PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů - OPNZ1P025B
Anglický název: Professional Development and Continuing Teacher Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 70 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Lucie Černá
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět poskytuje základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů, představuje základní pojmy a teoretická východiska profesního rozvoje učitelů a současný stav dalšího vzdělávání učitelů v České republice a ve vybraných evropských zemích. Zabývá se kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje, pracuje s vybranými typy programů profesního rozvoje a se zdroji pro samostudium. V centru pozornosti je problematika začínajících učitelů a jejich profesní podpory a rozvoje. Cíl: Studující se orientuje v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v ČR a v souvisejících informačních zdrojích, posoudí nabídku programu dle základních kritérií kvality. Rozumí výzkumně doloženým profesním obtížím začínajících učitelů, zná nástroje diagnostiky vzdělávacích potřeb a způsoby profesní podpory. 1. Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů: základní pojmy, teoretická východiska. 2. Profese učitele: požadavky na profesi, modely vývoje profese a výzkumná zjištění. 3. Institucionální struktura a současný stav problematiky v ČR, legislativa. 4. Další vzdělávání učitelů ve vybraných zahraničních zemích, šetření TALIS. 5. Typy dalšího vzdělávání učitelů, zaměření, principy a metody vzdělávání dospělých. 6. Management programů profesního rozvoje, kritéria kvality vzdělávacího programu 7. Začínající učitelé, nejčastější profesní obtíže, diagnostika vzdělávacích potřeb, nástroje pro hodnocení kvality výuky, plán profesního rozvoje. 8. Sebevzdělávání učitelů: vybrané zdroje a metody. 9. Mentoring a supervize ve vzdělávání učitelů. 10. Individuální a institucionální podpora učitele ve škole.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.09.2019)

Bareš, M. (2009). Podpora práce začínajících učitelů: (jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků) : sborník. Praha: Národní institut pro další vzdělávání.

Janík, T., Wildová, R., Uličná, K., Minaříková, E., Janík, M., Jašková, J., & Šimůnková, B. (2017). Adaptační období pro začínající učitele. Pedagogika, 67(1), 4-26.

Kašparová, V. (2014). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.

Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., et al. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.

Kohnová, J. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

 Píšová, M., & Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?. Orbis Scholae, 2014(3).

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum.

Trunda, M. (2016). Zákon o pedagogických pracovnících a navazující školské předpisy (3. vydání). Třinec: RESK, spol. s r.o.

Klíčové údaje o učitelích a ředitelích škol v Evropě [Online]. (2013). Brussels: European Commission.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8007

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK