PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd II - OPNQ4P022A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 14 / 29 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P012A
Je prerekvizitou pro: OPNQ4P032A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)
Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení a didaktických dovedností. Je zaměřen na didaktickou analýzu vybraných témat pedagogických předmětů a na plánování, modelovou realizaci a reflexi výuky. Vede studující k systematické dokumentaci a evaluaci svých pedagogických zkušeností v didaktickém portfoliu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

Studující rozvíjejí své dovednosti plánovat, realizovat a hodnotit výuku. Tyto dovednosti doloží prostřednictvím svého didaktického portfolia a odborné argumentace.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

1.           Úloha motivace ve výuce pedagogických předmětů, aktivizace učení žáků.

2.           Modely výuky, transmisivní a konstruktivistické vyučování pedagogických témat.

3.           Formy a metody výuky pedagogiky, efektivní výukové strategie.

4.           Kognitivní a afektivní cíle ve výuce pedagogických předmětů. Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení.

5.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti úvodu do pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

6.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti pedagogiky volného času. Modelová výuka a její reflexe.

7.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti předškolní pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

8.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti speciální pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

9.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti dějin pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

10.       Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, systematické uspořádání a evaluace materiálů v didaktickém portfoliu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)
  • průběžné plnění úkolů;
  • aktivní účast na seminářích;
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu k získání atestu (zpravidla protfolio úkolů, jehož součástí je didaktická příprava na hodinu) a jeho prezentace či obhajoba
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (01.03.2024)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984

Heslo pro hosty: akredkpg19

https://pedfuk.padlet.org/zicha/didaktika-pedagogiky-ii-acbwmgrnl4ab6ig9

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK