PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tělo a význam: fenomén vlčích dětí v dobovém kontextu - YBF061
Anglický název: Body and Meaning
Zajišťuje: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (22.06.2010)
Cílem kursu je v širších filosofických kontextech prozkoumat zvláštní fenomén, jemuž se v myšlení zejména osmnáctého století dostalo značné pozornosti: tzv. "vlčí děti", tedy děti pohozené v lese, které se poté, co byly nalezeny, staly předmětem svérázných a mnohdy brutálních - a také téměř vždy neúspěšných - výchovných metod. První část kursu bude sestávat z četby a interpretace textů Diderotových (Dopis o hluchoněmých), Rousseauových (Rozprava o původu nerovnosti) a Condillacových (Pojednání o počitcích, Esej o původu lidského poznání), neboť zejména condillacovský sensualismus byl hlavním teoreticým východiskem takových výchovných pokusů (a zjevně i příčinou jejich neúčinnosti). Těžištěm kursu bude četba Itardovy zprávy o výchově divocha z Aveyronu z roku 1801. Závěrečná část kursu se bude věnovat případu Genie, tedy moderního "wild child" objeveného roku 1970. Tyto případy jsou mnohem víc než jen kuriozitou, neboť jejich status je paradigmatický (ukážeme, v jakém smyslu): v souvislosti s nimi se totiž nastoluje s novou silou otázka "co je člověk?", nemluvě o otázkách etiky a vztahu jazyka a tělesnosti, které se rovněž stanou předmětem našeho zájmu (vodítkem nám zde bude Foucaultovo pojetí biomoci a Derridův logocentrismus). Do našeho zorného pole se potom dostane něco, o čem lingvisté neradi slyší, totiž pudový základ jazyka a to, co idealistická verze filosofie interpretuje jako jeho "znečištění" tělem. Součástí kursu bude i projekce filmů "L' enfant sauvage" a "Mockingbird don´t sing".
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK