze jejich prizmata.

10.Nauky a jejich nositelé, pojem ekleziomorfní struktury, jejich činnost v archaických i nových společnostech.

11. Psychologické kořeny ekleziomorfních struktur a jejich specifika,fenomén byrokratické správy paradigmatu.

12. Vztah humanitních a přírodovědných nauk, jednota i rivalita, praktické aspekty vztahu vědy k mimovědeckým způsobům uchopování světa, popularizace vědy, věda a žurnalismus.

Literatura:

Komárek S.(2008):Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie. Praha, Academia.

Komárek S.(2008): Příroda a kultura. Praha, Academia.

Kuhn T.(1997): Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikúmené.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK