Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (02.03.2022)
V LS 2022 začínáme textem sociologa prof. Konopáska, který vyšel v příloze Salon ke dni 4.2.2021 (viz stud. opora) a také článkem historika dr. Rákosníka
(zde: https://www.novinky.cz/kultura/salon/clanek/esej-jakuba-rakosnika-hranice-mezi-vedou-a-politikou-sto-let-od-vydani-socialismu-ludwiga-von-misese-40388159),
který nám bude sloužit jako "populární úvod" do určitého způsobu přemýšlení, které může být pro některé poměrně
nekonformní.
Text bude sloužit jako určité rozvržené pole našich dalších úvah a práce. Navážeme novým textem od P. Bourdieua
a L. Wacquanta, An Invitation of Reflexive Sociology (1992), kde se zaměříme na vybrané části, které jsou důležité ve vztahu
k reflexivitě - osobnímu - sociálnímu - veřejnému - vědeckému. Text budeme společně číst, přemýšlet nad ním a učit se
s texty a jejich částmi dále pracovat.
Chtěl bych případné zájemce/zájemkyně o tento kurz prosil, aby úroveň jejich
angličtiny byla alespoň na B2, abychom se nemuseli zdržovat gramatickými základy, o které v tomto kurzu nejde.
Kurz je určen pro studenty a studentky primárně bakalářského studia. Uvítám samozřejmě rád i student(k)y studia distančního nebo kombinovaného.
Seminář seznamuje studenty se základními primárními i sekundárními sociologickými či obecně společenskými texty v angličtině a možnými způsoby jejich překladu a interpretace s tím, že se nedržíme striktní a formalistní struktury výkladu, ale jde nám především o rozměr myšlení i ve vztahu
o obecným věcem humanitním (veřejný prostor, role sociologie - vědců/produkce/vědění/atd.)
Důraz je kladen na otevřenou a kritickou diskusi čtených textů, a to nejen z hlediska jazykového, ale
především z hlediska společensky-vědního. Cílem kurzu je tedy nejen rozvoj jazykových kompetencí, ale také učit
se přijímat proti/argument, který se váže ke společné diskusi. Nástrojem je zde řeč.
Seminář vyžaduje přípravu s předkládanými texty, které jsou vždy studentům rozeslány na email společně s
připravenými základními otázkami. Očekávám od Vás pravidelnou práci, občasné odevzdání zadaných úkolů,
stejně jako jistou a zdravou aktivitu na seminářích. Nevím proč, ale právě z těchto důvodů očekávám na semináři
spíše menší počet studentů/studentek, kde ale můžeme mít jistotu, že půjde o "tavící kotlík" ideí.
Kurz může také sloužit jako jedna z možných příprav ke složení zkoušky OJAK či budoucí práce na překladech.
Je velmi žádoucí, aby kurz využili také zájemci o společenská témata (věda, metodologie, kritické myšlení, moc, teorie jako
způsob nazírání světa), která v budoucnu mohou dále rozvíjet v rámci magisterských programů – především
antropologie či sociologie, sekundárně pak v rámci např. studií občanské společnosti. A především jako činní a uvědomělí
občané společnosti, které se nenechají zastrašit vlastním nevěděním. Svět a sociální prostor je totiž mnohem komplikovanější,
než se nám celá řada lidí snaží tzv. namluvit ...
Seminář tedy předpokládá nejen zájem o jazyk, řeč, ale také o obecně sociologická témata.
Nejde zde jen o jakousi teoretickou rozpravu, která má své hluboké opodstatnění,
ale především jde také o kultivaci řeči, překladu a kritickou rozpravu nad
možnými perspektivami výkladu s následnou aspirací,
že Vám seminář vtiskne punc čehosi, co Vás již nepustí.
Skutečné vzdělání,
nikoliv technická kvalifikace znalostí s certifikátem "pravosti" ve formě "zápočtu/zkoušky/později diplomu, atd."
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (22.02.2021)
Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (22.01.2021)
Čtení a rozprava nad texty
Kritická a otevřená diskuse
Veďte v patrnosti vznik skupiny na FB "Dialog a text", kde ohlašuji tzv. Nocturnálie, setkávání online ve večerních hodinách. Náplní je obecná debata o textech, smyslu vzdělání,
mé/Vaše postřehy, dotazy, nejistoty, pochyby, atd. Cílem je Vás více přivést ke vzdělávání a kritickému tázání.
MS Teams a skupina "Dialog a text", na této platformě bude probíhat online výuka. Jsou zde uloženy i studijní materiály, které je nutné prostudovat než se přihlásíte do výuky.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (22.01.2021)
Počítá se průběžná aktivita a duchapřítomnost na seminářích, přípravy k textům, diskuse během výuky a upřímný zájem.
V průběhu semináře studenti a studentky zpracovávají vlastní prezentaci na předem vybrané téma. Mají povinnost prezentaci přednést před ostatními. Hodnocena je 5 body.
V průběhu výuky studentni a studentky získavají body, jejichž výše posléze slouží k finálnímu hodnocení u KZ.
Na závěr je nutné splnit buď písemný úkol s odesláním na mail nebo ústní krátkou rozpravu nad texty. Jde spíše o způsob rozvažování, než-li jakési klasické zkoušení ne/znalostí. Oceňuji schopnost nad problémem přemýšlet, zvažovat a kriticky se tázat.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (03.03.2022)
Poslední úprava: Mgr. Rostislav Gramskopf (25.09.2020)
Na svém semináři uvítám studenty a studentky s opravdovým zájmem o společenské dění, snahou pracovat na sobě a svých znalostech, se schopností kritického myšlení
a odvahou slušně a kultivovaně vystoupit před ostatními s vlastním názorem/pohledem či dílčí myšlenkou.
Předpokládám znalosti anglického jazyka alespoň na úrovni B1+ či lépe B2 především v oblasti reading skills.
Diskuse probíhají v českém jazyce.
Docházka na seminář je sledována a je jedním z požadavků pro udělení zápočtu. Toto nechť je bráno jako prvotní vstup. V nutných případech je možné ji nahradit
vypracovanou prací k danému textu po individuální domluvě. Mnohem více ocením duchapřítomnost, otevřenost a zájem.
Aktivita na semináři, průběžné písemné přípravy k zadaným textům a úkolům, samostatné studium materiálů.
Nutným předpokladem je zde i vybavenost technikou: PC/ntb, mikrofon. Vzhledem ke společenské situaci půjde bohužel o nutný komunikační prostředek.