PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kurz vedení her v přírodě - PSPP322
Anglický název: Leading outdoor games
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 5 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: Kurz probíhá v rámci Celoživotního vzdělávání, vždy první týden v listopaduBližší info viz. web katedry SP
Garant: Mgr. Lukáš Psohlavec
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)
Předmět navazuje na základní kurz Teorie a základy didaktiky turistiky a sportů v přírodě a na semestrální výuku Her v přírodě. Studenti se spolupodílí na organizaci kurzu a získají nové vědomosti a dovednosti v přípravě, vedení i hodnocení různých druhů her využívaných v programech v přírodě.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (22.02.2024)

Cílem předmětu je seznámit posluchače se všemi nároky souvisejícími s přípravou, organizací, vedením a zpětnovazebním hodnocením her z pohledu instruktora. Studenti se podílí na organizaci kurzu, který nabízí širokou škálu her využívaných v programech v přírodě s různým zacílením.

Výstupy:

  • Student má přehled o různých typech her zařazovaných do programů výchovy v přírodě
  • Student si prakticky vyzkouší malostrukturované, rolové, kooperativní, psychologické, strategické a další typy her v přírodě
  • Student rozumí významu her v přírodě ve výchovně-vzdělávacím procesu, především pro osobnostní a sociální rozvoj jedince
  • Student umí prakticky připravit a zorganizovat hru v přírodě na zadané téma
  • Student si osvojí základní dovednosti instruktora a chápe jeho roli
  • Student rozumí významu reflexe v herních programech
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)
  • HAKOVÁ, Jana; HANUŠ, Radek; HANUŠ, Milan; HANUŠ, Miroslav; KLUSÁČEK, Martin et al. Praktická učebnice zážitkové pedagogiky: instruktorský slabikář : metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Druhé doplněné vydání. Gymnasion. Praha: Nadace Pangea, 2023. ISBN 978-80-908605-20.

  • NEUMAN, Jan a TURČOVÁ, Ivana (ed.). Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Falešník Ondřej Ing. - FALON, 2022. ISBN 978-8087432-32-7
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. 2. vyd., 1. vyd. v nakladatelství Leprez. Praha: Leprez, 1995. ISBN 80-901826-6-6.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)
  • Aktivní účast
  • Studenti pracují v malé skupině a podílí se na přípravě vybraných druhů her, které uvedou, zorganizují a zhodnotí v rámci kurzu
  • Zpracování praktického výstupu v elektronické podobě
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)

Přednášky

  • Úvaha o postavení hry v životě člověka. Různé druhy her v přírodě (kooperativní, strategické, malostrukturované, psychologické atd.)
  • O původu her v programech výchovy v přírodě.
  • Důležité kroky v přípravě her a principy vedení her.
  • Důležitost motivace a rozdělení hráčů do týmů, či skupin s ohledem na typ hry
  • Různé způsoby zpětnovazebního hodnocení.
  • Co všechno může instruktor zjistit při vedení a pozorování her.


Semináře

  • Kurz jako jedna velká hra. Motivace a příběh.
  • To hlavní z dramatické výchovy. Příprava instruktora na roli.
  • Úvaha o bezpečnosti při hrách.

Cvičení

  • Návrh vlastní hry na zadané téma.
  • Motivace a zarámování do příběhu.
  • Vedení různých druhů her. Rozdělení do týmů a vyhodnocování her.
  • Prokázání znalosti ve využívání informačních zdrojů.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (28.08.2021)

Teoretická východiska Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9846

Komunikace a zadání her před kurzem proběhne na MS Teams

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (02.09.2021)

Kurz navazuje na základní kurz "Teorie a základy didaktiky turistiky a sportů v přírodě" na semestrální výuku "Hry v přírodě".

Předmět je primárně určen pro studenty specializace Výchova v přírodě.

Předmět není určen pro 1. ročníky a pro ty, kteří neabsolvovali základní kurz.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK