PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní trénink - PPPD134TSA
Anglický název: Sport Training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Vysvětlení: Pouze pro Trenérskou školu!!!
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Marcela Kloučková
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (12.09.2017)
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (12.09.2017)

DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012.

DOVALIL, J. a kol. Sportovní trénink. Lexikon základních pojmů. Praha : Karolinum 2008.

PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada 2009.

HOHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sport a věda, 2010.

MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada 2006.

BOMPA, T. O.,CARRERA, M. Periodization training for sports. Champaign (II.): Human Kinetics, 2005.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Marcela Kloučková (31.01.2023)

Forma zakončení:

Zkouška - písemný test

Sylabus -
Poslední úprava: Marcela Kloučková (31.01.2023)
  1. Sportovní trénink: cíl a úkoly. Didaktická charakteristika sportovního tréninku: proces specializované adaptace, motorické učení, sociální interakce.
  2. Sportovní výkon a jeho struktura. Zkoumání struktury sportovního výkonu. Aplikace
  3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace. Intenzita, objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů
  4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj
  5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj: předpoklady cíleného zatěžování. Aerobní schopnosti a metody jejich stimulace
  6. Vytrvalostní schopnosti: trénink anaerobních schopností – krátkodobá a rychlostní vytrvalost
  7. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti a jejich rozvoj. Obratnost, pohyblivost a jejich rozvoj
  8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností
  9. Taktická příprava: taktika, strategie, taktická jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava
  10. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku.
  11. Roční tréninkový cyklus a jeho období. Sportovní forma a její ladění. Mikrocykly. Tréninková jednotka.
  12. Řízení tréninku, systémové pojetí. Plánování, evidence, kontrola, vyhodnocování tréninku
  13. Zvláštnosti tréninku žen, zdravotně postižených.
  14. Aklimatizace a vysokohorský trénink.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK