PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálněpedagogická diagnostika a poradenství ve školním věku - OPNS2S103A
Anglický název: Special educational assessment and intervention at school age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS2S101A, OPNS2S102A
Je korekvizitou pro: OPNS2S114B, OPNS2S115B, OPNS2S116B
Je prerekvizitou pro: OPNS2S115B, OPNS2S109A, OPNS2S108A, OPNS2S107A, OPNS2S114B, OPNS2S116B
Je záměnnost pro: OKNS2S103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (04.02.2018)
Studenti se seznámí s postupem diagnostiky a poskytování podpůrných opatřených 1. až 5. stupně určených žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, postupem zpracování plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu. Studetni se také seznámí s legislativním rámcem poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. Dále budou představeny vybrané oblasti diagnostiky a intervence vztahující se ke školnímu věku - specifické poruchy učení a chování, klima tříd, dynamická diagnostika aj.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (24.05.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími diagnostickými a intervenčními postupy, které se vážou k období docházky do ZŠ  a SŠ.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (16.01.2022)

..

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (04.02.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada

Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-

247-1284-9.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.

Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN

978-80-7367-817-3.

SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2.

Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha:

Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

On-line dostupné publikační záznamy:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu

sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v

Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného

postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-

244-4655-4. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou

podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z:

http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního

postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,

2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (04.02.2018)

Administrace vybraného diagnostického materiálu

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě předložené kazuistiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK