PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Andragogické poradenství - OPNU1U115A
Anglický název: Andragogical Counseling
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 21 / 21 (21)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)
Studiem předmětu studenti získají vědomosti o konceptu celoživotního poradenství dospělým (podstata, cíle, funkce, druhy, formy, institucionální zázemí), teoretických přístupech v andragogických procesech poradenství a metodách poradenského vztahu mezi poradcem a klientem /vzhledem ke specifikům různých cílových skupin). Osvojí si dovednosti související s koncipováním vlastní poradenské andragogické aktivity v roli poradce klienta (individuální, skupinové, hromadné) a způsobilosti využívat vybrané andragogické poradenské metody v praxi. Vytvoří si postoje k pomoci dospělým se specifickými potřebami a problémy různých cílových skupin v andragogicko- poradenském působení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Cílem předmětu je získaní vědomosti o konceptu celoživotního poradenství u dospělých (podstata, cíle, funkce, druhy, formy, institucionální zázemí) a osvojení si dovedností souvisejících s koncipováním vlastní poradenské andragogické aktivity v roli poradce klienta (individuální, skupinové, hromadné).

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Povinná literatura:

FREIBERGOVÁ, Z. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2007. ISBN neuvedeno. Dostupné online z:  http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf10-89cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf.

KOŠŤÁLOVÁ, H. a M. CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. 33 s. ISBN 978-80-87993-01-9.

Patton, W., McMahon, M. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. ISBN 978-80-88153-04-7. 

PEAVY, V. R. Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 s.  ISBN 978-80-87335-55-0.

PAVLOV, I. 2021. Andragogické poradenstvo. Praha: Česká andragogická společnost, 2. rozšířené a aktualizované vydání, ISBN 978-80-907809-6-5.

PAVLOV, I., A. BONTOVÁ a M. SCHUBERT. Učiteľská andragogika a model andragogického poradenstva. In Veteška, J. (ed.), Vzdělávaní dospělých 2016 – východiska a inspirace pro teorii a praxi. Praha: Česká andragogická společnost, 2017, s. 165-175. ISBN 978-80-905460-6-6.

Doporučená literatura:

GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, ISBN 80-85850-10-9.

CEDEFOP. Kariérový rozvoj na pracovišti. Průzkum služeb kariérového poradenství pro zaměstnané osoby. Praha: Dům zahraničných služeb MŠMTV ČR, 2009.

ELGPN (The European Lifelong Guidance Policy Network). Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a komisi. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2016, 49 s.  Dostupné z: http://www. euroguidance.cz/publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf

FREIBERGEROVÁ, Z. – MAŘÍKOVÁ, P. 2013.  Zprostředkování zaměstnání a poradenství pro uchazeče o zaměstnání realizované Úřadem práce České republiky. Praha: Středisko podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o. p. s., ISBN 978-80-86728-62-9. Dostupné na: http://www.nvf.cz/cms/assets/docs/3613a95c2972e603e2e264fb83a639fe/564-0/td010024-studie-k-poradenskemu-procesu.pdf

LANGER, T. Techniky skupinového poradenství. Dostupné z: http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove-_poradenstvi.pdf.

MACHALOVÁ, M. Edukácia dospelých a sociálno-andragogické poradenstvo. Andragogická revue, 2011, roč. 3, č. 1, s. 40–47. ISSN 1804-1698.

Patton, W., McMahon, M. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers, 2014.

Průcha, J., Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8-22. ISSN 184-526X. Dostupné z: http://lifelonglearning. mendelu.cz/wcd/ w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris, 2002.  ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Hlavní témata předmětu

1. Poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi

2. Andragogické poradenství (podstata, účel, druhy, funkce, cílové skupiny, sociální a ekonomické dopady)

3. Andragogické profesní (kariérní) poradenství (cíl, charakteristika specifik)

4. Poradenské (teoretické) přístupy v andragogickém působení na dospělé

5. Poradenský proces (úrovně, fáze a formy)

6. Metody andragogického poradenství

7. Vztah poradce – klient v poradenském procesu

8. Institucionální základy a management poskytovatelů andragogického poradenství

9. Poradce v andragogickém působení na dospělé (profesní kompetence a etika práce)

10. Europizace poradenství (GUIDANCE), aktuální trendy v teorii a praxi andragogického poradenství

Cvičení

Cvičení navazují na témata přednášek.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Zkouška - písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK