PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diskurz výtvarné výchovy - OPNV3V035B
Anglický název: Art Education Discourse
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Michaela Kuříková
Prerekvizity : OPNV3V024A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (25.01.2023)
Kurs vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a prohloubených teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. Seznamuje studenty s teoretizací pojmů diskursu, epistémického pole a s vazbou na diskursivní modely didaktiky VV. Pomáhá jim orientovat se v doméně výtvarné pedagogiky, teorií kultury, příbuzných socio-humanitních vědách, učí je odborně reflektovat vlastní tvorbu na pozadí současných věd o vizuálním umění, teorií obrazu a interdisciplinárních přístupů věd humanitních a přírodních. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace  v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu. Kurs pomáhá studentům propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů. Kurz je koncipovaný především pro studenty, kteří absolvovali bakalářské studium na jiných univerzitách a seznámí se v něm s pojetím výtvarné výchovy rozvíjeným na PedF UK. 
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (29.02.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Seminární práce: 15 hodin

Příprava na zápočet: 5 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (25.01.2023)

FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995.   
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. ISBN  978-80-7319-076-7    
FULKOVÁ, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis.  The International    Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1.  pp. 27-42.  ISSN 1476 – 8062     
FULKOVA, M., TIPTON, T. (2013) DNA as a Workof Art: Processes of Semiosis between Contemporary Art and Biology', The International Journalof Art & Design Education, Volume 32, Issue 1, February 2013. Pp. 83 – 96. ISSN 1476 – 8062
HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na:  https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1  
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.    
SVATOŠOVÁ, Z. (2022) Gender ve výtvarné výchově. Disertační práce. Praha: PedF UK.

SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 

HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha  
PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického     myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, OneWomanPress. ISBN 80-86356-16-7  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (29.02.2024)

Zápočet, po zhodnocení aktivní účasti v kursu, v debatních skupinách a zpracování a prezentace seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK