PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní trénink - PPPD234
Anglický název: Sports training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 135 / 135 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Záměnnost : {Sportovní trénink + didaktika sportu}
Je záměnnost pro: PPPD212, PPPD211
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)

PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.

DOVALIL, J. AND M. CHOUTKA Výkon a trénink ve sportu. Edtion ed.: Olympia, 2012. ISBN 8073763265.

DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.

BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.

ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.

MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.

MARTENS, R. Successful coaching 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 1450439535.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Edtion ed. Frýdek-Místek: Alpress, 1996.

SCHNABEL, G. Trainingslehre-Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. Edtion ed.: Meyer & Meyer Verlag, 2008. ISBN 3898993329.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (02.10.2022)

1         Úvod do předmětu

základní informace o předmětu, sportovní trénink jako didaktický proces, didaktika a její obsah, sport a sportovní trénink v současné společnosti

2         Sportovní trénink - teoretická interpretace

Sportovní trénink, cíle a úkoly, systémová a procesuální charakteristika ST. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce.

3        Sportovní výkon

Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní výkon jako výsledek dlouhodobé adaptace. Otázky struktury sportovního výkonu

4         Sportovní výkon

Individuální a týmový sportovní výkon, modelové charakteristiky struktury sportovního výkonu

5         Zatížení

Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specifičnosti, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. 

6         Zotavení, zatěžování

Fáze zotavení a jejich význam pro trénink. Teorie superkompenzace, frekvence zátěžových podnětů

7         Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovním tréninku

Věková specifika a jejich význam při učení, komunikaci, organizaci tréninku, preferované styly učení (dle různých kritérií) a z nich vycházející strategie učení

8         Trenér – nároky na práci trenéra

Nároky na trenéra (profesiografická analýza), předpoklady úspěšné práce trenéra (autorita, odbornost, osobnostní vlastnosti, didaktické kompetence, sportovní i osobní zkušenosti, práce s emocemi, organizační schopnosti), komunikace (včetně přístupu k dětem, profesionálním sportovcům, klientům…)

9         Trenér – didaktické a pedagogické kompetence

Didaktické a pedagogické kompetence (plánování a příprava, realizace /včetně aktivizace/, řízení tréninku, pozitivní klima, kázeň, hodnocení, reflexe a evaluace…), typologie a diagnostika (ADI, DEMOR – dotazník vnitřní motivace, DEMOR – dimenze postojů, EPI apod.)

10     Složky ST, rychlostní schopnosti  a jejich trénink

Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rychlostní schopnosti a jejich struktura, relativní nezávislost. Fyziologická a funkční podstata stimulace rychlostních schopností. Trénink jednotlivých projevů rychlosti

11     Silové schopnosti a jejich trénink

Silové schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace silových schopností. Metodotvorné činitele a jejich význam pro trénink silových schopností. Trénink jednotlivých projevů síly

12     Vytrvalostní schopnosti a jejich trénink

Vytrvalostní schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace vytrvalostních schopností. Aerobní výkon, aerobní kapacita, hladina laktát a jejich význam pro trénink vytrvalostních schopností. Trénink jednotlivých projevů vytrvalosti.

13     Individualizace zatížení

Význam individualizace zatížení, laktátová křivka a její význam, analýza laktátové křivky, regresní rovnice zatížení

14     Monitoring zatížení

Monitoring zatížení – neinvazivní metody, využití sporttestrů, analýza grafů srdeční frekvence

15     Trénink koordinace a pohyblivosti

Koordinační schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata koordinačních schopností. Trénink koordinace. Pohyblivost a její význam ve sportu, činitelé pohyblivosti, Metody tréninku pohyblivosti.

16     Taktická příprava

Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.

17     Psychologická příprava

Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

18     Specifika psychologické přípravy ve sportu

Formování výkonové motivace, koučování při tréninku a soutěžích

19     Motorické učení

Teoretická interpretace procesu motorického učení, druhy učení, fáze učení, křivka učení, oblasti ovlivňující rychlost učení

20     Technická příprava

Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.

21     Současné trendy technické přípravy

Technická příprava jako proces učení – implicitní a explicitní učení, průběh učení

22     Rekondice

Význam rekondice ve sportu, druhy rekondičního tréninku. Vztah kondičního a rekondičního tréninku

23     Stavba sportovního tréninku

Cykly ve sportovním tréninku, roční tréninkový cyklus a jeho struktura, mezocykly a mikrocykly, ladění sportovní formy

24     Tréninková jednotka

Tréninková jednotka jako základní stavební jednotka dlouhodobého zvyšování trénovanosti. Druhy tréninkové jednotky. Struktura tréninkové jednotky a cíle a úkoly jednotlivých částí

25     Didaktické formy - metodicko organizační

Metodicko organizační formy (MOF) tréninku – definice, význam. Metodicko organizační formy v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Využití MOF v ročním tréninkovém cyklu. Netradiční MOF a jejich uplatnění v tréninku

26     Didaktické formy - sociálně interakční

Sociálně interakční formy (SOF) tréninku – definice, význam. SOF v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Výhody a nevýhody jednotlivých SOF. SOF a jejich specifické uplatnění v tréninku z hlediska ontogeneze, výkonnosti a dalších aspektů.

27     Didaktické styly a jejich využívání

Didaktické styly – definice, význam. Kognitivní práh a jeho důležitost pro didaktické styly. Využití didaktických stylů v závislosti na typu sportovního výkonu, ontogenetických zákonitostí a vývoje výkonnosti.

28     Diagnostická technika a prostředky v didaktickém procesu

Diagnostika a její možnosti v rámci didaktického procesu. Diagnostické techniky ve sportovním tréninku. Kvantitativní a kvalitativní přístupy k diagnostice. Didaktická technika a jají využití v tréninku. Soudobé trendy didaktické techniky a jejich perspektiva.

29     Dlouhodobá koncepce ST

Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku. Dvě základní koncepce. Kritická analýza rané specializace. Všestrannost a její význam v dlouhodobém tréninku:

30     Etapy ST

Etapa seznámení se sportem, základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah.

31     řízení sportovního tréninku

Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.

32     Aklimatizace ve sportu

Aklimatizace - výšková a vysokohorský trénink, časová, tepelná. Základní východiska aklimatizace na trénink a soutěže

33     Vysokohorský trénink a jeho význam ve sportovním tréninku a soutěžích

Fyziologická východiska vysokohorského tréninku. Fáze aklimatizace. Problémové otázky vysokohorského tréninku. Vysokohorský trénink a soutěže.

34     Specifika tréninku žen – ženy a sport

Ženy ve sportu – historická východiska. Specifika ženského organizmu a sport – morfologická, funkční, psychická a sociální specifika. Trenérský přístup k ženám.

35     Specifika tréninku žen – specifika tréninku

Ontogeneze pohybových schopností (porovnání chlapců a děvčat). Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Trénink a menstruace, trénink a těhotenství.

36     Sport OSP – specifika didaktické interakce

Klasifikace OSP, specifika potřeb jednotlivých klasifikačních stupňů. Historie sportu a tréninku OSP – paralympiády, soutěže neslyšících a mentálně postižených. Kompenzační pomůcky a jejich význam pro trénink a soutěže OSP. Specifické sportovní soutěže a disciplíny OSP.

37     Trénink OSP

Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Specifické tréninkové metody a prostředky. Stavba  a řízení tréninku OSP. Možné zdravotní kontraindikace tréninku OSP.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK