PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace - PMNG126
Anglický název: Communication
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Vladimír Janák, CSc.
Vyučující: PhDr. Vladimír Janák, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)
Předmět má seznámit studenty se základy komunikace mezi lidmi a zásadami komunikace pro manažery. Výuka je zaměřena zejména na osvojení základních komunikačních teorií, poznání verbální a neverbální komunikace, metod přesvědčování, zákonů a technik asertivity, řešení konfliktů, základů předávání informací stejně jako s komunikačními hrami a transakční analýzou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (21.10.2023)

Cílem předmětu je zvládnout praktickou komunikaci při vedení lidí ve sportu i v různých manažerských funkcích. Zároveň dosáhnout znalostí, umožňujících porozumět podstatě teoretických základů lingvistiky, pozitivní komunikace a řešení složitějších konfliktních mezilidských situací. Výstupy učení představují měkké dovednosti a vědomosti, které student získá a otázky, resp. okruhy problémů, na které má být schopen odpovědět, nebo je řešit.

Jedná se zejména o schopnost zodpovědět a řešit následující otázky a problémy:

  • Vysvětlit podstatu mezilidské komunikace jako vědomého i nevědomého nástroje a procesu dorozumívání a popsat prvky a podmínky tohoto procesu.
  • Určit podstatu i typy komunikace ve slovní i mimoslovní podobě, včetně jejích charakteristik.
  • Definovat verbální komunikaci, vysvětlit její formy a důležitost pro přesvědčování.
  • Ukázat příklady a důležitost paralingvistické složky komunikace.
  • Popsat  charakter a důležitost mluvy těla v mezilidské interakci.
  • Charakterizovat prostorové zóny komunikace.
  • Dokázat přeformulovat negativní věty do pozitivních, při zachování logického smyslu věty.
  • Definovat asertivitu jako obranu proti manipulaci.
  • Vyjmenovat a objasnit smysl asertivních práv.
  • Předvést praktické příklady využití asertivních technik.
  • Vysvětlit 4 možnosti pojetí sebe a druhých: I´m OK – You´re OK, aplikovaného do praktické komunikace.
  • Vyjmenovat a uvést příklady komunikačních obřadů a her.
  • Porozumět a vysvětlit teorii komunikačních her s nulovým koncem (podle E. Berneho).
  • Aplikovat systém zjišťování efektivity komunikace na příkladu „Případu pro přežití“.
  • Vysvětlit typy řešení konfliktů, jejich výhody a slabiny v různých situacích.
  • Uvést příklady vhodně a nevhodně podané kritiky.
  • Objasnit důvody a předvést příklady užití pochvaly a výtky ve sportu.
  • Charakterizovat zásady transakční analýzy E. Berneho.
  • Vypracovat zprávu o činnosti, splněné akci atp. podle doporučeného vzoru.

Student má být schopen na základě nabytých vědomostí uplatnit znalosti a dovednosti komunikace v manažerské a sportovní  praxi, tzn. např. uvést konkrétní příklady a případy jejich aplikace v reálném životě, situačně podmíněné skutečnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (24.10.2019)

Písemný test, ústní zkouška, alespoň 60% účast na seminářích.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)

Povinná:

DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2008. 508 s. ISBN 978-80-247-2018-0.

VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha, Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.

MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2339-6.

Doporučená:

MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. 198 s. ISBN 80-9000197-1-4.

KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing,a.s., 2006. ISBN 80-247-1677-1.

LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery. Praha: Grada Publishing, 2012. 192 s. ISBN 978-80-247-4406-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (24.10.2019)

Písemný test, ústní zkouška, alespoň 60% účast na seminářích.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)

Přednášky:

1. Základy komunikace, charakter a podmínky - zvláštnosti češtiny.

2. Verbální komunikace, konotativní a denotativní významy.

3. Aktivní naslouchání, typy otázek, bariéry v naslouchání.

4. Neverbální komunikace - paralingvistika.

5. Řeč těla a její význam, proxemika.

6. Základy pozitivní komunikace a souvislost se sebepojetím a sociální percepcí druhých: I´m OK - You´re OK.

7. Komunikační jednotky, obřady a hry. Pozdrav, loučení, základy sociálních her.

8. Argumentace a zásady přesvědčování.

9. Základy asertivity a její definice. Asertivní práva, „já“ jazyk.

10. Asertivní techniky (otevřené dveře, negativní aserce, gramofonová deska apod.).

11. Kritika: obvyklé a chybné reakce, jak kritizovat a jak čelit kritice.

12. Konflikty a jejich zvládání. Typy mezilidských konfliktů, agresivní a úniková řešení.

13. Transakční analýza a komunikační hry s nulovým koncem.

14. Zásady předávání informací a podávání zpráv.

Semináře:

1. Zjišťování efektivity skupiny - případ na přežití (výcvik).

2. Verbální komunikace - výcvik v naslouchání, typy otázek a jejich použití při zjišťování a navrhování řešení.

3. Neverbální komunikace - vzdálenosti, posturika, mimika. Výcvik encounterových technik.

4. Pozitivní komunikace a empatie - skupinová hra

5. Argumentace a přesvědčování - cvičný případ na přesvědčování „kolo“.

6. Test asertivity - rozpoznávání agresivního, pasivního a asertivního chování v různých situacích

7. Konfliktní situace a jejich asertivní řešení. Sebepoznávací test a výcvik typu „role plays“.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK