PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence školního násilí a šikanování - OPNZ1P006B
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying in Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jejich existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Problematika je také zacílena na orientaci v oblasti institucionálních forem pomoci.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)

Cíle předmětu:

  1. Studující charakterizuje možné příčiny vzniku násilí a šikany v dětských kolektivech.
  2. Analyzuje modelové situace, prokáže znalost strategií odhalování šikany a navrhne vhodný postup řešení šikany v dětských kolektivech. Rozpozná a popíše rizika dopadů na hlavní aktéry šikanovaní i celý kolektiv.
  3. Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.

Výsledky učení:

Oblast diagnostika a možnosti řešení

Studující

  • na příkladu rozliší dle základních znaků šikanování od jiného rizikového chování,
  • navrhne možnosti postupu řešení šikany v dětském kolektivu, argumentuje výběr postupu,
  • porovná odlišnosti v postupu objasňování šikanování v jeho různých stadiích. 

Kompetence k řešení šikanování ve školním prostředí

studující

  • konkretizuje možnosti a limity intervence při řešení šikany pro učitele, školní poradenské pracoviště a další instituce,
  • navrhne a popíše postup práce se třídou, ve které se šikana vyskytla,
  • navrhne a argumentuje postup řešení šikany se zákonnými zástupci šikanovaného, šikanujícího a celého třídního kolektivu.

Oblast prevence

studující

  • objasní a zdůvodní nutnost prevence násilí a šikanování (nejen ve školním prostředí),
  • argumentuje proces utváření krizového plánu řešení šikany ve škole.



Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 50 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin.  Příprava na zápočet 6 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (17.01.2024)


BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.

BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001).  Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016).  Praha: Grada.

KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005).  Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.

RICHTEROVÁ, Magdalena, Michal ZVÍROTSKÝ a Stanislav BENDL. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 

SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.

WEBSTER-DOYLE, T. (2005).  Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.

ZVÍROTSKÝ, Michal, Stanislav BENDL a Magdalena RICHTEROVÁ. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)

1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.

2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.

3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.

4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.

5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.

6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.

7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.

8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.

9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.

10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK