PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gymnastické základy - PGYM138K
Anglický název: Basics of Gymnastics
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Malíř
Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Bianca Maria Laroëre, B.Sc.
PhDr. Roman Malíř
Záměnnost : PGYM138
Je neslučitelnost pro: PGYM138
Je záměnnost pro: PGYM138
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Základním pilířem předmětu jsou kompetence vedení a organizace při aplikaci různých gymnastických cvičení, která jsou různorodě zaměřena. Součástí těchto cvičení je učení se širokého spektra základních gymnastických dovedností, a metodických zásad rozvoje pohybových schopností v gymnastice. Vše je završeno spojením tohoto rozvoje motorických schopností a učení se specifických dovedností do gymnastické motoricko-funkční přípravy, kdy je student schopen aplikovat zpevňovací; podporovou; visovou; rotační; odrazovou a doskokovou subpřípravu z  gymnastické motoricko-funkční přípravy do oblasti trenérství vlastní specializace. Základní gymnastika nabízí také bohatý zásobník cvičení obsažených ve veškerých gymnastických aktivitách, která lze aplikovat do jiných pohybových intervencí nesouvisejících přímo s gymnastickými aktivitami. V neposlední řadě předmět obsahuje také základní teoretické poznatky ohledně držení těla nebo biomechaniky tělesných cvičení přenesených do praxe právě v gymnastických aktivitách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

Cílem předmětu je naučit studenty vést a organizovat rozcvičení v oblasti gymnastických aktivit, vybavit studenty bohatým zásobníkem cvičení, která jsou různě modifikovatelná pro využití v jiných sportovních oblastech.

Po absolvování předmětu student disponuje těmito kompetencemi:

Student zvládá organizovat a vést rozcvičení ve větší skupině v plném rozsahu s použitím hudby a náčiní v oblasti trenérství (práce s klienty).

Student je plně kompetentní v rámci písemných příprav k intervenčním pohybovým programům, jako je příprava protokolu rozcvičení.

Student ovládá odbornou terminologii v češtině a angličtině v rámci tělesných cvičení bez náčiní a s náčiním a zvládá její aplikaci v praxi.

Student umí základní dovednosti spojené s gymnastickými aktivitami, zejména cvičení prostných a zvládá také základy cvičení na nářadí v rámci gymnastické motoricko-funkční (akrobatické) přípravy.

Student je schopen analyzovat základní držení těla a základní odchylky od korektního držení těla, a zároveň podávat zpětnou vazbu při implementaci jednotlivých cvičení v praxi.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Roman Malíř (04.03.2024)

80% účast na přímé výuce

Vlastní výstup (vedení rozcvičení)

Vypracování seminární práce dle zadání

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.

SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK, 2014.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.

KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.

NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.

Doplňující literatura

BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2

BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005

BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002

FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0

BEN KIBLER, W., PRESS, J. a SCIASCIA, A. The role of core stability in athletic function. Sports Medicine. Northcote: Adis Int Ltd, 2006, roč. 36, č. 3, s. 189-198. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200636030-00001

PANJABI, M. M. The Stabilizing System of the Spine. Part I. Function, Dysfunction, Adaptation, and Enhancement: Journal of Spinal Disorders. 1992, roč. 5, č. 4, s. 383-389. ISSN 0895-0385. DOI: 10.1097/00002517-199212000-00001

WILLARDSON, J. M. Core stability training: applications to sports conditioning programs. Journal of Strength and Conditioning Research. 2007, roč. 21, č. 3, s. 979-985. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/R-20255.1

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

Témata seminářů:

1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů; Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou, ukázka kontrolních cviků; Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení; Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení (psychologické aspekty práce s žáky a se studenty). Stimulace koordinačních schopností

2. Základy názvosloví cvičení prostných v češtině/angličtině, požadavky k seminární práci. Výstup studentů v rozcvičení; Využití náčiní (bosu, expandéry) ve cvičení; Držení těla a jeho význam v praxi. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.

3. Motorické schopnosti (úvod), aerobní zdatnost, pohyblivost, síla a rozvoj motorických schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení; Stabilizační systém a jeho funkce. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.

4. MFP a její subpřípravy. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou; MFP, podporová; Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných.

5. MFP, visová subpříprava. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání; MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí; MFP, rotační subpříprava,

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK