PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sport Training Principles - PPPD700
Anglický název: Sport Training Principles
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 22 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku. 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)

PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.

DOVALIL, J. AND M. CHOUTKA Výkon a trénink ve sportu. Edtion ed.: Olympia, 2012. ISBN 8073763265.

DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.

BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.

ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.

MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.

MARTENS, R. Successful coaching 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 1450439535.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Edtion ed. Frýdek-Místek: Alpress, 1996.

SCHNABEL, G. Trainingslehre-Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. Edtion ed.: Meyer & Meyer Verlag, 2008. ISBN 3898993329.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (15.01.2015)

Requirements for credit:

  • Active presence (100 %)
  • Exercise unit on selected topic

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)

1. Sportovní trénink: cíl a úkoly.

2. Vývojové tendence současného sportu a tréninku.

3. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu.

4. Individuální sportovní výkon, týmový sportovní výkon a jejich faktory

5. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce.

6. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů.

7. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.

8. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava.

9. Zotavení, regenerace rekondice

10. Kondiční příprava v ročním tréninkovém cyklu.

11. Silové schopnosti a jejich rozvoj. Funkce svalů při silovém tréninku a jejich stimulace.

12. Metody silového tréninku, doplňkové oblasti silového tréninku.

13. Vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj. Aerobní oblast. Vymezení intenzity, operativní ukazatele.

14. Anaerobní oblast: rychlostní a krátkodobá vytrvalost, intervalové metody.

15. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,

16. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.

17. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.

18. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.

19. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

20. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah.

21. Kritické hodnocení tréninkové koncepce rané specializace.

22. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období.

23. Stavba sportovního tréninku - mezocykly, mikrocykly. Sportovní forma a její ladění. Tréninková jednotka.

24. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.

25. Vybrané specifické problémy tréninku: trénink žen.

26. Aklimatizace - výšková a vysokohorský trénink, časová, tepelná

27. Sportovní příprava zdravotně postižených.

28. Prognostika a její uplatnění při řízení tréninku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK