PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika úpolů - PTUS375N
Anglický název: Didactics of combat sports
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 48 (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Holá
PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
PhDr. Adam Zdobinský
Neslučitelnost : PTUS375NK
Záměnnost : PTUS375NK
Je záměnnost pro: PTUS375NK
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (16.01.2023)
Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu Úpoly, který studenti absolvovali v 1. ročníku bakalářského studia. Předmět apeluje na využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP. Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně vulnerabilních jedinců). Předmět rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, případně pro další kondiční rozvoj cvičenců v jiných sportovních odvětvích, které pracují s kontaktní složkou pohybu (fotbal, házená, basketbal). Úpolové aktivity poskytují možnosti pro rozvoj rozvoj iniciativy a bojovnosti, ovládnutí strachu pro řešení kontaktních herních situací a zkvalitnění herního potenciálu hráčů. V nekontaktních sportovních odvětvích slouží jako možnost kompenzace či zpestření tréninkové rutiny. Studenti se v rámci předmětu významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí kariéru.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (07.03.2022)

Cílem je získat kompetenci k zařazování úpolových aktivit v rozdílných sportovních programech, zvláštní důraz je kladen na využití ve školní TV.

Po dokončení předmětu si student uvědomuje kondiční, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Student zná spektrum jednoduchých úpolových her a je schopen vymýšlet variace těchto cvičení v závislosti na vstupních podmínkách.

Student dokáže analyzovat strategické body určitých úpolových aktivit a upozornit na potenciální úskalí.

Student dokáže vytvořit adekvátní didaktickou řadu ke kýžené činnosti v závislosti na úrovni cvičenců a okolních podmínkách.

Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly v oblasti úpolových aktivit a navýšit tak atraktivitu programu pro heterogenní skupinu.

Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých spolužáků.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)

1) Vzhledem k probíhající praxi ve školách je přihlíženo k občasné absenci. V době didaktických výstupů je však docházka všech bezpodmínečná.

2) Průběžná spolupráce na platformě MS Teams.

3) Didaktický výstup a následná aktivní diskuze.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Mnoho materiálů je distribuováno skrze MS-Teams, který je zakládán na každý rok.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6

PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.

PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)

Praktický zápočet: techniky využitelné k variování úpolových her

Ústní zkouška: stanovené okruhy z povinné literatury:

Zhodnocení benefitů i nástrah úpolových aktivit

Aspekty sebeobrany

Úpolové aktivity v RVP

Didaktické styly při praxi v úpolových aktivitách

Třídní klima a úpolové aktivity

Bezpečnost a princip zvyku na kontakt

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)

Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou.

Témata a obsah přednášek:

Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem.

Přednáška č. 1

·       Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů.

·       Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů.

·       Systematika úpolových aktivit.

·       Úpoly v RVP.

·       Princip zvyku na kontakt v školní TV.

·       Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Přednáška č. 2

·       Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách.

·       Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence.

·       Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her.

·       Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV.

Přednáška č. 3

·       Management heterogenní třídy.

·       Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi.

·       Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit.

·       Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli.

Přednáška č. 4

·       Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt.

·       Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit.

Přednáška č. 5

·       Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity.

·       Přesah průpravných úpolů do běžného života.

·       Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.


 

Přednáška č. 6

·       Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu.

·       Výklad § 29 trestního zákoníku.

·       Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů.

Přednáška č. 7

·       Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků.

·       Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla.

·       Diagnostická komunikace.

·       Krizová komunikace ve škole.

 

Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení:

Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami).

Cvičení č. 1

Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt.

·       Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců.

Cvičení č. 2

Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem.

Výstup z učení:

·       Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv.

·       Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie.

·       Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany.

·       Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou.

·       Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení.

Cvičení č. 3

Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student je schopen vytvořit kreativní úpolovou hru ve vztahu k zamýšlenému kondičnímu efektu. Tyto aktivity umí zařadit na kontinuum principu zvyku na kontakt.

·       Student je schopen přizpůsobit konkrétní aktivitu pro různé žáky ve vztahu k heterogenní skupině. Rovněž je schopen navrhnout optimální organizační formu (skupinky) a didaktický styl (s nabídkou obtížnosti).

·       Student umí navrhnout množství her v závislosti na nárocích vnějšího prostředí.

Cvičení č. 4

Základní techniky sebeobrany.

Výstup z učení:

·       Student umí vyjmenovat a odůvodnit zásady komunikace v konfliktní situaci.

·       Student umí svými slovy popsat hodnotové principy, které je vhodné respektovat s ohledem na kulturní zvyklosti ČR.

·       Student umí odůvodnit využití konceptu „osobní zóny“ ve vztahu k řešení fyzického konfliktu.

·       Student umí popsat a demonstrovat základní postoj a pozici rukou, které jsou pro prekonfliktní fázi stěžejní. Rovněž umí navrhnout spektrum průpravných cvičení, která vedou k osvojení základního postoje.

·       Student umí sestavit didaktickou řadu ke specifickému úderu, který je využitelný v sebeobraně.

Cvičení č. 5

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 6

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 7

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.



Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)

Pro účast na předmětu se předpokládá technická znalost základů juda, karate a pádové techniky. Vše v takovém rozsahu, jaký byl diskutován na předmětu Úpoly PTUS373

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)

Rozsáhlá problematika sebeobrany, která má také ve školní TV své místo, je nad rámec tohoto předmětu. Detailně se však tématem zabývá vol.předmět Didaktika Sebeobrany PTUS392N.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK