PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy 2 - OPNW1V111A
Anglický název: Didactics of Art Education 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNV3V033A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (04.01.2021)
Příprava učitele na koncepční práci při přípravě a vedení výtvarných činností. Analýza a reflexe vyučovacího procesu v širším kontextu cílů výuky, se zřetelem k budoucímu autorskému pojetí. Konceptová analýza zadávaných výtvarných úkolů. Hodnocení a evaluace procesu výuky. Příprava na vlastní výuku v rámci souvislé praxe. Evaluace a analýza vlastní výuky.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (04.01.2021)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.

KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014.

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.

ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994

SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (04.01.2021)

příprava témat podle společné dohody

příprava, prezentace, realizace, reflexe a evaluace vlastního didaktického projektu

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (04.01.2021)

1) Struktura vyučovací hodiny; tematický okruh, téma a námět v praxi

2) Oborové a mezioborové zdroje vzdělávacích obsahů; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

3) Koncepční práce při přípravě a vedení výtvarných činností.

4) Učivo výtvarné výchovy a jeho podoby; příprava na vlastní výuku v rámci souvislé praxe 

5) Analýza a reflexe vyučovacího procesu; možnosti pojetí cílů výuky

6) Autorské pojetí pedagogického procesu

7) Konceptová analýza zadávaných výtvarných úkolů.

8) Hodnocení a evaluace procesu výuky. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (04.01.2021)

příprava, prezentace a realizace vlastního didaktického projektu

zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK